Jump to content

Samskyting/treffpunkt på kombi


Makkieboy

Recommended Posts

I disse mobbe tider, er det vel på høy tid at jeg stiller kronidiotspørsmålet, slik at dere kan bli kvitt meg for alltid :P

 

Ja ja, så til saken. Jeg har en slik en:

normal_Skytebenk.jpg

En Sabatti kombi i kal 20 - 22Hornet. Denne er jeg stort sett knallfornøyd med, riflepipa går som en hvilkensomhelst rifle, og hagla den dreper bra den og.

 

MEN, med kikkert montert, så går den litt lavt med haglepipa :?

 

Uten kikkert, så samskyter den ganske bra, ikke når jeg sikter med skur og korn, men når jeg monterer børsa for fluktskyting. Og det er jo fluktskyting haglepipa blir brukt til.

Oftest blir børsa brukt uten kikkert, men i perioder blir den mest brukt som rifle, på feks gåsejakt, vinterrype og hara i fjellsidene. Skulle det da mot formodning bli brukt for ei haglesuppe, så må jeg holde i toppen av øra på haren, for at suppa skal sidde der den skal. Og slik kan jeg jo ikke ha det :shock:

 

I følge rykter, så kan vist vinkelen mellom hel og tå på stokken, medføre (rekyl)flytting av haglesvermen. Siden riflekaliberet er så rekylsvakt som 22Hornet er, og haglepipa ligger øverst, så burde det gå an å få justert dette.

 

Noen der ute som har peiling:

 

Jeg har stukket hodet frem for hugg, så hugg løs :lol:

Link to comment
Share on other sites

:twisted: Etter en grundig gransking av bildet går det jo opp for meg at du har jo TO kikkerter montert på geværet! Så vidt jeg kan se er det en vinkelforskjell mellom den øverste kikkerten og geværløpet.. Dette kan du ganske lett fikse selv ved å løse på håndtaket mellom de to okularene og vinkle kikkerten litt opp! Regner med at den øverste kikkerten fungerer for det øverste løpet og den nederste for nederste løp. :roll:

 

Jeg har følgelig ikke peiling, har ingen ønsker om å mobbe bort noen og vil ikke hogge løs på forumbrukerenes hoder! Tror nok det kommer fler fornuftige svar etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt nok dårlig behandling her på kammeret av folk som stiller spørsmål.... Men du Makkie, kan ikke shims under kikkertringen være en løsning? Jeg har shimset på en av Blasermontasjene mine. Der er ringene skrudd fast i en skinne, akkurat som på denne MAK montasjen du bruker. Jeg skrudde ut ringen, og klippet til en "shims" av en isboks... Når det er ett klikk igjen på kikkertsiktet før jeg når bunn er jeg akkurat inne på 100 meter med 300wsm løpet. Hvilket vil si at jeg har mange fler klikk å gå på ved langholdsskyting. Vet ikke om det vil gi deg nok til å vippe hagleskuren nedover? Men det er jo også en rimelig høy montasje du bruker. Noe å hente ved å slipe den lavere (om det går)?

 

Edit: Så kommentaren fra woff nå. Det er jo soleklart! Så lenge du monterer spottekikkerten såpass langt over løpet må det jo bli galt! LMAO

Link to comment
Share on other sites

Siden det tydligvis finns flere kronidioter enn meg her inne (som trengs å mobbes bort), legger jeg ved litt mere informasjon:

 

normal_Sabatti_kombi.jpg

Som dere kan bemerke, så er dette våpenet utstyrt med 2 siktemiddler, men kun et av dem er optisk :lol:

 

Og før noen prøver seg, så har jeg også lagt merke til den markant nedoverbøyde pipebunten, som det fremkommer av bildet over. Dette er normalt på kombinasjonsgevær av denne type (brytevåpen)

Link to comment
Share on other sites

@ Skaubjønn, meget godt observert, men riflepipa er jo innskutt med kikkerten, og det er nok av klikk og gå på. Det er haglepipa som ikke går likt som kikkertsikte, når dette er innskutt etter riflepipa. Jeg er ikke så belært med disse våpen, men skyter foolket inn kikkerten etter haglepipa, eller etter riflepipa (sånn som jeg har gjort)

Skyter jeg inn kikkerten etter haglepipa, så kommer jeg til å bomme på haren med et par meter på hundremeteren, og det er jo noe NOHA vil like :lol::lol:

 

Dessuten er dette et arkivbildet, montasjen som brukes nå er mye lavere, og kikkerten er en Leo 1,2-5x20.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo naturlig at haglesvermen går litt lavere når du hever siktelinja med å montere kikkert, men at det er så stor forskjel er jo litt rart. (hvis du mener samskytinga er bra med jernsiktene)

 

Kanskje det hjelper å skyte inn rifleløpet på litt lengre avstand? Slik at du får litt overhøyde på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt er drilling som var slik. Når man hadde skutt inn rifla, traff haglesvermen i knehøyde på rådyrene. Veldig upraktisk kan man si...

"Slik kan jeg ikke ha det" sa jeg, og leverte børsa tilbake til forhandleren. Jeg fikk tilbake en annen, der hagla og rifla er godt samskutte.

 

Shimsing er ikke løsningen, siden kikkerten skytes inn etter rifla. Man kan jo selvfølgelig velge å skyte inn etter hagla, og heller sikte på klauene på rådyret når man skal skyte med rifla :lol:

 

Dette tror jeg faktisk er et utbredt problem på kombivåpen, det er slett ikke alle hagle og kombieiere som tester slikt på papp. Jeg vet om tre våpen som hadde dette problemet.

 

Med mindre du har frittliggende pipe, er dette noe som må reguleres på fabrikk.

Jeg tør ikke tenke på hva dette vil koste, så om du har kjøpt den ny på butikk, hadde jeg reklamert på dette.

Link to comment
Share on other sites

Makkie, jeg tenkte som så: Kan du shimse og så skyte inn etter riflepipa? Vil da haglesuppa også gå midt i?

 

Jeg trenger ikke shimse noe Skaubjønn, kikkerten ER skutt inn etter riflepipa, og det er massevis å justere i alle retninger, men haglesuppa går litt for lavt, hvis jeg sikter gjennom kikkerten.

Sikter jeg med skur og korn, er den også ca 20-25 cm for lavt på 30 meter.

 

Fluktsikter jeg over skinna som jeg gjør med ei vanlig hagle, så treffer jeg der jeg ønsker.

 

Skal ringe importør i morra og høre med dem.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått fingeren ut, og kontaktet importøren for Sabatti - Vaabenhuset Nygård AS. Der snakket jeg med Lars, og svaret hans var som følger:

 

Slik skal det ikke være, hadde vi hatt en ny børse i samme kaliber, så skulle vi sendt deg en ny med det samme. Men hvis du kan skyte en testskive, med et rifleskudd og så et hagleskudd mot samme siktepunkt på ca 25 meter. Deretter skrive hvor mye jeg vil ha hevet haglesamlingen. Sende børse, skive og skriv til butikken. Så vil børsa sporenstreks bli sendt til fabrikk for regulering av samskyting. Dette vil ta ca 6 mnd, men sånn er det bare.

 

Meget hyggelig og meget tillitsfullt, og tommelen opp for service.

 

Børsa blir sendt i morra, og forventes tilbake før jakta til høsten.

 

I mellomtiden får jeg klare meg med Merkeldrillingen min da :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heilt normalt. Prøv med andre typar hagleskot. Forresten ikkje noko problem å sikta over eller under med kikkertsikte. Heldigvis har mi brukandes samskyting med slugs og best er dei tjekkiske, selleri og bananer så dei er også veldig miljøvenlige.

 

Slugs: Fine opptil elefant størrelse men ikkje elefant

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...