Jump to content

Jakt på timeplanen - et svensk eventyr


Påsan

Recommended Posts

Etter mange skoletimer med tørr teori, sur kaffe og vonde stoler skulle vi endelig få dra på en skikkelig jakttur. Elg har de fleste av oss skutt, og det var enighet om å prøve noe nytt. Et par av oss har skutt villsvin tidligere, men noen veldig erfarne grisjegere er vi ikke!

 

Turen skulle gå til Kisa i Östra Götaland hos söta bror. Vi skulle igjennom mye jakt de neste tre døgnene. Dåhjortjakt med drivende hunder, vakjakt på villsvin, vakjakt på dåhjort og rådyr, rådyrjakt med drivende hund i tillegg til smygjakt. Turen var planlagt så den falt på tidsrommet rundt fullmånen som egentlig skulle være der.

 

Vi dro hjemmefra onsdag 2. desember, i håp om å være på plass i tårnene ved 22-tia samme kveld. Slik gikk det ikke. Etter å ha funnet riktig vei, kommet frem og fått noe å spise, hadde klokka passert 00:30. Fullmånen sto høyt på himmelen og lyste opp landskapet, og ettersom det var minusgrader i lufta og rim på bakken var det lyst som dagen.

 

Denne natta var ikke da det skjedde mest. Guiden brukte å fore grisene mellom klokka 19 - 22 på kvelden, og da vi kom på post var allerede foret spist opp. Det eneste som ble sett denne natta var et par grevlinger.. helt utrolig hvor mye disse skapningene klarer å bråke. Den positive siden av saken var vel at det ble mye spenning, velogmerke før de viste seg frem.

 

Ettersom vi var i seng klokka 03:30 på natta var det hardt å stå opp igjen ved 6-tia neste morgen. Den eneste motivasjonen vi hadde til å stå opp måtte være at vi skulle jakte i et av Sveriges beste dåhjortterreng, og det med en drever som har vunnet det som går ann å vinne.

 

Beskjeden før vi begynte var klar; "Kun en skovlbukk pr. jeger, villsvinsugge er fredet, ellers er det bare å skyte det som kommer". Det var bare Knut Arne av oss nordmenn som hadde sett dåhjort i levende live før, men da vi skulle ut på post kom hind og to kalver over jordet og inn i drevet. Noen som ble optimistiske?

 

Postene blir satt ut. Eivind fikk post på en lang fururygg med viltstier i alle retninger, jeg fikk en trang post der en viltsti kom opp gjennom et tett kjerr, og med litt godvilje kan jeg si at det var ca. 5 meter til sammen på posten jeg kunne ha fått skutt. Simon satt i et tårn litt lengre inn i terrenget med god oversikt over det meste som ville røre seg i mils omkrets. Knut Arne fant seg en post der en viltsti kom ned på et jorde.

 

Det drøyde ikke to minutter før beskriket fra dreveren kom. Losen turet trangt mellom posten til meg og Simon. Noen minutter senere kommer dåhjortene opp mot meg. Det er mange av dem, og det var vanskelig å skille dyrene inne i tetta. I det dyrene forsvinner stikker ei hind seg ut fra de andre dyrene..her var det ikke tid til å nøle. PANG! Dyret forsvinner tilbake mot der det kom fra. De andre dyra forsvinner mot Simon, PANG! –Kalv påskutt med 6,5x55… jaja, den dør vel av lungebetennelse grunnet gjennomtrekk slik seinhøstes. Fra spøk til revolver, kalven datt i smellen.

 

Jeg finner mye blod på skuddplassen, men trenger hund før jeg vil gå etter. Hundføreren kommer til meg og vi går etter..hele 40 meter, der lå hinden med hjerteskudd.

rbihqx.jpg

 

 

Det var ikke bare jeg og Simon som fikk skutt dyr første drevet. Knut Arne hadde skutt et ungdyr ut av en liten flokk. Til sammen ble det sett 13 dyr i første drevet, som med litt godvilje varte i en times tid.

 

Neste drev skulle bli actionfylt. Simon skyter en liten bukk, og i det sekundet den faller kommer kjempebukken frem. Ganske typisk, bukken gikk videre. Selv hadde jeg dyr på post hele tiden, men det kom aldri frem såppas at jeg fikk skutt. Siste gangen jeg så hinden hadde jeg 5 m hold..

 

mkklsh.jpg

9a7e38.jpg

 

Dette var den klart artigste dagen på turen, vi fikk skutt fire dyr og så ca. 30 stk… snakk om forsiktige postkarer!

 

 

Dagene som fulgte var ikke like bra utbyttemessig. Jeg fikk has på en villsvinkulting fredag kveld. Grisen var på størrelse med de marsipangrisene som er å få kjøpt i butikkene i disse tider.

 

qo6a10.jpg

 

Alt i alt var det en kjempefin tur, mye vilt og lite søvn. Takk til Solør vgs som kostet denne turen på oss!

 

Lars-Ola

Link to comment
Share on other sites

Å få skolen til å koste turen gikk greit. De betalte opphold + jakt, og vi betalte for det vi skaut.

Vi går studieforberendende naturbruk, og har jakt og jaktledelse som fordypningsproskjekt. For å oppleve forskjellige jaktkulturer måtte vi ut av de tørre furumoene her på berget.

 

Hva karen som eide dåhjortterrenget het vet jeg ikke. Gården eiendommen var knyttet til het Bersebo, og terrenget vi jaktet på var på snaut 4000 daa.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svenskgeografi.se/laen/oeste ... ehult.html Kart som viser hvor vi bodde. Jakta foregikk i området rundt gården. Send PM om du vil ha telefonnummeret til guiden. Et liknende opplegg kommer på mellom 10 og 12 tusen SEK. En dag i dåhjortterrenget koster 2000SEK pr pers pr. dag + trofeavgifter. Alt vi skaut måtte vi kjøpe igjen for 50kr/kg.

 

Bortskjemt, jeg? :roll:

 

Senior fikk tilbud om å være med, men han bryr seg stort sett bare om elg og storepus..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det koster litt penger.. men om en skyter en stor galte med medaljetenner betaler en bare for kjøttet. Hvor mye koster vel ikke dette lengre ned i Europa? En dåhjortbukk koster 2000 SEK i trofeavgift uansett størrelse, og en råbukk 1200 SEK inkl. kjøtt. Dette kan da ikke være så verst..

 

Vi har allerede booket dåhjortterrenget for oss selv ei helg til neste år, det ga skikkelig mersmak!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...