Jump to content

Hærverk med airsoft, brud på våpenloven?


Lærlingen

Recommended Posts

På mandag så oppdaget jeg at naboen til foreldrene mine har skutt i stykker en utelampe av den typen med bevegelsessensor som de har på garasjeveggen sin.

Lampa sjenerer ingen, og flere andre naboer har satt opp tilsvarende lamper da denne ene naboens avkom, har et problem med manglende respekt for andre menneskers privatliv og eiendom, med andre ord, tyveri, hærverk, trusler og vold.

 

Jeg skulle egentlig hjelpe gamlingene med å skifte pære, men oppdaget raskt at lampa var skutt i stykker. Nå har jeg aldri hatt noe airsoft våpen, men jeg så raskt at skadene ikke var fra vanlig luftvåpen. Det var kun tynnere plastdeler som var ødelagt, men det var flere merker i veggen rundt lampa, og på bakken fant jeg flere airsoft kuler.

 

Det var liten tvil i mitt sinn om hvem som har gjort dette, men for å leke litt CSI så fant jeg et passende sugerør og plasserte dette et sted hvor det var både inngangs og utgangshull. Det ble da ganske lett å se nøyaktig hvor skuddet hadde kommet fra, inne fra naboen eiendom, bak noen busker. Jeg ruslet over veien og kastet et blikk på stedet, og der lå det strødd med identiske airsoft kuler.

 

Det har tideligere vært et problem at det har blitt skutt på foreldrene mines katter med airsoft våpen fra denne eiendom, jeg har både sett at katene har blitt truffet, og hørt at det har blitt skutt, men har ikke klart å ta idioten på fersken.

 

Det som er det mest patetiske er at den personen som driver med dette, mest sannsynligvis ikke er drittungene, men morens latterlige samboer, som er i slutten av førtiårene!

 

Saken er jo selvfølgelig anmeldt, og til tross for at denne personen er det man kan betegnes som kjenning av politiet, så skjer det svært lite.

 

Så vidt jeg forstår så er jo dette brud på våpenloven, så politiet kunne jo i det minste gjøre et forsøk på å beslaglegge airsoft våpenet til klovnen?

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke akkurat lett å få skikk på en kar som er =

 

"Det som er det mest patetiske er at den personen som driver med dette, mest sannsynligvis ikke er drittungene, men morens latterlige samboer, som er i slutten av førtiårene!"

 

En voksen kar oppfører seg slikt, for en latterlig person.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vel ett klart brudd på våpenloven slik du beskriver det.

 

Og i disse dager skulle egentlig en telefon til politiet om at det står en fyr og skyter mot eiendommen med noe som ligner ett våpen være tilstrekkelig til å få fyren i bur.

 

Det å bli beskutt med airsoft har jo flere ganger av media blitt sidestilt med å bli beskutt med artilleri de siste årene.

 

Selv knallpistoler utløser væpnede politiaksjoner her i Bergen om dagen, så da burde det også være håp for deg.

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Vaepnet ... 79078.html

Link to comment
Share on other sites

Loven: http://www.nasf.no/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=48

 

Aldersgrense: Airsoftvåpen oppfattes i Norge som et våpen og omfattes av Våpenloven og Våpenforskriften. Airsoftvåpen er spesifikt nevnt i Våpenforskriftens §2-15. Som på andre våpen er det 18 års aldersgrense på airsoftvåpen i Norge. Dette gjelder ved kjøp og all bruk.

Aktive spillere kan søke om dispensasjon fra denne aldersgrensen, men jamfør Våpenlovens §29 kan ikke personer under 16 år få slik dispensasjon. Norges Airsoft Forbund har opprettholdt 16 års aldersgrense for sine medlemmer og hjelper alle sine medlemmer med å søke om dispensasjon.

 

Offentlig Sted: I henhold til Lov om skytevåpen og ammunisjon, kapittel VII, §27b er det forbudt å medbringe våpenkopier (hvilket også omfatter airsoftvåpen) på offentlig sted uten aktverdig grunn. Det betyr at man ikke kan ta med seg airsoftvåpen på byen for å ha den med seg. Hvis man derimot er på vei til et arrangement kan man selvsagt bære den i en lukket sekk på veien til arrangementet, dette er aktverdig grunn.

 

Ran, trusler mm: Da det er vanskelig å skjeldne en airsoft-kopi fra et ekte våpen vil bruk av airsoftvåpen til truende oppførsel bli straffet på lik linje som om man hadde brukt et ekte våpen. Å bruke airsoftvåpen til kriminelle handlinger er derfor ingen "formildende" omstendighet.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...