Jump to content

Fletting av lærreim


Jeger'n

Recommended Posts

Har ei gammel lærreim som ble splitta i tre i nesten hele lengderetningen og flettet av min tidligere samboer på den ene rifla. Mange års bruk har nok strukket reima litt samtidig som flettinga har strammet seg. Reima er mao blitt litt lang. Har forsøkt å stramme og flette, men så var det dette med å tre gjennom.

 

Er det noen som kan fortelle meg når og hvor jeg skal tre gjennom?

 

P.S. Den tidligere samboeren er ikke akkurat tilgjengelig for hjelp til hennes tidligere husvært :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du snakker om lukket tretrådsfletting på ei lærreim som er delvis splittet i tre strimler, bør det egentlig gi seg selv mhp. treing. Du "vrenger" systemet for hver gang du legger én strimmel over den andre.

 

Bare vær obs. på at du må ha 3, 6, 9 etc. "treinger" for at flettingen skal ende opp uten at noe er vrengt/vridd. I verste fall går det alltids an å løsne det opp igjen og gå tilbake til utgangspunktet.

 

 

Trenger du bilder, bør du stikke på biblioteket og bla i bøker om lærarbeid. Der finnes det gjerne mye å ta av, dette er klassisk håndtverkshippie-stoff som det aulet av på 70-tallet. Det ser man gjerne også av bildene i sånne bøker :lol: Men sånt kan man jo selvsagt bare gjøre hvis man bor noenlunde nær en rimelig stor by...

Link to comment
Share on other sites

Det er lukket tretrådsfletting, ja. Og takk for tips, så får du heller lese resten med et glimt i øyet og være glad du ikke hørte språkbruken da det ikke "falt på plass". En god del frispråklige nordlendinger ville vært røde av misunnelse :oops:

 

Hvis du snakker om lukket tretrådsfletting på ei lærreim som er delvis splittet i tre strimler, bør det egentlig gi seg selv mhp. treing.
Jasså, er jeg så dum altså???

 

Du "vrenger" systemet for hver gang du legger én strimmel over den andre..
Ikke f...

 

Bare vær obs. på at du må ha 3, 6, 9 etc. "treinger" for at flettingen skal ende opp uten at noe er vrengt/vridd.
Uten at noe er vrengt/vridd!!!

 

Bare vær obs. på at du må ha 3, 6, 9 etc. "treinger" for at flettingen skal ende opp uten at noe er vrengt/vridd. I verste fall går det alltids an å løsne det opp igjen og gå tilbake til utgangspunktet
Om det hadde vært noen her til å hjelpe meg, så skulle jeg tatt et bilde av hvordan det ble etter all denne "treinga".

Skremmende forvirrende å komme tilbake til utgangspunktet, gitt :evil:

 

... dette er klassisk håndtverkshippie-stoff som det aulet av på 70-tallet.
Første gangen jeg har vært i nærheten av betegnelsen "håndverkshippie" med mine ti tommeltotter. Reima derimot er nok håndverk og så ligger den så inderlig godt på skuldra. Jeg skulle imidlertid latt det være så mye helt lær nederst på reima at jeg kunne kappet og laget nye hull. Pokker og.

 

Blir nok nødt for å oppsøke storbyen en dag, fra skogens lune liv. Ja - ja, går nå ennå an nå som det er snø på asfalten i disse urbane strøka. Skogskoa liker ikke salt på "Vibram'n".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er verken utpreget trehendt eller fingerferdig, men har beina godt planta i hvert sitt reir: både det teoretiske og praktiske. Men med den teoretiske beskrivelsen fra Sako 30-06 av lukket tretrådsfletting, måtte jeg bare få testet det praktiske beinet - uten bruk av lærlærebøker. (Nytt ord. Værsågod, Sylfest i Språkrådet :D ).

 

Jeg fant fram et gammelt lærbelte, 36mm bredde, og splittet det i tre remser over et stykke på bortimot 30cm, la ytterste strimmel på den ene siden over den midterste, gjentok fra den andre siden. Jeg passet på å gjøre det ganske tett i "arbeidsenden", slik at jeg hadde lange løse strimler i motsatt ende for å skaffe litt mer rom for den løpende "vrengeprosessen".

 

Resultat forside:

16j0ax1.jpg

 

Og baksiden:

1znlcoi.jpg

 

(Beklager slett billedkvalitet)

Dette har jeg aldri gjort før. Resultatet ville nok være bedre med litt smalere reim, og ikke minst litt tynnere. Men hvis jeg klarer det, klarer nok du det også Jeger'n :D Lykke til!

 

 

Hollako

nå også håndverkshippie fra 70-tallet 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...