Jump to content

Erfaringer med super 1 våpenolje?


Skyttergutt

Recommended Posts

skal sette inn løpet med olje for å forhindre at det dannes rust,så jeg lurer på om Super 1 våpenolje er bra å bruke til det?

Og er det noen andre deler på børsa mi jeg kan smøre inn med det her vis det går ann å brukes uten å påvirke presisjon?

Har nemlig en Sauer 200 STR,og har hørt at å få olje i kammeret og mekanismen er fyfy,så lurer på om det er andre deler som anbefales å smøre inn før børsa settes bort ei god stund?

 

Forandra trådtittelen din, husk å lage ein tittel, som det er lett for andre å søke på i etterkant, Mauser68

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke super 1 våpenolje, men dersom du skal sette vekk børsa ei stund skader det ikke å smøre inn løp, kammer, låskasse og sluttstykke, du kan jo pusse det rent før du skal bruke det igjen. Har selv hatt et par tilfellr der våpen har stått lenge uten noen form for smørning der bla magasinet hadde satt seg fast som følge av rust.

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin til å ha i løpet den. Det som Saueren ikke tåler, er når det siver olje inn mellom løp og låse"klemma". Da får du problemer med presisjon, så det bør du sjekke etter lagring. Mange oljer er forøvrig bra, bare du totalt unngår de som inneholder ammoniakk. Det tar knekken på løpet.

Link to comment
Share on other sites

På kassa sitter det en låsing der løpet festes inn, og du må ta av stokken for å se dette. Sitter med 3 skruer. Mellom løpet og denne låsingen har det en stygg uvane å samle seg diverse oljerester mm over tid. Bare å skru opp, ta ut løpet og tørke av. Bare sørg for at du har en liten momentnøkkel når du drar til disse skruene igjen. De bør være på ca 7.5 - 8.0 NM. Skruene som holder stokken bør dras til med ca 4.5 - 5.0 NM. En billig momentnøkkel fra feks Biltema holder i massevis.

Link to comment
Share on other sites

åja,der ja.

Men nå har jeg gjort det.

Pussa først løpet på følgende måte:

1. 2 propper med Hoppes No.9 vart dratt igjennom løpet fra kammeret.

2. Det fikk stå ei lita stund,sånn ca 5-10 min for å virke (veit ikke om det var smart:P)

3.Bronsebørste vart dratt ifra kammeret,stoppet før den kom ut munningen og dratt tilbake.Dette vart gjort 2 ganger

4. Pussa med propper/filler til de vart nesten hvite,eller så hvite det går ann å få de

5. Tok så en kammerpussestokk med en lapp og pusset ved kammeret der løpet er skrudd fast,dette for å forhindre at olje kom inn i mekanismen.

6. En propp med Super 1 Våpenolje vart dratt igjennom løpet,før den vart skrudd av ved munningen.Dette vart gjort to ganger.

7.Igjen tok jeg kammerpussestokken og pusset litt for å ikke få olje i mekanismen,tok og noen filler og pusset rund om i kamrene ved hjelp av fingrene,dette også for å forhindre at oljen kom inn i mekanismen.

8. Etter det tok jeg børsa og snudde den på hue med en pappbit under for å beskytte både golv,munning og kammer for eventuel olje.

9. Ferdig 8)

 

Hørtes dette ut som dårlig pussing?Og var det en dum måte å påføre Super 1 oljen på etterpå?

Og hvor lenge kan oljen være i løpet før man bør pusse den og eventuelt påføre ny olje?

Link to comment
Share on other sites

nice,var litt skeptisk på om jeg kunne gjøre no skikkelig ille no:P

Har skutt sia jeg var ca 9 år og nå er jeg 13,men har nesten aldri fått no ordentlig opplæring i åssen jeg skal pusse fra noen av trenerene i laget.Spurte en gang,og det resulterte i at lederen pussa geværet mitt sjøl,og sa nesten ikke noe om åssen oljer og div jeg skulle bruke,eller åssen jeg skulle gjøre det.Det lærer man dessverre ingenting av:(Må nemlig gjøre ting sjøl for å lære jeg;)

Men vis det ser ut som jeg gjorde det riktig,så er det vell greit da:P

Men er det no grense for hvor lenge den Super 1 olja kan stå i løpet uten å gjøre no skade eller samle dritt?

Og kan jeg da eventuelt bare tørrpusse for å få utt olja,eller bør jeg bruke litt Hoppes no.9 eller no anna for å løsne det opp?

Link to comment
Share on other sites

Lærer best gjennom å erfare ting sjøl :) Du kan bare dra ei tørr fille eller propp igjennom å starte å skyte (egentlig behøver du ikke det heller) Super1 olja gjør ingen skade. Som jeg skreiv tidligere så skal du holde deg unna pussemidler som det er ammoniakk i, for det gjør skade. Er vel lite av det på markedet nå men (Sweet feks)

Ellers så skal du ikke være redd for å bruke olje og fett på sluttsykket og steder der du ser det blir slitasje. Prøv det frem litt, så får du det til. Selv bruker jeg fett på låseklakkene og avtrekk blant annet, mens noen steder foretrekker jeg en dråpe med olje. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Brunox-våpenolje til pussing og som jeg lar ligge i løpet under lagring (kjører gjennom løpet med to våte pusselapper etter endt tørrpussing). På sluttstykket bruker jeg en Hoppes teflonolje.

Bruker den etter anbefaling av Skytterlinken, og det funker flott for meg :)

 

For å unngå å få olje i løpsinnfestningen bruker jeg en pussestokk-innfører. Den kan man jo også la stå i under oppbevaring :)

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

ok:)

Bruno funker sikkert bra den å,men siden jeg har lite peiling og har blitt anbefalt Hoppes no.9,så har det bare blitt til at jeg bruker det;)

Har forresten tenkt litt på å anskaffe meg pussestokk-innfører selv.Virker som en kjekk ting det:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...