Jump to content

Innførsel av utstyr til hjemmelading


Audible

Recommended Posts

Jeg ser at endel forumbrukere her driver å importerer ladeutstyr fra statene.

 

Med ladeutstyr mener jeg presser, dier, vekter osv..

 

Nå er jeg av den tro at slikt går 100% greit igjennom tollen, men en amerikaner spurte meg om jeg var helt sikker på at det ikke kan klassifiseres som utstyr relatert til produksjon av våpen.

 

Det er jeg selvsagt ikke.

 

Letteste er jo selvfølgelig å ringe tolldirektoratet for å få en sakkyndig på emnet til å fortelle meg "nei, det har du ikke lov til."

( Stort sett det eller ei god bunke med søknadspapirer jeg har fått fra de folka.)

 

Hvilke erfaringer er gjort?

 

Bare å bestille og importere ei ny ladepresse?

Link to comment
Share on other sites

Har tatt med masse utstyr når jeg er på besøk i USA, har gjerne en koffert som er full av ladeutstyr og annet kjekt å ha som jeg kjøper og lagrer der mellom besøkene og aldri hatt problemer med sikkerhetskontrollen. Det pleide å adstedkomme i adskillig munterhet fra kontrolørene i tiden rett etter 9.11.2001 for da sjekket dei bagasjen din mens du såg på, og når jeg sa hva prisen var her hjemme så såg de først spørrende på meg før dei hadde en eller annen munter kommentar og have a nice trip back home.

Utstyr som jeg får sendt med post merkes med "tools" så sandt det ikke er for misvisende, og nor det gjelder grensen på 100 usd på våpendeler så splitter jeg opp forsendelsene slik at jeg ikke risikerer å få problem der, da mest for han som bestiller og sender til meg.

Hovedregelen må være å ikke prøve å finne på lure løsninger eller tøye reglene så går det greit.

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke nødvendig å "vri" på noe som helst . Dette er å betrakte som verktøy. Ladeutstyr er lovlig både å sende fra USA, og å importere til Norge.

 

(Med forbehold om at kanerene ikke har blitt enda mer restriktive i sin kamp mot den internasjonale terrorismen i det siste :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...