Jump to content

cz 75 tregt magasin


tikkam595

Recommended Posts

kjøpte meg en cz 75b for et par dager siden.

har et lite problem med at magasinene ikke detter ut når mag tryker på mag utløseren. det fris,men man må trekke ut magasinet for hånd. det detter ned 5 millimeter når jeg har knappen i bunn.

noen av dere andre som har en løsning på dette problemet? har søkt litt med kan ikke se og finne noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Trodde CZ hadde sluttet med det, men tydeligvis ikke.

Lenge siden jeg har skutt med en 75, men før hadde de en bladfjær i ramma som presset mot magasinet og hindret det i å falle fritt. Militær tenkning for å spare magasiner :roll:

Hvis det fortsatt er sånn, demonter bladfjær, bank flat, sett inn, problem løst.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke et problem... Den er laget for å gjøre det.

 

CZ 75 har en fjær inne i grepet som gir friksjon for å hiundre at magasinet ramler i bakken,

Alle andre en amerikanerene har nemmelig forstått at det er teit å legge fra seg magasinene i strid. (En pistol / gevær uten magasin er et litt klønete enkeltskuddsvåpen)

 

Med mindre du skal skyte praktisk så er ikke dette et problem, skal du skyte praktisk kan fjæra fjernes av noen som kan så ut de riktige splintene, eller rives ut med tang... men da er jeg strengt tatt ikke sikker på om den er production legal.

 

Tipper forøvrig det er en eldre CZ du har kjøpt, for jeg er ikke sikker på om de nye har slikt.

Jeg baserer utalesen på min CZ75 somjeg kjøpte i 1992, ingen av de andre CZ pistolene mine, SP01 varianter og 75 compact har en slik friksjons sperre.

Link to comment
Share on other sites

Alle andre en amerikanerene har nemmelig forstått at det er teit å legge fra seg magasinene i strid.

 

Eller kanskje Yankeene har skjønt at man kan ta i mot et magasin hvis man har tid, og dumpe det hvis det brenner på dass. :wink:

Kan vel komme på en del Europeiske våpen som ikke har den idiotiske magasinsperra også, hvis jeg tenker meg om :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå hører vel ikke våpen eller magasiner hjemme på bakken eller i søla, med mindre de er brukt opp og uskadeliggjort.

 

Frigjort magasin kan jo kjapt dumpes i lomma før man fører inn nytt.

En annen sak er at man kan bytte før magasinet er tomt, og så ha fullt magasin med det nesten tomme som backup.

 

Har noen her på kammeret opplevet skader på magasiner etter at de har deiset i bakken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært nødt til å bruke verktøy for å få av bunnplata på CZ-magasiner etter dumping på betonggulv. Kanskje jeg skal få ut fingeren og kjøpe slike gummibumpere å sette på. Å putte magasiner i lomme er nok ikke et alternativ om man driver praktisk skyting. Halve sekunder teller også...

 

Til trådstarter: Prøv med litt raske magasinisett før du hiver bladfjæra/magasinbremsen. Uten den kan bakkant av magasinet hekte opp i slagfjæra.

 

Jeg har rettet ut min og satt den inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke "praktisk", så dette med dumping av magasiner er foreløpig intet problem.

Varianten med å nappe med seg magasinet på vei ned etter nytt funker derfor greit mht å ta vare på det.

 

Kanskje en idé å legge litt mer vekt på presisjon fremfor hurtighet og raske magasinbytter?

For meg høres "praktisk skyting" ut som tusen kroner pr kveld 8)

 

Men så lange man har nok magasiner, er det å droppe det i bakken problemløst, man må jo bare samle opp de brukte og gå over dem senere, altså betrakte et magasin som "engangsbruk" mens man holder på.

 

Magasiner koster vel ikke så jævlig mye?

 

Det å rette ut fjæra er helt klart bedre enn å fjerne den, som "Lille Arne" skriver.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en idé å legge litt mer vekt på presisjon fremfor hurtighet og raske magasinbytter?

For meg høres "praktisk skyting" ut som tusen kroner pr kveld 8)

 

Praktisk er en kombinasjon av presisjon, faart og "kraft", dvs at du skyter på tid og får poeng etter hvor bra du treffer i fohold til hvilken faktor ammunisjonen holder. På alt annet en A-sone treffe får du mer poeng med Major ladninger (Pf 175) en med minor (Minimum 125). Poeng deles på tid, så hurtige magvytter er misnt like viktig som presisjon og da går magasinene i bakken. Det er jo ikke noe problem når du kan gå og plukke dem opp etterpå uansett.

 

Enmatch består av fler stager med alt fra 1 -32 skudd. Så jeg tror det er nærmere 500 en 1000 for en kveld, men det er ikke bilig nei... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...