Jump to content

fra skiskyting til morroskyting og BR50


Ole_Netland

Recommended Posts

Nå skal jeg prøve å legge ut en tråd her om hva som er skjedd med min salongrifle..

 

Noen av dere kjenner vel til den jeg har, en Finnbiatlon22, altså en skiskytter rifle av eldre utgave.

 

noe av det første som skjedde med den da den kom i hus her var at diopteret forsvant og en nikon 3-9x40 kom på..

 

1259870111_resized.jpg?width=400&height=300

 

1259870162_resized.jpg?width=400&height=300

 

som dere ser så sitter tofoten her ganske langt bak, dette pga en skinne som sitter under skjeftet for noe fester til skiskyting. rifla balanserte nå litt for mye på tofoten, og de gode samlingene ble vanskelige å få til, selv om jeg nå aldeles ikke skal klage, rifla var presis den men krevde sitt av skytteren.

en demper var og savnet på denne rifla, i tillegg til at løpet var vel lett, kolben for lav og håndtaket på ladegrepet noe dilngeverk...

i tillegg så var der brist i stokken ca midt i pistolgrepet, går ut fra den har vært med å gått på tryne noen ganger i sin tid som skiskytter rifle. pipa er byttet i senere tid.

 

etter litt små modefiseringer så måtter der en prøvemontering til...

 

beklager dårlig mobil bilde

1259871703_resized.jpg?width=400&height=300

 

nså ble den demontert igjen og ny runde med jobb, nå gikk det mes på farger og slikt...

 

så pr i dag ser den da slik ut.1259871701_resized.jpg?width=400&height=300

 

 

 

demperen som er montert er av ukjent merke, men er vel egnetlig en 6,5 demper og har da 14x1,5 gjenger så jeg kan bruke andre dempere og på de. vil nå tro den har nok volum til å dempe en salong bra sitille. kikkerten er en Falcon 4,5-18x56 med lys. har og en sak som velegnetlig er noe for å lage vbæresele til skiskyting av, men den må være fin å lage BR støtte med, den passer i sporet under stokken og har en stor flat side så blir dønn støddig... og så har den 4 skruehull, så da kan jeg jo skru den fast til en europall for å få den helt støddig.

 

 

 

videre så skal stokken få en ny runde med maling, en svart maling, prøve å marmorere den litt...

 

frister og å ta låsekasse og løp, men det får vente litt i denne omgang..

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke fått testet presisjonen etter denne ombyggingen, men før ombygging var der god presisjon, men hadde dårlig fest til tofoten så var ikke så altfor støddig da.

 

dersom været blir bra i morgen forrmiddag tenker jeg å ned å se om jeg får testet den litt.

 

demperen får vel og siste strøk i kveld (sølv/krom farget) og tofoten blir og montert i kveld, så håper å kunne få tatt en skikkelig test i morgen.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært en tur på skytebanen og testet litt, og joda, ser ikke så galt ut.

løpet var jo grundig pusset så måtte få griset det til litt før de gode samlingene nærmet seg.

 

Samlingene lå vel på ett godt kronestykke, noen var under det og.

 

Forholdene var ikke helt optimale med litt vind som kom og gikk, blafret fint i vimplene på enkelte serier, og standplass forholda var heller ikke som forventet, normalt er der matter til å legge ut for å ligge på, men disse var ryddet bort så jeg måtte ligge i snøslapset noe som etter få serier var ganske så kaldt.

 

Holdet var 50m og det var på en skiskytterstadion, greit med søndag morgen for da har jeg anlegget for meg selv.

 

skjøt i hovedsak med demper, ett svært beist som vist i første innlegg, stille og fin den ja. hadde og 3 serier uten demper til slutt og da lå skudda ca 2 cm opp til venstre.

 

Skudda som ble brukt var lapua super clup,prøvde og en serie med remington tunderbolt, men disse lå da ca 5cm over og ikke helt den samme samlingen (men da var jeg ganske så våt og frossen og da)og smeller mye mer pg afarten så ville ikke skyte så mye med disse siden det er søndag morgne og banen ligger like ved sentrum/boliger.

testet og en runde med lapua hullspsiss for jakt(rosa/lillaeske) disse lå vel og rudnt 4 cm over og bra samling etter som at jeg der begynte å bli våt og klad.

 

oppsumert vil jeg tro at rifla har mer presisjonpotensiale enn hva jeg klarte å utnytte på en dag som denne.

Link to comment
Share on other sites

en liten runde med skyvelær så viste det seg at der var en serie på 9mm, og flere på 12-15mm. ut over det så var der litt for mange sereier hvor jeg hadde laget fluer, men jevnt over så skal jeg vel ikke klage, rifla går helt klart godt, det er bare snakk om at den j**** skytteren klarer å gjøre jobben sin..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...