Jump to content

hvorfor spiser hunden møkk


PederR

Recommended Posts

Vet ikke hvorfor de gjør det, men husker bestefar min hadde samme problem med sin hund da den var fæl å spise hestemøkk. Dette løste han ved å blande litt ølgjær i foret, så det kan tyde på at det er mangel på mineraler/vitaminer som er årsaken. Du vil sikkert oppleve at hunden også får penere pels ved å gi den ølgjær, da det er mye B-vitamin i ølgjær.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer mest på er hvorfor lar dere bikkjene deres spise møkk?? Ordet NEI er et fint ord i så måte ;)

 

Det finnes ingen som helst god grunn annet enn at det er en dårlig vane som tilsier at dyret skal spise møkk. Det er uhygienisk når vovsen kommer og sleiker deg i ansiktet etterpå, det lukter ILLE og det tilfører ingenting som helst av næringsstoffer (bæsj er stort sett bare bakterier).

Link to comment
Share on other sites

Dette er et velkjent problem, og det er faktisk lagt ned en god del forskning på dette i statene. Dessverre uten at det har kommet noe entydig konklusjon ut av det. Proteinmangel, vitaminmangel, for lite mat etc. er foreslått, men det er ikke funnet hold i noen av disse teoriene. Problemet er velkjent blant annet i hundekjørermiljøet, hvor det ofte fører til skader blant hundene når de strekker seg etter en "godbit" mens de er i full trav i lina.

 

Som Jaktlykke skriver, er den beste måten et konsekvent NEI ved enhver observasjon hvor hunden utfører adferden. Mine hunder har latt seg overbevise av dette... Det må utføres allerede fra valpestadiet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har to bikkjer i huset og den ene er en møkkspiser.

I følge veterinæren er det ikke uvanlig at hunder eter shaiten sin for å dekke et vitaminbehov.

Nå har ene bikkja her mumsa møkk fra den var veldig liten, jeg tror neppe den føler akkutt behov for vitaminer når den er 8 uker....En annen tanke som slår meg er dette store og strenge NEI de fleste bruker ved slik adferd.

Nå har vel egentlig møkkspisinga avtatt veldig, den gjemmer det isteden....så da begynner en ny tanke å surre i mitt enkle hue....føler dem skam over å ha driti inne?? "Må gjemme møkka, ellers blir det kjeft".

 

Forøvrig skal det nevnes at den er kronisk hissig på å tygge på alt som defineres som mindre delikat.

Muselik er veeldig spennende, andre hunders møkk forsøker den ofte å slafse i seg.

Begynner å lure på om det er en ekte møkkabikkje...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror spising og rulling i møkk og andre illeluktene greier er en del av flokkinstinktet. Hunden finner noe spennende og den vil formidle sitt funn til resten av flokken. I flokken har de et hilsningsrituale med snusing og slikking. På denne måten kan hundene raskt informere resten av flokken om spennede funn.

 

Etterhvert som vi har avlet og kultivert hundene våres har denne adferden blitt "utvannet", men enkelte individer har fremdeles denne kvalme vanen. Med litt egeninnsats fra eier så vil de fleste hundene slutte med dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...