Jump to content

Lading på Sellier&Bellot-hylser


frontier

Recommended Posts

Er heilt fersk i gamet, så derfor spør eg ekspertane: Har fått tips om at S&B-hylser ikkje er det mest eigna å lade på. Og evt. kvifor? Samtidig er det slike hylser eg har desidert mest av. Er det variasjonar på kvaliteten innan ulike kaliber på S&B-hylsene? Aktuelle ladekaliber for meg er .308, 7X57R, .223.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Dette skal jeg gi deg svar på da jeg har ladet sisse hylsene i massevis.

 

Sellier og bellot hylser kan lades men:

 

*De er bløte i messingen og må trimmes ofte. Ofte må de trimmes etter førstegangsskyting.

*Tennhettehullet er trangt men det lar seg løse vet å bruke Winchester tennhetter de passer som smurt.

*Ellers er de noe ikke de mest jevne hylsene men duger masse vis til trening og vanlig jakt ammo. Skal du jakte presisjon under 20mm så styr unna men er du fornøyd med 20mm så lad de du har.

 

Skulle det være noe mere du lurer på så er det bare å spørre.

Har ladet hylsene i disse kaliber: 6,5x55, 7x57R, 308win og 30.06.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De aller fleste av oss har vel en god del med S&B hylser liggende. Som nevnt så kan det være litt plunder å få i tennhettene. Har ikke merket noe spesielt til dette på COAX'en jeg ladder med, men på diverse andre presser med dårligere løsning på hettisetteren så kan du få litt plunder. Løsningen for min del har vært og bruke en forsenker som tar akkurat litt av messingen ved starten på hettelomma. S&B hylsene har en slags "halv" niting som butter mot tenhetta.

 

Har du en del hylser så kan det lønne seg og sortere dem etter vekt. Kan variere ganske mye fra hylse til hylse. Luk ut de som avviker mest så får du garantert mye pang og morro med S&B.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet mye s&b hylser både til rifle og håndvåpen. Det største problemet jeg hadde var hettene i pressa derfor begynte jeg å bruke en håndholdt hetteisetter ( RCBS ) og med denne er det aldri noe problem. Jeg bruker kun Federal hetter. Som referert tidligere så må en passe litt ekstra på hylselengden da di er litt bløte i messingen. På riflehylser i 6,5-06 ( ompressa fra 30-06 ) får jeg 3-5 ladninger før de sprekker i halsen og i 38 spes. / 357 mag. har jeg fått opptil 10-12 ladninger før jeg synes hylsene begynner å bli slitne, noen sprekker før og de som er dårligst sprekker av og til etter kun et par ladinger. Til trening er de helt greie, men skal jeg skyte konkuranse, jakt eller prøve å få skikkelig presisjon bruker jeg Norma eller Lapua messing.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er som nevnt rare og ujevne dimensjoner på hettelommer samt hette-kanal. En mulig løsning er å bruke en egen depriming-die med underdimensjonert utstøternål, f.eks Sinclair sin. For deretter å brotsje opp både kanal og hettelomme. Til hettelommen kan det anbefales å få en brotsj for å sette i drillen. Selv da kan det være mye jobb da lommene gjerne er både for trange og grunne.

Har du tilgang til andre hylser, bør du vurdere å heller kaste S&B'en og spare deg for mye bannskap og prikkel.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...