Jump to content

Lurium til gammelt lær?


Ulken

Recommended Posts

Har etterhvert fått meg en liten, hyggelig samling av gamle bajonetter og kniver. Noen av disse har belteheng (frog) i lær, og i den forbindelse lurte jeg på om noen har et tips til lurium for å smøre og vedlikeholde dette læret.

 

Vil jo helst bruke noe som ikke skader eller misfarger læret på noen måte, men som samtidig holder læret mykt og smidig, så det ikke tørker ut og sprekker.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er greit at læret mykner litt: Lærfett. Der har det kommet to tips allerede, sjøl kan jeg føye et tredje: Kiwi lærfett som bør kunne finnes på en noenlunde velassortert skobutikk. Det er lett å få et stykke inn i læret siden det blir nesten flytende når du gnir det inn med fingrene. Personlig synes jeg NikWax'en passer bedre på sko enn på belteoppheng, siden den stivner litt etterhvert og får en litt "funky" konsistens, men det er kanskje bare meg.

 

Hvis du ikke vil at læret skal bli mykere, bør du velge en mer voksaktig smurning. Kiwi Beeswax, nøytral Kiwi skokrem av gamletypen (flat, rund, snuseskeformet metallboks) eller noe slikt vil nok funke bra. Det er dette jeg bruker på selve sliredelen av knivslirene mine.

 

Vær forresten obs. på at alt lær vil mørkne noe når du setter det inn med fett.

Link to comment
Share on other sites

En skomaker (av den gamle skolen) jeg kjenner svarte følgende på samme spørsmål:"tenk på hva du ville smøre inn hendene med"

 

Det viktige for holdbarhet og generelt vedlikehold er å tilføre fett (fuktighet), prøv å unngå produkter som inneholder sprit eller andre løsemidler og silikon, som finnes i mye av de vanlige produktene vi bruker på sko, uten at det nødvendigvis står med store bokstaver på boksen.

 

Personlig liker jeg godt Lærfett, Gold Quality til tykt lær og en eller annen skokrem (ikke hard voks) som inneholder lanolin eller anilin til vanlig skotøy. For rengjøring av gammelt lær har jeg brukt noe som heter lä(e?)derbalsam på tube, som både renser og behandler. Fant ikke det eksakte poduktet på nettet nå, men det finnes flere som er OK. Alt lær blir jo mykere når man tilfører fett, men for holdbarhet i gammelt lærtøy som ikke skal brukes spesielt hardt.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...