Jump to content

Kappet løpet på tikka t3 ?


johals

Recommended Posts

Tenker på å kjøpe meg ei Tikka t3 lite i kaliber 6,5*55, og sette på en A-tec TMM-4 lyddemper. Denne demperen bygger på løpet med 16 cm. Hva vil dere da anbefale i henhold til løpskapping, ville dere ikke kappet av noe, eller ev. hvor mye ville dere ha kappet av? Hvor langt løp er standard på disse riflene, og hva er minstelengde på et rifleløp?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitter med samme spørsmål i mitt hode som trådstarter. Men med kaliber .223... Hvor mye CA kan dette kappes uten at det går utover presisjonen?

(T3 lite ss)

 

Blir vel mere et spørsmål om hvor mye hastighet du vil tape. Litt på tommelfinger nivå, så kan du regne 5m/s pr. cm du kapper. Å kappe ned til 47cm går greit (har selv et 50cm løp), men 223 er jo et lite kaliber og mye av effekten og virkningen ligger jo i hastighet.

 

Neste gang jeg skal ha et .224 kaliber, så skal jeg kompensere for hastighet tap ved å velge 22-250 men jeg vet ikke enda om den er like egnet med kappet løp. Men det er off-topic i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg lot meg friste i høst, og kappet Tikkaen min ned til 47cm. I tilleg fikk jeg den gjenget og monterte på en a-tec ctm4. Børsa er nå rett i overkant av metern lang (104cm) totalt, og fremstår for meg som en nærmest optimal skaurifle. Har skutt både bever, grevling, hjort og elg med denne etter kappinga uten at noen av disse har klaget på at det korte løpet gir noen sekundmeter mindre :wink: Kaliberet er forresten 6,5x55.

 

Med et lite forbehold i forhold til hva du skal bruke børsa til vil jeg ikke nøle med å anbefale både kapping og demping. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en T3 lite i 223. kappet til 45 cm og montert Hausken demper.

 

Sålangt bare skutt serier på 100meter. Presisjonen er tilfredstillende, og du mister ikke SÅÅÅ mye fart. På normale hold tror jeg det har lite å si i forhold til kulebanen.

 

 

T3-lite_innskyting2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg lot meg friste i høst, og kappet Tikkaen min ned til 47cm. I tilleg fikk jeg den gjenget og monterte på en a-tec ctm4. Børsa er nå rett i overkant av metern lang (104cm) totalt, og fremstår for meg som en nærmest optimal skaurifle. Har skutt både bever, grevling, hjort og elg med denne etter kappinga uten at noen av disse har klaget på at det korte løpet gir noen sekundmeter mindre :wink: Kaliberet er forresten 6,5x55.

 

Med et lite forbehold i forhold til hva du skal bruke børsa til vil jeg ikke nøle med å anbefale både kapping og demping. :)

 

 

Var akkurat det svaret jeg ville høre :wink: Ønsker å kappe løpet rundt 10 cm, altså fra 57 til 47 cm. Tenker å montere enn a-tec tmm4 demper, så da vil børsa bli 6 cm lenger enn standard, da demperen bygger på 16 cm. Skal også ha kal. 6,5x55, og rifla skal brukes på fugl, rådyr, hjort, elg og andre viltarter som ev. dukker opp under jakt på disse :D

 

Men et annet spørsmål. Har du testet børsa nøyaktig på presisjon og hastighet etter du kappet løpet, kontra det børsa samlet/hastigheten før kappingen?

 

Takk for svar;)

Link to comment
Share on other sites

Nei, har desverre ikke gjort noen grundige tester i så måte selvom jeg snakket mye om å gjøre det.. Eneste jeg har gjort er å konkludere med at børsa har mer en god nok jaktpresisjon (les: bever på normale jakthold) , uten at jeg har målt noen samlinger. Til jakt bruker jeg kun Norma oryx, og jeg ser at sålenge jeg gjør jobben bak børsa så havner kula der den skal :wink:

 

Lykke til med kjøpet, det blir nok en flott jaktbørse :)

Link to comment
Share on other sites

Har kappet et 6.5x55 løp til 45 cm for å bruke lette kuler (100grain) i jaktfelten.

 

Skal du jakte storvilt med børsa og klare kravet til annslagsenergi med kjøpeammo bør du ikke gå under 50 cm. Det er mulig å lade 156grain kule til storviltkravet med 45cm løp, men da har du dratt ladningen godt opp og kanskje over maks.

 

En annen ting er munningsflamme. Det blir vesentlig mer munningsflamme med 45 cm løp kontra 60 cm. Med lette kuler og raskt krutt kan dette unngås, men da må du lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...