Jump to content

Erfaring med 260 remington


æljkiller

Recommended Posts

Jeg har brukt 260 de siste 10 årene sammen med en rekke andre kalibre. Dette er kaliberet jeg alltid har ei pipe i til en av mine kasser. Nå har jeg en sako og en remington seven i 260.

Kaliberet bruker jeg til alt fra bever og opp til elg. At det finnes bedre kaliber for elg er det ingen tvil om men jeg har bare gode erfaringer. Bruker nå 140 grs Nosler partition¨på elg og gris (liker gjennomskudd med 6,5) og 140 grs Hornady på hjort og rådyr. På Bever og rev bruker jeg 85 grs sierra. Lett å få god presisjon med og et kaliber med liten rekyl.

Skal du bare ha ei rifle og et kaliber kan vel 308 være like fornuftig, men hos meg er det den ultimate favoritten som allround :wink:

Lader du selv har du et hav av valgmuligheter. Kjør et søk på 260 så finner du mye info og erfaringer da kaliberet er diskutert en del her i forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Hvordan henger dette sammen da? 260rem har jo mindre hylsevolum i forhold til kaliber enn 6,5x55, har den ikke det? Eller er den 51mm lange 260-hylsa feitere enn den 55mm lange 6,5-hylsa slik at hylsevolumet likevel er større på den kortere hylsa? Hadde gått ut fra at 260 opererer under høyere trykk enn 6,5x55 og har trives med hakket raskere kruttsorter, men hvis det ikke er slik er det noe som har gått meg hus forbi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...