Jump to content

Torsk med svarte flekker i kjøttet!


9,3x62 SL

Recommended Posts

Var ute på fjorden her i høst og kom i land med en torsk på 5-6 kg. Da jeg sto inne i sløyebua og kuttet opp torsken i kokestykker så merket jeg grå-svarte flekker og prikker i kjøttet. Det var mange flekker, nesten over alt i kjøttet. Størrelsen på flekkene varierte litt, men jeg sier fra 2-5 mm og de gikk langt inn i kjøttet. Noen var kansje litt større enn 5 mm. Ingenting var synlig på torskens utside.

Dette så ikke særlig delikat ut, så måsene fikk seg et kongemåltid :mrgreen: Jeg fikk torsken på stang, den gjorde god motstand og virket frisk som en fisk :roll:

 

Noen Kammerater som vet hva dette er, eller har vært borti noe lignende?

Hadde jeg dødd om jeg har valgt å spise torsken?

 

 

 

 

Takk for svar! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett dette på torsk som går inne på grunna, tviler sterkt på at den er farlig å spise for det.

Ikke veldig delikat, men jeg har aldri merket noe, lever da enda... :lol:

Tror ikke det er kveis, den er mere brun og ligger sammenrulla i kjøttet, og da særlig i bukkjøttet.

 

Men måkene ble sikkert glad for "julemåltidet".. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Såm vi nordlænninga vill ha sakt det!!!

KATTFESK..

Torsken ska vær drive kvit i kjøtte me ei speilblank lever.

Ska sætt pænga på at had du studert levra,så had du sett akkorat de samme prekkan i den. Min konklusjon e kveis..mye kveis.

Sjuk had du næppe blidd,men steikanes ubehageli å se på å uapetitteli.

Vil du ha spist biff me makk i???

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Bendelorm?
Niks, en liten rundorm: http://no.wikipedia.org/wiki/Kveis. Ved lette angrep sitter det noen få i hinna på levra, de lar seg lett fjerne når du renser levra for hinner og trevler, og fisken er fullt spiselig. Det blir som å skjære bort de delene av slaktet der flua har rukket å legge et par egg.

 

Er det så mye kveis at den har gått i kjøttet, velger jeg å hive sjiten. Jeg er enig i at det er lite appetittelig, selv om det er ufarlig.

 

@beretta682ge: Hvis du vil at folk skal orke å lese det du skriver, er det en fordel å holde seg til noenlunde normert bokmål eller nynorsk, og gjerne avstå fra fete typer og kursiv skrift. Det blir fort oppfattet som både slitsomt og masete ellers.

Link to comment
Share on other sites

Såm vi nordlænninga vill ha sakt det!!!

KATTFESK..

Torsken ska vær drive kvit i kjøtte me ei speilblank lever.

Ska sætt pænga på at had du studert levra,så had du sett akkorat de samme prekkan i den. Min konklusjon e kveis..mye kveis.

Sjuk had du næppe blidd,men steikanes ubehageli å se på å uapetitteli.

Vil du ha spist biff me makk i???

 

Mvh

 

Kun ikke ha sagt da beir sjøl, vart ikke kattfesk av han men MÅSFESK.

Rægna ikke me å ha bidd sjuk ves æ har spist han, men va jo fette uapetitteli.

Link to comment
Share on other sites

Torsk som lever i brakkvann kan få noe vi her lokalt kaller lus. Arter seg som svarte prikker,

men de vises også utenpå. Så jeg er ikke sikker hva de var med din fisk. men kan være

noe lignende. Stor konsistensforskjell på torsk som lever i brakkvann i motsetning til den

som kommer innom. Spiser aldri brakkvannstorsk selv.

Link to comment
Share on other sites

[...]Tviler på at dette er noe som kan smitte mellom måser :roll:

 

nei, det smitter ikke fra måke til måke, men for at kveisen skal få fullført livssyklusen er den avhengig av å bli spist av ett varmblodig dyr (sel, hval, fugl). De forskjellige arter kveis har litt varierende grad av hvor kresene de er på å havne i korrekt vert. Her kan den ekstremt intereserte finne mer om nematoder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...