Jump to content

Norma krutt til 300wm


TRG42

Recommended Posts

Er det noen her inn som sitter på ladedata til 300wm?

Bruker for øyeblikket norma Mrp , winchester hylser , cci magnum primers, Sierra mk 200 grains kuler.

Lader med 72 grains Mrp, og det gir 875 MS.

Ble fortalt på skyttebanen (Nidaros) At Mrp og N15 Hadde samme brennehastighet. Dvs at det går an og brukes i 300 wm....... Spørsmålet er om det er noen som har erfaringer\ladedata på dette??

Link to comment
Share on other sites

Jo da, får starte rolig og jobbe meg oppover:) står 70-73.6 for mrp.

startet med 70 og jobba meg opp til 74 grain med 200smk og ingenting tydet på noe unormalt trykk.

får starte med en 72 grains ladning med N 15 så får vi se hvordan det går:) Kan da vel ikke få til noe våpensprengning??

Takk for svar:)

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Er datane for 6,5 på boksen lik tilsvarende data for MRP i ladeboka, får du neppe noen overaskelser.

Dette er det enkleste måten å finne den relative brennhastigheten på skytterlagskruttet du har kjøpt.

Faktisk ingen hokus pokus i det hele tatt.

 

Det aller beste er å sammenligne dataene på boksen med flere sikre ladedata (Ladeboken/Lapua/Norma, etc) for så å sette seg en formening om hvor man er på skalaen.

 

Kanskje på tide å starte en egen tråd om skytterlagskrutt?

 

Jeg vet at Tron vil bli kjempeglad for det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg dro til hus N15 brukte jeg følgende prosedyre: Lada tre patroner med en moderat ladning MRP og målte hastigheten. Deretter lada jeg tre skudd med samme moderate mengde N15, og målte hastigheten.

 

Dersom N15 gav lavere hastighet enn MRP bruke jeg ladedata fra MRP, og jobbet meg muligens noe oppover ved behov.

 

Dersom N15 gav høyere hastighet enn MRP reduserte jeg til litt under startladning for MRP og jobbet meg opp på normal måte (vitenskaplig eller følelsesmessig er ditt valg...).

Link to comment
Share on other sites

Har sammenlignet data for 6.5x55 for div kuletyper innpå norma.cc og data som er oppgitt på n15 boksen.

Dette ser ganske likt ut, noen få avvik er det. daTA FOR MRP OG 200 GRAINS KULER ER FRA 70-73.6 GRAINS.

Nå er det lada tre forskjellige ladninger, og vi får se til uka om det blir sucess eller ei.

Uansett takk for svar:)

 

Petter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takk for d:)

Vi får vel treffes på jaktfelten 3mai oppi Hanshenget!!

Skal også på Nidarosbanen på fredagen, da er det konkuranse med praktisk rifle (TFS)! og upraktiske rifler er også velkommne:) Blir 3 stager , men ingen løping! alt blir fra standplass!!

Petter

Link to comment
Share on other sites

Var på Nidarosbanen i går ettermiddag og fikk testet Trg en med noen nye ladninger :D 300 Winmag

Håper dette er interesannt for dere som bruker MRP........ halve prisen.

Krutt N 15. kule sierra mk 200 grain. patronlengde 87mm

 

test 1: 71 grains ladning,ga 868,872,866,864,870 ms.

test 2: 72 grains ladning,ga 875,879,881,870,873 ms.

test3 :73 grains ladning, ga 872,881,897,891,887 ms

test 4: 74 grains ladning, ga 899,895,901,901,903 ms(denne blir testet mer :mrgreen:

 

Testet også sierra mk 168 moly N 15 krutt. Patronlengde 86mm

 

test 1: 75 grains: 883,891,895,901,885( Denne var for veik, en del sot)

test 2: 76 grains: 909,913,919,919,911

Skal jobbe meg opp mot 78 grains her.

Konklusjon: Norma N15 er velkommen inn i varmen :lol:

Presisjon ble ikke målt, men alt var innenfor 25mm, fra tofot. og enkelte 3 skudds grupper var innenfor 6 mm.

Jeg har det med å få til fluer ved siden av:)

Ingen tegn til noe unormalt.

 

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...