Jump to content

STI "Bomar-style" justerbart baksikte


qtipcore

Recommended Posts

Hola!

 

Ny på kammeret, men har fulgt noen tråder en stund uten å registrere meg.

 

Har et par spm som jeg lurer på om det er noen eksperter som har et godt svar på.

 

Kjøpte i vår en STI Edge i 9mm (som jeg er veldig godt fornøyd med, selv om den ikke er major :wink: ).

Første tur på skytebanen, så holder baksiktet på å falle fra hverandre pga at låsepinnen vandrer.

Etter en tur ned til Topguns.dk sin børsemaker så får jeg pistolen igjen - Ikke med nytt sikte, men med det opprinnelige siktet med en ekstra stopp splint i. OK - Nå står det i allefall fast:-)

 

Det som jeg har merket meg ellers (og som også ble nevnt for importør ved første kontakt) er at siktebladet ser ut som at det heller litt oppover mot høyre, og gir et noe urent siktebilde av den grunn. Må også stille siktet helt til høyre for å få treff i senter på skiva. Med det resultat at siktebladet ser enda mer skjevt ut i forhold til sleide. (Tror jeg har klart å utelukke human factor sånn nogenlunde, men man vet jo aldri).

Så til spørsmål:

 

1. Er det noe å gjøre med siktebladet/Har det noen betydning?

 

2. Dersom siktet bør byttes ut, hva bør jeg velge? Har kikket litt på Wilson Combat sine justerbare : http://www.wilsoncombat.com/a_sights_adj_rear.asp

(Har snakket med Hr Baker og han kunne iallefall bytte siktet for meg...)

 

Håper på fornuftige svar:-)

 

Mvh

 

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Noen ekspert er jeg ikke, men jeg har skutt en del år, og det har blitt en del hjemmemekk av våpen.

 

Dersom siktebladet heller og siktet er langt ut på den ene siden, kan det jo høres ut som om hele siktet er montert feil. Du bør først sjekke om det sitter ordentlig nede i sporet sitt på begge sider.

 

Det at det er langt ut på ene siden kan jo tyde på at siktet ikke er presset langt nok inn, eller at det er presset FOR langt inn. Er det bare det som er galt, så er det stort sett greit å få justert det med en dor og en hammer... Det skal ikke være nødvendig å stille siktet helt ut til en side for å treffe skiva i midten, da er noe galt. Har du latt noen andre prøveskyte våpenet og sett hvordan det går da, det kan jo være en avtrekks-/grepsfeil?!?

 

Sitter siktet rett og fint i sporet sitt, og det bare er siktebladet som er skjevt er det jo alltid mulig å file det rett. Bruk ei fin fil, og marker med sprittusj der du filer, da ser du hele tiden hvor mye du tar og ikke minst hvor du tar det...

 

Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:-)

 

Mja - Andre har skutt med pistolen etter at siktet er innstillt, og den går omtrent samme vei da også:-)

Det ser ut som at siktet sitter nedi sporet også, klarer iallefall ikke se noen antydninger til gap mellom sleide og sikte på noen sider.

 

I og med at jeg har skutt mest med Glock (17 og 34) tidligere, så er jeg åpen for at det kan være grepsfeil iallefall - Avtrekksfeil.. Nja; Skeptisk, men vil ikke avvise det kategorisk. - Men jeg tror at i og med at det er nogenlunde konsekvent treffpunkt, så er vel dette en ikke-sak?

Klarer iallefall å se på gruppene der jeg har laget fluer (Og har sånn nogenlunde peil på hvilket skudd som går feil også..)

 

Er det rett og slett bare å banke det ut med hammer og messing-dor. Det skal selv mine kontorist-fingre kunne få til:-)

Evt andre materialer på dor som ikke lager merker i siktet??

Å file høres ikke fristende ut - Var ikke så redd for Glocken, men dette Jernet koster jo 3 ganger så mye da.. :shock:

(Og burde slettes ikke ha noen "feil" rett ut ifra butikken heller... :?: )

 

Kan det være noen skjevheter på høydejusteringen på siktet som kan gi slike utslag?

Link to comment
Share on other sites

Har du god råd og dårlig tid, så bruker du bakeren. Har du god tid, så ville jeg klaget til leverandøren igjen, og bedt dem hoste opp et sikte som funker. Sitter antakelig et LPA-sikte på den, og det er såvidt jeg vet metervare.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Da høres det ut som du har kontroll over den menneskelige faktoren :-)

 

Joda, det er bare å banke det litt sideveis eller helt ut med hammer og dor. NB: bedre med mange lette enn et hardt slag!! OG, sjekk gjerne hvilken vei siktet er presset inn fra. Tror de fleste siktene er satt inn fra venstre side med våpenet sett ovenfra med løpet fra deg. Vet ikke med STI, men det kan du måle...

 

Når det gjelder å evt. file siktet, så er jo det et billigere alternativ til å bytte det. Du må jo passe på så du ikke skader pistolen, men selve siktet koster jo ikke allverdens og slik det nå er har du jo ikke så mye hjelp i det. Det er jo verdt å file litt først og så bytte det, med mindre du tar det som en reklamasjonssak da, høres jo ut som du har grunnlag for det...

Link to comment
Share on other sites

Sitter antakelig et LPA-sikte på den, og det er såvidt jeg vet metervare.

 

STIs bomar-kopi er svjv ikke et LPA-sikte, og det ser ikke ut som et heller.

 

hadde problem med vandrende pinne på mitt eget, slo ett lite, presist plassert kjørnermerke på hver side av siktet, ved siden av hullet for pinnen, og et løste problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det der høres ut som slurvearbeid rett og slett.

Har sett noe lignende på en tidlig Edge. Hadde nesten trodd sånt var et tilbakelagt stadium.

 

Har vært borti sti-siktene en del og jeg syns de er bra som kopi av Bo-mar siktet.

Er selve siktebladet løst på resten av siktet, kan det ha fått en skade eller vært feil i produksjonen.

 

Kan jo for moro skjyld legge en liten vinkel mot siden av sleiden å se om siktet sitter rett på. Hadde vært utrolig hvis det ikke var tilfelle. Da hadde jeg forlangt en ny.

 

LPA er noe for seg selv. STI har ikke brukt dem. Man finner dem på BUL m-5, Tanfoglio osv.

De ligner Bo-mar klonene, men høydejusterings skruen er flytter fram og går ned i svalespordelen og ikke ned i selve sleiden. På den måten forenkles instaleringsarbeidet en del. Jeg liker dem ikke :x

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen og takk til alle som svarte, og kom med gode forslag:-)

 

Har prøvd meg litt med å dunke ut siktet, demontere så langt jeg har turt osv, men jeg har kommet frem til at dette ikke er noen jobb for meg.

Ut ifra det jeg så da jeg holdt på med demonteringen, så er det selve sporet som siktebladet går i som er skjevt.

Oppdaget også (burde kanskje ha sett det før...) at forsiktet ikke står senter i dovetailen fremme. Ikke har jeg peiling på om det skal stå senter eller ikke, men jeg antar jo det. Funka jo godt på kjappe skudd på nære mål, så det har ikke fallt meg inn å se utover den røde prikken :roll:

 

Konklusjonen min ble at siktene har blitt påmontert en mandag morgen etter en lang ranglehelg i Texas.

Jeg har derfor ringt og booket inn tid hos Bakeren; Regner med at ting ordner seg etter hvert da :D

 

(Og så er det jo greitt at det er en som har god 1911 osv kompetanse sjekker og sier det til meg dersom det er jeg som er gal, og ikke våpenet....)

 

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er endelig "kanten" tilbake fra bakeriet.

Nytt baksikte på plass. Justert og festet forsikte, og alt sammen til en hyggelig pris :D:D:D:D

Arbeidsbeskrivelse vedlagt, og kjempeservice generellt!!

 

Gleder meg til å komme ut på banen igjen.

Eller?

 

Har jo ikke siktene å skylde på lenger da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...