Jump to content

Skadefelling av bever i desember!


torenick

Recommended Posts

Heisann folkens

Jeg fikk for noen timer siden i oppdrag å felle inntil 3 bevere som holder på å demme opp en stikkrenne. Følgene vil da bli oppdemming av store områder innkludert jorder og muligens noen kjellere i nærliggende område. For å begrense skader er det ønskelig å fjerne de så fort som mulig, før de propper igjen hele renna. Denne vil da bli liggende inntil 6 m under vann, og da vanskelig å fjerne proppen. I disse tider er det brukbare nedbørsmengder, vekselsvis snø og regn her i nedre Telemark. At det snart kan fryse på, gjør det ikke bedre. Dersom de får herje fritt kan det jo bli fint under vårflommen om noen månder....

Jeg har jaktet en god del bever tidligere, men aldri på denne tiden av året.

Ønsker gjerne innspill/råd på følgende:

- Hvor trolig er det at beveren krabber ut av hytta mens det ennå er skytelys nå i desember

- Gjelder andre regler(i såfall hvilke) under skadefelling. Tenker da på våpen (kan hagle fortsatt være lovlig da), skyting i "bebyggd område", bruk av kunstig lys,.....

 

Har i grunnen tro på at dette er et prosjekt hvor bruk av feller, og ikke våpen, er best. Feller har jeg ikke (ennå) og det er jo mer spennende å bruke våpen da....

 

Gode råd og innspill mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Gjelder andre regler(i såfall hvilke) under skadefelling.

Samme som under ordinær jakt.

Tenker da på våpen (kan hagle fortsatt være lovlig da),

Hagle er lovlig våpen:

 

skyting i "bebyggd område",

Jeg jakte på samme måte nå i vinter. "Tett" innpå bebyggelsen. Det gjorde var å ta kontakt med Politiet. Ba de om råd. Fikk de på operasjonssentralen til å legge inn en melding. Den oppdaterte jeg hver gang jeg dro ut. Og ringte de umiddelbart etter felling.

 

bruk av kunstig lys,.....

Så lenge det er snakk om jakt så glem det.

Vanskelig å jakte på de uten å ha snødekt mark. Jeg ville forsøkt meg på å bruke feller.

 

Riving av hytter og demning skal kun gjøres etter tillatelse fra kommune etc :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...