Jump to content

Har noen erfaringer med N-540 og N-550?


Sir Dåsemikkel

Recommended Posts

Det har kommet N-540 og N-550 osv.

Som skal kunne brukes istedenfor 140 og 150 krutt og gi mindre trykk og høyere hastighet i følge reklamen.

Er det noen her som har erfaringer med disse kruttypene?

Skal nå ut på krutthandel, og skal lade noen andre kalibere enn før, derfor ser jeg meg omm etter alternativer.

Har skjønt at det er problematisk å få tak i div. krutt :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på med eit lite tilleggsspørsmål sidan eg og skal ut på handel:

 

I følge reklamen til Landrø skulle 500 serien ha et nytt overflatebelegg som gjer at det renner lettere i kruttmålet. Det er jo ein flott egenskap hvis det stemmer. Er det nåkken som har erfart at f.eks. N-540 funker bedre i kruttmålet enn N-140?

Link to comment
Share on other sites

Tilleggsspørsmål fra meg også:

N-500 serien gir visst høyere varme enn N-100 serien, slik at man ikke kan skyte like mange skudd før løpet går varmt. Noen som vet i praksis hvor mange skudd forskjell det er snakk om? Har nettopp begynt å lade så prøver å jobbe meg frem til ei god ladning, derfor kunne det vært interessant å prøve dette kruttet for å se om det funker bedre. Men da jeg skyter med demper stort sett hele tida, går den jo varm raskere enn løpet. Isåfall vil det kanskje ikke være egnet..

Link to comment
Share on other sites

Huff ja her var det mye rart...Har litt erfaring med N-550 krutt med lading og skyting i kaliber 308win og Remington 700gevær med semi-sporterløp (17mm i munningen).

 

Begyner og svare fra toppen av.

 

N-540 og 550 gir laver trykk en 100 serien hvis det blir brukt samme ladning i grain. Hastigheter kan økes siden kruttet brenner litt saktere enn krutt i 100serien. Men økes ladning øker også trykket.

 

Min erfaring er at N-550 renner ikke nevneverdig letter i kryttmålet men det er heller ikke dårligere heller. Bruker ett Lee kruttmål som er nøyaktig og greit i bruk uansett krutt.

 

At kruttet brenner med høyere varme enn hundreserien kan hende. Men hvis du skyter 15 skudd i rask rekkefølge(bare lading og eventuelt skifte posisjon til andre blink som pauser) Så blir ikke løpet spesielt varmere enn ellers(du klarer ikke og holde idet uansett) Skyter du normalt 5 skudd med tur til blinken og tilbake før du skyter 5 nye skudd merker du ikke noen forskjell før du har skutt minst 20 skudd. Da vil du merke at løpet har en liten ekstra varme som hundreserien ikke har. (Denne forskjellen er ikke til stede hvis du bruker sammeladning)

 

Dette er bare min erfaring og ting jeg har lest fra Vithavouri sine egene sider. Håper det kommer til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Har også et tilleggsspørsmål. Hvor helseskadelig er egentlig N-500 serien, ble litt skeptisk da jeg leste på boksen. Meget giftig, bruk vernehansker, farlig å innånde osv. Hva er det eventuelt som gjør 500 serien så mye farligere en 100 serien?

 

 

Har handert 500 krutt uten hansker og har alle finger enda. Har også luftet på det og lever enda. Har ikke prøvd og smake på det enda og har ingen planer om det :lol:

 

Men selvfølgelig hvis dere tror det er så faligt så bruk verneutstyr :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt begge en del til 6,5x55 og .375 H&H. Veldig fine krutt for mitt bruk. Det er etter min mening tull av V-V å sammenligne med 100 serien, dette er rett og slett helt andre krutt med et nitroglyserin innhold som ligger nærmere Normas "røde serie".

 

Hverken håndteringen eller oppførsel i kruttmålet har vært noe særlig bemerkelsesverdig, ikke varmeutviklingen heller. N560 gir et fantastisk sjenerende munningsglimt i en del kalibre, jeg kan ikke si at det har vært noe problem med N540/N550.

 

Både N540 og N550 er etter min erfaring fleksible krutt som passer i mange kombinasjoner og har gitt fin presisjon i min 6,5x55, i .375`en har N540 fungert veldig godt.

 

Jeg gjentar at dette er helt andre krutt enn 100 serien, så ta ikke utgangspunkt i denne, men i en ladetabell. Lapua har ladetabell på nettet med masse data med disse kruttene i både "alle" kurante og en del ikke så kurante kalibre.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Bruker

N-560: 270W, 3006Spr, Yppelig til 3006 og 270W, gir fine hastigheter uten trykktegn.

N-550: 375H&H, 3006Spr

N540: 308W, det er dete krutte somhar gitt best fart i våres tikka sporter.

Har man lange nok løp blir heller ikke stikkflammen nevneverdig stor.

 

Skrev mye om dette krutte på gammle Sl.

Link to comment
Share on other sites

Har benyttet N540 i min 223 med 75 og 80gr kuler.

I sammenligning med N140, gir N540 mindre hastighet ved lik veid kruttmengde. Men N540 kan jeg lade med større fart, uten trykktegn.

Presisjonen i mitt våpen er også bedre med N540 i høye hastigheter, sammenlignet med N140.

Link to comment
Share on other sites

Begynte å bruke disse kruttypene så snart de kom på markedet.

Ble fort klart at med samme ladevekt som N140/N150 ble hastighetene lavere, men fikk mer krutt i hylsene og dermed høyere hastighet uten at trykket gikk i taket.

Har prøvd disse kalibrene med ett eller begge kruttene: .220 Swift, .22-250, .243 Win, 6mm Rem, 6,5x55, 6,5-08, 6,5-06, .284 Win, 7x64, .308 Win, .30-06, .300 Win Mag, .358 Win, .35, 9,3 og .375 Whelen, 9,3x64 og .375 H&H.

For alle gjelder det at med rett ladning gav de god til ekstremt god presisjon og høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Er det noen som har ladet til 375 H&H med Barnes X-kuler og N-540?

 

Fant data i Vihtavuoris egne tabeller på 270 grs X, men skulle gjerne hatt data til 235, 250 og evt også 300 grs X.

 

Edit: Finner noe data på Barnes egne sider, men det er med de nye TSX. Jeg har den gamle typen (uten riller), og lurer derfor på om ikke det blir høyere trykk med de gamle kulene kontra TSX?

Forøvrig virker ladedataene til Barnes ganske så spenstige... :shock:

 

Noen som har testet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada med 530, 550 og 560.

530 kruttet i 223 rem, der gir dette utmerkede hastiheter og presisjon.

550 i 22-250 rem gir svært bra hastiheter med 50 til 55gr kuler. Dog har jeg ikke altid like god presisjon her som med N 140 og 150.

560 i 30-06, med kuler som stjeler mye hylsevolum er det jo utmerket.

Skal jeg forsøke med på en konklusjon, må det vel kansje bli at det er absolutt vært og prøve 500 serien der en ikke kommer helt til mål med 100serien. Det ser imidlertid ut for min del at det bør lades ganske fulle hylser før det har noe seg. ladninger med lite fylling har jeg ikke noe tro på, virker som de blir mer ujevne en 100serien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...