Jump to content

Norges Jeger og Fiskeforbund vs Svenska Jagareforbundet


Mikkelrev

Recommended Posts

Er en del inne på www.jagareforbundet.se og titter. De har ei fantastisk nettside synes jeg, mye bedre enn siden til Norges Jeger og Fiskeforbund.De har mye interessangt lesestoff der inne. De har også et web kamera som man kan logge seg på å se dyr som spiser ved en foringsautomat. Har vært inne der en del og sett både villsvin, hare og rev. Det Svenske Jagareforbundet har predator konkurranser. I fjor var det rev, i år kråker, med flotte premier. Hva om Norges Jeger og Fiskeforbund eller Statsskog kunne gjort noe lignende? Da har vel kanskje interessen for predatorjakt økt, som igjen kunne ha ført til at bl.a rypebestanden hadde tatt seg opp. Vi oversvømmes av kråker, Skjærer, Ravn og Rev. Før blyforbudet, hadde jegerne bedre råd til å fyre av et skudd på ei kråke en ravn etc når de fikk muligheten, mens i dag så er skuddene såppas dyre at det blir gjort i mye mindre grad. Det virker som at Statsskog bare ønsker å selge jaktkort for å tjene penger og gir seg blanke i om en jeger får seg noen ryper på jaktturen. Statsskog og Norges Jeger og Fiskeforbund burde ha gått i et samarbeid om å få redusert predatorene, konkuranser, gratis jakt på predatorer etc. Hadde vært interessangt å hørt meningene om dette der ute. Her tror jeg vi har noe å lære av søta bror!!

Link to comment
Share on other sites

[...]Har vært inne der en del og sett både villsvin, hare og rev. Det Svenske Jagareforbundet har predator konkurranser. I fjor var det rev, i år kråker, med flotte premier.[...]

 

Sånt er artige tiltak og det hjelper sikkert på rekruteringen av unge jegere, men å kalle det viltstell (tror jeg) blir for enkelt. Skal predatorjakt ha noen positive effekter, utover at selve jakten kan være artig, må det nok tilpasses lokale forhold. Eksempel: Skyter du 50 måker på ett fiskevær eller fra en reketråler tar det deg ca. en halv dag og måkebestandens evne til å plyndre reir og unger fra mer "høyverdig vilt"( :roll: ) er redusert med ca. 0,000. Skyter du derimot 4 måker som hekker ved ett fjellvann, 14,3 timers marsj i tungt terreng fra nærmeste vei, tar det deg en liten uke å få fullført prosjektet og (om akkurat disse måkene har spesielisert seg på rypeegg) effekten på den lokale rypebestanden kan være ganske betydelig. Likevel vil han med 50 "fiskeværmåker" havne betydelig høyere opp på listene i slike (nasjonale) konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, en slik konkurranse som er på Kammeret bare med premier, flott tiltak. Jeg mener jo ikke av viltkamera er viltstell, det var for å illustrere at de har ei bedre nettside enn NJF totalt sett og tok bare viltkamera frem som et eksempel. Det var det de gjorde ang predatorjakt som var poenget, engasemanget, få mennesker interessert. Hvorfor må vi i Norge vrenge å vri på allt å se problemer i ting. De får det til i Sverige, dette med revejaktkonkuranse, kråkejaktkonkuranser etc, kort og godt VILTSTELL. Hvorfor drar så mange nordmenn over til sverige på fugeljakt??? Jo fordi at der er det fugel, så noe må de jo få til i vårt naboland. Jeg har gått å gått milevis de 2 siste årene å kun skutt 1 rype og 1 orrhane å ikke sett noe særlig mere heller. Alle klager over lite vilt men å sette i verk tiltak på predatorsiden vil ingen, men selge jaktkort det vil alle. Har vært i kontakt med den lokale jeger og fisekforening ang noen eiendommer de eier og spurte ang jakt, svaret var at på de eiendommene så er det ikke tillat å jakte :shock: Bladet jeger har revekonkuranse hvordan får de det til!!??? Ikke noe spørsmål om du bor her eller der eller har tilgang på godt revejakttereng, skyt rev og du er med. Flotte premier bilde i bladet og på nettet, jeg tror at dette engasjerer å trigger jegere til å skyte mest/største rev. Skyte måker fra reketråler er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...