Jump to content

Bygge om Mauser frå 30-06 til 6.5x55


Mauser68

Recommended Posts

Lurer på å bygge om Mauser`n frå 30-06 til 6.5x55.

 

Ut i frå det eg har sett på patronene, så er ikkje lengda på patrona problemet, men heller at hylsa er litt tjukkere i bunn på 6.5 i forhold til 30-06.

 

Er det mulig å bruke sluttstykket som det er, eller må ein få frest ut av det, for å få dette til å fungere ?

 

Er det andre ting ein bør tenke på ved ei slik ombygging, magasin etc ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det stemmer det, det kom ein liten trykkleif her.

 

Og der ser ein at hylsebunn er bittelitt større på 6.5. Har ikkje testa med ei 6.5 patron enno, men det er mulig det er plass i sluttstykket til den, men er usikker på om det er plass nok, hvis du skjønner kva eg meinar. Hvis det er litt passning i sluttstykket, så rekner eg med at det er ein grunn til det. Hvis det er snakk om harde ladningner, så blir vel mulig det et problem med utkast etc.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte M98 bolter tar 6,5x55 på sparket, andre ikke. Hvis du skal skifte løp uansett, kan det jo være en ide å få sjekket og eventuellt rettet opp kasse og støtbunn i bolten samtidig. Magasinet trenger du ikke å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Ok Arrowmaker, men er det slik at hvis hylsa går i sluttstykket, så vil dette fungere, eller bør det væra ein viss passning ?

 

Kva meinar du med å rette opp kassa og støtbunn ? Er dette ting som er kjent litt avvik på ?

 

Går hylsebunnen helt opp i støtbunnen på bolten så er det ok. Sjekk helst med utdrageren av og pass også på at hylsebunnen ligger ordentlig an mot støtbunnen. Gjør den det er alt ok. Når det gjelder passninger her så er det i utgangspunktet greit så lenge du får hylsa opp i støtbunnen. Betingelsen er at kammeret og bolten er på linje.

 

M98 er ikke kjent for skjeivheter mer enn noen annen kasse. Tenkte bare at når du først har det fra hverandre er det ok og sjekke dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Arrowmaker. :D

 

Skal sette ei 6.5x55 hylse i rifla og teste når den tid kommer. Eller kan ein teste dette uten løpet også ?

 

Tenkte eg kunne smøre inn hylsa med et tynt lag med gris/vaselin i bunn og kjøre den i sluttstykket. Då vil ein vel sjå når ein dreg den ut igjen, om heile flata har vært i kontakt med bunnen.

 

Takk for tipsa så langt. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Arrowmaker. :D

 

Skal sette ei 6.5x55 hylse i rifla og teste når den tid kommer. Eller kan ein teste dette uten løpet også ?

 

Tenkte eg kunne smøre inn hylsa med et tynt lag med gris/vaselin i bunn og kjøre den i sluttstykket. Då vil ein vel sjå når ein dreg den ut igjen, om heile flata har vært i kontakt med bunnen.

 

Takk for tipsa så langt. :D

 

Det eneste du trenger å gjøre er å ta ut bolten, og ta en 6,5 hylse og skyve den opp i srøtbunnen. Det er best å gjøre dette uten utdrageren på bolten da denne vil skyve hulsa over til siden og generellt være i veien, men det går det også. Se etter at hylsebunnen/rillen flukter med halvmånen i toppen av støtbunnen. Går den ikke helt opp er det for trangt og du må få slipt opp. Du må bruke litt krefter for å få hylsa inn under utdrageren, så at du må dytte på litt betyr ikke nødvendigvis at det er for trangt. Uansett er dette noe børsemakeren vil sjekke når du skal skifte pipe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset Mentor, det skal eg legge på minnet i Teflonhjernen min... :D

 

Nokon som har tips om kva som er ein grei løps lengde på ei 6.5x55 pipe til Mausern ? Har hørt snakk om at 55 cm er ei fin lengde på løpet, men har nokon erfaringer med det ?

 

Skal kjøpe et Kongsberg løp, 21 mm i diameter og 67 cm langt. Tenkte eg skulle ha kappa det ned litt og laga gjenger for lyddemper.

 

I tillegg, lurer eg på kva gjenge eg skal velge, for at eg lettest skal få tak i ein demper til rifla, eventuelt brukt demper. Kva gjenge dimensjon er mest brukt ?

Link to comment
Share on other sites

Husk at du må ta litt av nebbet på utdrageren for at den ikke skal bli for stram.

Dette ble gjort på M67 riflene i 6,5 som ble levert fra Kongsberg.

Der ble også alle støtbunnene på sluttstykkene slipt over.

 

Hei Mentor.

 

Jeg har en M67 som var i .308. Fikk skiftet løp til 6,5x55 i fjor. Denne kassa mater tomhylser fra begge sider i magasinet. Det kaller jeg perfekt timing. Om dette skyldes deg og mannskapet ditt eller n' Paul Mauser er jeg ikke helt sikker på, men regner med at dere gutta på Kongsberg kan ta en god del av æren for dette :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...