Jump to content

Baktrykk og volum på demper


Wadcutter

Recommended Posts

Har en BR Reflex T8 på en Mini14. Sliter med mye trykk og gasser som blåser bakover. Har snevret inn gassystemet, men får like mye "bakblåst". Problemet er ikke for hard drift av mekanismen, men for mye gass etter skuddet har gått.

 

Nå tror jeg dette har mer med selve demperen å gjøre, og ikke gassystemet. Kan det store volumet på demperen være årsaken til dette? Vil jeg få mindre trykk med en mindre demper?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med en Browning Bar med den minste A-teck demperen og den var så ille på blåst ut ladeporten at det ikke gikk an å skyte uten briller. Denne var regulert på gasstrykket for i det hele tatt få den til å veksle.

Men er andre her på forumet som sier de ikke har problemer med denne blåsten så det må være noe å gjøre med det ,eller om det bare er den og den kombinasjonen av demper/børse. Er jo ikke så lett å få prøvd alle merkene i såfall, men er sikkert noen her med erfaring fra "din" børse

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker er at en demper med mindre volum vil gi mindre bakblåst pga mengden trykkluft som kommer tilbake før mekasnismen har lukket seg er mindre. Eller tenker jeg feil?

 

Bakblåsten kommer i det mekanismen er åpen, så det er ikke så mye som kan gjøres med det på våpenet.

 

En liten idè.... Går det ann å borre opp noen små hull bak i demperkammeret for å ventilere ut litt luft, eller vil det bare smelle enda verre?

Link to comment
Share on other sites

Du vil uansett få mer blåst bakover med demper, men konstruksjonen vil nok påvirke hvor mye.

Antakelig er BR reflex den verste konstruksjonen i forhold til dette, med det store volumet som akkumulerer gass, og blåser gassen tilbake inn i løpet.

 

Du kan sikker få lånt en hos noen for å prøve. Prøv en Hausken/A-Tec/Hardcore/Ase-Utra, med mindre førstekammer.

 

 

Ellers er jo halvautomekanismen din av de værste å ha demper på, da mekanismen er veldig åpen, og sender blåsten rett i ansiktet. En halvauto med sideport for utkast vil skjerme skytteren mye bedre. (Remington 7400, Browning BAR osv.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...