Jump to content

På jakt i Tjekkia med guttungen!


Polskjakt

Recommended Posts

6 - 8 januar så har jeg bestilt en jakttur til Tjekkia på jakt etter hundyr/villsvin!

Jeg har en gutt på 14 1/2 år som ikke lenger vil være med ut i skogen da det ikke er så spennende mer siden han ikke selv kan skyte sier han!

Som mange andre i begynnelsen av tennårene så er det andre ting som bla. data som fenger mer og han vil nesten ikke være med ut i skogen lenger, og jeg har derfor tatt han på ordet og bestilt en jakttur til oss 2.

Selv så arrangerer jeg turer til Polen/canada og Afrika men i Polen så er det samme som i Norge med at han er for ung til å skyte med rifle og da dette skal være en billig tur så er Canada og Afrika utelukket i denne omgang.

Så derfor så endte jeg opp med å kontakte noen konkurenter og det kunne Diana jagtreiser ordne for oss med en jakttur til Tjekkia så dette blir spennende.

Der kan vi jakte i sammen med 1 guide og jeg bærer riflen men når vi ser dyrene så kan jeg avlevere den til han og han kan skyte.

Det vil være mulighet for å skyte dåhjort, kronhjort, rådyr og villsvin samt muflon på denne turen men vi har bestemt oss for kun å gå etter hundyr (tror jeg).

Vi har selvfølgelig vært avgårde og skutt en del der jeg må si at jeg er imponert over skytingen til en så ung gutt med en litt rekylsterk 3006 så skytingen skal nok gå bra!

Nå når det har kommet så langt så gleder vi oss veldig begge 2 og han har selvfølgelig fortalt dette til kammeratene han har selv om ikke de er interessert i jakt så dette må jo tyde på at jeg har klart å vekke jakt interessen til han igjen :?:

Lurer på hva kammerkammeratene her synes om en slik tur, er det lurt eller ikke :?:

Hva er i tilfelle positivt og hva er negativt med en slik tur :?:

En negativ ting som jeg ser med en gang er jo det at det kan fort bli dyrt for meg om jeg skal ha han med på alle mine turer om han blir skikkelig hekta :lol:

Om ønskelig så kan jeg prøve å skrive et referat fra turen etter vi er tilbake igjen.

Link to comment
Share on other sites

Positivt: Han kan få en fantastisk opplevelse som sørger for at han får lyst til å jakte for evig og alltid :D

 

Negativt: Han kan få en negativ opplevelse som gjør at han ikke vil jakte mer i det hele tattt :cry:

 

 

Det er med andre ord vanskelig å spå, men hvis jeg hadde vært i dine sko, så hadde jeg ikke betenkt meg i det hele tatt, skulle ønske jeg hadde hatt en far som hadde hatt mulighet til å gjøre det samme når jeg var på hans alder :mrgreen:

 

Disclaimer: Det kan jo ende opp med at han blir en ivrigere/dyktigere jeger enn faren :wink:

 

Og selvfølgelig forventer vi et referat med bilder, hva tar du oss for :?::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror helt sikkert jaktinteressen er vekket hos han. Og når han er såpass gammel er det bare å kjøre i vei. Jeg mener når barna vokser av seg den værste "bambi! følelsen så er det bare å la de forsøke. Jeg har en gutt på 11 men jeg er veldig forsiktig enda men han er veldig glad i og relativt god til å skyte så jeg håper jaktinteressen er der .

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv en tur med eldstegutten på 13 til Sør-afrika nå i september. Han har også vært endel med på jakt og liker rifleskyting, men er ikke glødende jaktinteressert. På turen skøt han selv tre dyr, to under kontrollerte forhold ved vannhull, det siste etter en spennende pÿrsh i bushen. Kan trygt anbefale en slik tur så sant junior har adekvat skytetrening. Det er liten tvil om at det gav en skikkelig boost til jaktinteressen hans, og for min del er det en av de mest givende jaktturer jeg har vært på. God tur!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tror det er veldig lurt og ta med de unge håpefulle om det er i utlandet eller her hjemme. Hvordan skal man ellers få vekket intressen om de ikke får bli med ?

Link to comment
Share on other sites

God tur :!:

 

Blir ikke jaktlysten vekket under slike forhold, med dekket bord og stor glød, interesse hos fadder'n er det nok ikke ment at han skal bli jeger.

 

Har en tiåring selv som jeg håper finner gleden ved jakta etterhvert. Så langt har det blitt fisketurer, noe som definitivt har "slått an". :D . Så får vi se åssen det går med jakta etterhvert. :wink:

 

Kos dere i Tjekkia :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Prisen på en slik tur med 2 dagers jakt (4 pursh) er 3485 Danske kroner for jegeren og 1275 Danske kroner for ledsageren.

Selv om muligens kommer til å skyte litt begge 2 så betaler vi bare for 1 jeger og 1 ledsager siden vi har samme guide.

Det som så kommer i tillegg er fly ( men dette er billig med norwegian)+ at vi betaler litt for å bli hentet og levert flyplass igjen, så kommer det også på trofeavgifter men dette er billig på hodyr!

Skulle du ønske så er det bare å hive seg med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Så er vi tilbake etter en skikkelig mislykket tur i Tjekkia!

 

Det begynte vel 2 dager før vi skulle reise med at jeg fikk beskjed på mail om at det kunne se vanskelig ut med engelsk tolk som vi hadde bestilt :shock:

Men det skulle nok gå bra hvis vi bare kunne litt tysk, jeg skrev så tilbake at det var jo greit men jeg kan ingenting tysk.

 

Det ble så ordnet med en tysktalende dame som hentet oss på flyplassen onsdag ettermiddag og hun kjørte oss til reviret for å være der 1 time hvis vi hadde noen spørsmål, så reiste hun og ga beskjed om at hun kom å hentet oss igjen på fredag for å kjøre oss til flyplassen igjen.

 

Da dette var et tilrettelagt opplegg for guttungen der han skulle få skutt sine første dyr med riflen så var det avtalt at vi skulle smyge litt men samtidig var planen på kveldingen å sette seg opp i et jakttårn etter rådyrene!

Det er jo ingen hemlighet at rådyrene er det letteste vilt å jakte på også grunnet at det er det mest tallrike.

Derfor så ble overraskelsen stor da vi ble spurt om hva vi ville skyte og vi svarte mye rådyr, vi for da beskjed om at rådyrjakten er slutt da denne jakten bare varer ut desember :shock:

Hvordan i h..... kan en jaktreise arrangør ta i mot en bestilling på dette da jaktiden er slutt :oops:

 

Vel vi måtte jo bare prøve å gjøre det beste ut av det da vi allerede var der, håpet var jo likevel stort for at han skulle få skutt sitt første vilt.

 

Vi reiser ut denne kvelden og setter oss i et jakttårn i sammen med en guide (KALDT) og denne guiden sitter å hoster hvert 3 minutt og da dyrene også har hørsel så ser vi selvfølgelig ingen ting :!:

 

Neste morgen så reiser vi ut igjen for å bli satt av i et nytt tårn og da det var ennå en normann med på denne turen så gikk guiden videre med han og vi satt alene selv om vi hadde betalt for guide, men var bare glad til for han andre satt da bare og irreterte seg over denne guiden som satt i sammen med han i tårnet og hostet og hostet hele tiden.

Selvfølgelig går det an å bli forkjølet men det må jo være mulig å få en annen guide om han var syk, for de så jo selvfølgelig heller ingen ting denne morgenen.

Men jeg og gutten så etter en times tid en rågeit på ca 30 meter for så litt senere rå og lam som stiller seg pent opp med bredsiden til, dette hadde jo vært et perfekt skudd men hva hjelper det når vi ikke kan skyte de.

Begynner å fryse bra og har ikke ide om hvor lenge vi skal sitte men heldigvis så blir vi hentet ca 0830 der vi for te og kaffe.

 

Det kommer så 6 tjekkiere med gevær for nå skal de begynne med noe slags drivjakt :?:

Om vi ville vært på drivjakt så hadde vi heller bestilt dette, for det er jo greit at guttungen har skutt mye og også med skytestokk så har vi ikke trent noe på løpende vilt på frihånd :cry:

Derfor så vil han heller ikke dette og jeg for geværet og han blir stående på siden å fryse uten at dette hadde noe betydning da vi ikke ser et eneste vilt, det eneste var en tjekkier som skjøt en kronkalv.

Slik holdt de på resten av dagen uten at vi så et eneste vilt :twisted:

 

Så siste morgen så skal vi jakte et annet sted der det er mye muflon, dette ser bedre ut da vi begynner å smyge og vi etter en stund ser en flokk dåvilt men skjønte jo fort at vi ikke skulle skyte de selv om han endelig kunne fått sin sjanse her :roll: Så det er jo aldri sikkert det er jakttid på det heller ikke vet jeg.

Men vi smyger videre og for så beskjed om å stå her og poste, etter en liten stund så hører vi hundelos og atter en gang så har han ikke lyst til å skyte sitt første dyr i full fart på frihånd etter løpene vilt og jeg for geværet.

Går en liten stund før det kommer en flokk med muflon med hunden hakk i hel, jeg skyter så en liten muflon flokken stopper opp litt på ca 100 meter og jeg gir børsa til han men desverre så legger de på sprang igjen før han for det inn i sikte.

 

Så er jakten slutt og vi må tilbake for å pakke og kjøre til flyplassen.

 

Legger ved bilde av den lille muflonen som jeg skjøt men det er med en stor bismag da det ikke var meg som skulle skyte noe på denne turen!

 

mwr1it.jpg30ichuw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har turen sunket litt inn og guttungen er klar for et nytt forsøk så vi er allerede igang med planleggingen, vet ikke helt hvilket land det blir men ikke Tjekkia!

Ellers så har jeg selvfølgelig sendt inn en klage til reisearrangøren og fikk tilbakemelding der de legger seg helt flate da de trodde det var samme jakttider som Polen :!:

Så de er helt enig i at vi har krav på kompensasjon og skulle kontakte tjekkerne da det også lå i mail fra arrangøren at vi var veldig interessert i å skyte råvilt.

Hvordan det går og hvor mye vi for igjen vil vise seg om noen dager så det blir spennende å se.

 

Når det gjelder om guttungen må ha eget våpen så er svaret nei, han av min jaktet med min rifle og det var selvfølgelig den som vi også trente mye med før turen.

 

Kunne jo vært moro om vi var flere som tok med guttungen eller jentungen og reiste på tur i sammen så om noen skulle ha interesse av det så må dere gjerne sende meg en mail, jeg skal så i tilfelle ordne alt da det ikke skiller noe i arbeid om det er så eller så mange.

 

Skal legge ved en oppdatering senere om hvordan det går med denne kompensasjonen men ser jo bra ut til nå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er klagen på denne mislykkede turen ferdigbehandlet og her må jeg bare ta av meg hatten for diana.dk :D

Legger ved litt av mailen som jeg fikk og som dere ser så blir det nå tur til Ungarn til sommeren :mrgreen:

Og da blir det nok klaff for guttungen samtidig som vi slipper å fryse som vi gjorde nå i januar :lol:

 

 

Som jeg har nævnt tidligere, så har jeg de sidste 4 år haft mange jægere på jagt i Tjekkiet, og alle har været meget tilfredse med stort set alt, og når Tjekkerne bekræfter over for mig, at de sagtens kan lave en god hundyrs- og vildsvinejagt i januar, så stoler jeg naturligvis på dem. Men i dette tilfælde må jeg nok overordnet konkludere, at der er sket fejl på både min og Tjekkernes side. Tjekkerne er dog ikke parat til at give meget i kompensation, da det mest var ”Diana”, som ikke ligefrem var på jeres side, men i alt vil vi gerne give jer 20% rabat på de nedlagte mufloner. I tillæg vil jeg gerne give jer alle tre, 3 dages jagt gratis i Ungarn ved Balatonsøen her til sommer, på et af vores bedste revirer Somogyi Hunor, hvor I kan jage råbuk og vildsvin, og I yderligere tillæg må din søn skyde en buk gratis op til 300 gram +/- 15% tolerance (værdi op til ca. Dkr. 4000). Jeg garanterer dig, at vi giver jagtføreren besked på, at din søns buk skal være i toppen af tolerancen, og hvis den kommer lidt over, så skal reviret eller jeg nok betale det også. Det vil sige, I skal bare være min. 4 personer, som hver betaler ledsagerprisen Dkr. 1575,- for 1 uge i feriehus på egen ved Balatonsøen, så kan 3 af dem få 3 dages gratis jagt med egen jagtfører. Jeg må dog bede om kr. 500 pr. jæger til at dække de fleste omkostninger til ungarsk jagttegn. Ellers så er priser og andre vilkår som i vores vedlagte standardtilbud.

 

 

 

Jeg håber dette vil være tilfredsstillende, og jeg er sikker på, at I vil få en god jagt og ophold ved Balatonsøen. Og din søn vil med 95% sikkerhed få en flot buk. Stort set alle jægere skyder 1-3 bukke på de 3 dage. Bare kom med ønsketidspunkt, så finder jeg fint feriehus eller lejlighed til jer tæt på søen, tæt på reviret og tæt på turistbyen Kesztehly, hvor der netop er åbnet et nyt og særdeles spændende jagtmuseum.

 

 

 

Ser frem til at høre fra dig.

Link to comment
Share on other sites

Dette var sikkert trivelig å få høre :)

Skulle selvfølgelig bare mangle, men vi har erfart at man ikke må ta noen ting for gitt :x men, som det framgår av mailen så er arrangøren lei for det inntrufne og ønsker åpenbart å bøte på skadene....altså seriøs forretningsmann som ønsker fornøyde kunder :wink: OG det er jo sånn mann tilbakevinner anseelse, aktelse og tillitt. Bra for dere! :D

Link to comment
Share on other sites

Skule han ha med seg kona og ungene også :shock:. Det er vel for å få disp :D

Får dere bukkene gratis også. eller blir det prisliste? er det selve jakta og oppholdet som er gratis?

 

Syntes de gjorde bra opp for seg ja.

 

Guttungen for 1 gratis bukk ellers så blir det prisliste på resten, men vi betaler ledsager pris på 1575 pr person for 1 uke i ferieleilighet men for gratis guiding i 3 dager og der er jo det som trekker opp prisen, samtidig som vi får 20% på de muflonene vi skjøt.

Og ja det er bra reklame for diana men synes det er fortjent da de tross alt gjør opp for seg på en positiv måte.

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier. Forsto at vi måtte bytte terreng på bukkejakta? Var det andre utleid eller var det lite bukk.

 

HVor mange kan skytes på dette reviret, vi har vel bestilt 14. Kan det skytes fler, for det kan jo hende at det klør litt ekstra hvis det dukker opp noe fint :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bukker er det nok av uansett hvor det er i Polen men det var nok sjefen for Artemis i Polen som hadde dobbeltboket litt :roll:

Men dere for et litt dyrere alternativ uten og betale noe ekstra for dette selvfølgelig og her vil det vel også være rabatt på villsvin om jeg husker riktig.

Avskytning på dette reviret er 16 bukker så det bør jo gå bra på 3 dager :mrgreen:

Så hvis det klør for mye i pekefingeren etter at dere er ferdig med bukkene så for dere jo bare legge ned noen villsvin også :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det er både fjorårsunger og uberlaufer, tror det skal være bra men det er det jo med villsvin i nesten hele Polen.

Vi gleder oss veldig begge 2 og da dette er første året på en stund som jeg ikke kommer på bukkejakt i Polen i mai så gjør det seg jo ekstra bra med en bukkejakt på sommeren i ungarn, lurer på om vi tar første uken i august for å prøve litt med lokking når de er i brunst.

Men jeg for først ta turen til Sør-Afrika 23 april - 2 mai :mrgreen:

Tror dette blir et dyrt år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...