Jump to content

Sierra Game King


frontier

Recommended Posts

Har arva ein del pakker Raufoss Sierra Game King, 11,7 grams blyspiss i .308. Lot-merkinga seier 01-RA-97, utan at det seier meg all verda. Testa på papp i dag med svært gode samlingar. På pakken står det "til trening og jakt på mindre hjortevilt".

 

Utgangshastigheita er angitt til 785 m/s. Lurer på kvifor det står til "mindre hjortevilt"? Bør eg dermed ikkje bruke ammoen til hjort/elg? Har det med kuletypen å gjere? Ladninga?

 

Takknemleg for svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Mener å huske at gamekingen er en ganske vanlig konvensjonell blykule, som da sikkert ikke holder like godt sammen som en mer avanserte bonda, el homogene kule.

 

Nå har det blitt skutt mange 100.000 storvilt med det vi i dag kaller "vanlige blyspiss". Det eneste forskjellen er at du kan få noe mer kjøttødeleggelse, da det kan oppstå noe mer splintring av kula.

 

Skjøt noen rådyr m Game-king i kal 6,5x55 for noen år siden, og de kulene jeg fant igjen så bra ut, samt lite kjøttødeleggelse.

 

Som hjemmelader er ikke game-king mitt førstevalg til storvilt, forde det finnes så mange bedre alternativer på markedet, men jeg hadde ikke nølt m å bruke det hvis det var det jeg hadde til rådighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sierra Game King er av typen "gammeldags cup and core" kule.

Dvs at blyet ikke er festet til mantelen på noen måte.

Kulene har vanligvis meget god presisjon, men kan splintres ved ugunstige treff i grove bein.

Etter min ringe erfaring er de ok til rådyr og mindre hjortevilt, men ville ikke brukt de på stor hjort og elg.

Har vært min rådyrkule i 308 Win i en del år med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt gameking i både 22-250 og 30-06. Må si meg enig i tidligere svar. De har meget god presisjon, gjør en grei jobb, men det finnes bedre alternativer. Jeg har skutt 150 gr i 30-06 av den enkle grunn at det er en av de få kulene som går godt i min gamle børse. Har jaktet lite elg de siste årene, men har skutt elg med den, samt rådyr og hjort. Det fungerte greit. Hadde ikke vært særlig betenkt med å bruke den på rådyr og hjort i og med at du har tilgang. Jeg lader selv og kulene er såpass rimelige at jeg har brukt de også som treningsammo. Da får du god "feeling" med hvordan kula går på ulike hold. Mener å huske at utgangshastighet lå på ca 870 m/s, og innskutt på 170 meter avviker ikke kulebanen mer enn 35-40 mm fra siktelinjen ut til 200 meter i min børse.

Jeg har hatt gjennomskyting på alle mine dyr med bogskudd, men fant igjen en kule i ryggraden på en hjort som ble skutt forfra på kort hold. Både kula og slaktet så mye bedre ut enn det jeg hadde trodd......

Det er min erfaring med den kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...