Jump to content

Bøsja til Vassili Zaitsev på "lange" hold


sjorgen

Recommended Posts

Mener å huske at dette har vært oppe før, men kunne ikke finne igjen tråden. Tenkte som så at jeg da like godt kunne lage en ny. :)

 

Har alltid likt gamle våpen som skyter langt, blant annet sniper-versjonen av Mosin-Nagant M91/30. Det eneste jeg da lurer på, er kaliberet. 7.62x54R, er det umulig å få tak i, evt lade sjøl?

 

Er det forresten vanskelig å finne Naganter som går godt ut til 800 meter, eller er det litt som med gamle Mævvsere at det meste går helt ok om man finner noe som er skutt lite med (med riktig kaliber)?

Link to comment
Share on other sites

Tror 20mm cannon overvurderer kunnskapen min på dette feltet - jeg har en Mosin-Nagant, men den er "sporterized" av Sako en gang på 40-tallet og i 9,3x53R.

 

Men 7,62x54R er tilgjengelig, både Dragunov SVD sniperriflen og diverse Simonov SKS varianter er kamret for den og fortsatt i produksjon. Fabrikkammunisjon er tilgjengelig fra bl. a. Norma, Federal, Barnaul, PRVI Partizan, Sellier & Bellot, Sako og Lapua (de finske er gjerne merket 7,62x53R, men det er finsk militær betegnelse på samme patron).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...