Jump to content

Første valp. trenger tilvenningstips


Klatrechris

Recommended Posts

jeg og kjæresten får vår første valp 27.12. en skikkelig koselig julegave.

 

etter mye frem og tilbake fant vi en nydelig nova scotia tolling retriever gutt.

Vi har begge passet mye hund tidligere (hjemmekos og markaturer i helgene) men aldri fra valpestadie og ut på større ting.

 

den blir turkompisen (fjell og mark), sofavennen, "treningingsenteret" og skal prøve på fuglejakt neste år om jeg får tatt jegerprøven først(og får "go" fra overkommandoen :lol: ).

 

har lest 1 bok og utallige forum. men blir jo fort fler spørsmål enn svar siden det føles som alle har hver sin oppskrift på dette...

 

hvordan få den skuddfast?

skyter mye på bane og vil jo ha han med innemellom rett etter jobben. om han er i bilen eller står ute. og med jakt med tiden.

 

Hvor tidlig kan jeg ta han med? starte med å gå tur nærheten av banen og se hvordan han reagerer? eventuelt øke avstanden og minke inntil han føler seg komfertabel. kanskje sette på en jaktfilm i stua og la anlegget stå litt på og øke?

har cz452 med demper og 22lr pistol som kan brukes på banen for tilvenningen. og .223 med comp men da er jeg heller redd for å gjøre hørselskade. er hørselskade som er min største bekymring og at han blir skvetten.

 

Siden det blir mye turer i skog og mark så er kløv? (ryggsekk) noe jeg tror man kan investere i. ha litt vann og mat til han.

hørt om flere som skyr dekke og ting på kroppen. burde man starte med en gang å ha på dekke og refleksvest slik at det er tilvent fra starten av?

 

 

Andre tips tas med takk også..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo alltid like mange meninger, som hundeeiere.

Ift. skuddtilvenning så har jeg gjort det på den måten at jeg har hatt med hunden min på bana når det ikke er skyting der. Gjør hunden trygg på omgivelsene. Er det mye folk der, og hunden er glad i folk er jo det en fin tilvenning.

Etter hvert har ho vært med på klubbhuset når det er skyting, stått ute, når det er skyting 100 meter unna. gradvis. Alternativt er jo å gå tur, og komme nærmere og nærmere skytebana. Vet mange har hunden i buret i bilen, mens de selv skyter. Men i det tilfellet, når du ikke har hunden under oppsyn så synes jeg det er viktig å kjenne bikkja. Fasiten etter mitt syn er å gjøre hunden trygg, og la smellene komme etter hvert.

Jeg har hatt med frøkna mi ute på plassen på skytestevne. 100 meter unna smelling, men smell på alle kanter. Gått som en lek - men da har ho samtidig vært trygg på plassen. Nå er hunden 2 år, og bryr seg ikke om smell.

 

Men ser ingen hensikt i å ta med hunden næææære standplass.

Link to comment
Share on other sites

Enig med innlegget over!

Vi har gått turer i nærheten av skyterbanen og sakte men sikkert bevegd oss nærmere- gjerne gjennom at fører og hund har lekt litt sammen på veien, for å avlede hundens oppmerksomhet fra skuddene. Dermed har ikke hunden reagert i det hele tatt ved skuddplass.

Men dette gikk veldig fort greit for hunden vår. Første gang vi oppdaget at hun ikke reagerte var da noen skjøt opp raketter på kveldstid da bikkja var sliten og trøtt. HUn letta ikke på øyet....Deretter , senere, tok vi henne med i nærheten av skyterbanen.Ingen reaksjon!

Link to comment
Share on other sites

Pass på at hunden er trygg - men ikke trøst.. Da blir dem redde - har spesielt denne oppfatningen med raketter. Synes noen synd på deg - så er det jo klart du har det 'vondt'.. ;-)

 

Blir hunden usikker, så ta oppmerksomheten bort fra smellen, som ElgjaktensKiri skriver - f.eks. leke - eller noe hunden liker. Godbiter er alltid kjekt å ha i lomma.. :-)

 

Så lenge hunden er trygg på deg, er det 'aldri' for tidlig å begynne i det små. Da er dem som regel lettest og avlede også.

 

Lykke til med nytt familiemedlem :D

Link to comment
Share on other sites

La hunden leke mye med andre hunder. Husker fattern sa til meg at det var dyreplageri å ha hund i Oslo, i hvert fall en jakthund.

 

Konklusjonen etter åtte måneder som hundeeier er at min Basset Fauve er veldig godt sosialisert. Hun leker med andre hunder i parken ved Grønland Politistasjon/fengselet hver dag. Det har også blitt noen turer til hundejordene i Frognerparken og på Ekeberg. I Frognerparken er det masse hunder hver dag, på Ekeberg er det vel stort sett bare søndager du er garantert å treffe på andre.

 

Om jeg hadde bodd i Våler/Finnskogen der jeg er fra ville neppe min hund blitt så godt sosialisert som her i byen. Så mitt råd til deg om du bor sentralt på Østlandet er å ta deg en søndagstur i Frognerparken eller på Ekeberg innimellom for å la hunden din leke med og bli kjent med andre hunder.

 

Det finnes noen som har gærne hunder (typisk kamphunder) i byen, men de er heldigvis ikke mange. De går også nesten alltid med hundene sine i bånd for å unngå farlige situasjoner.

 

Nå i jakttida prioriterer vel de fleste av oss å være i skogen med bikkja, men har du en valp må du ikke glemme sosialiseringsbiten. Den er vel så viktig for de små.

Link to comment
Share on other sites

Gå på valpekurs! Dette er nyttig både for ferske og mer erfarne hundeeiere. Der får man en innføring (evt. repetisjon) i grunnleggende dressur og hundehold. Man får også et spark i baken til å følge opp dressuren regelmessig. I tillegg, og minst like viktig (ref. innlegget over), får man en veldig god sosialisering med andre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke å la mine hunder hilse på fremmende hunder , er et kompisgjeng som jakter sammen og vi har nok hunder til at valpene blir sosialisert :wink: . Parker oppsøker jeg aldri , en sikker måte å la hunden din få alt mulig dritt sykdommer , lus , nesemidd osv er å la den ha kontakt med mest mulig fremmende hunder.

 

Om noen i kompisgjengen får et eller annet smittsomt så tar vi alle og behandler hundene våre , på den måten begrenser vi det på en måte til våre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Gå på valpekurs! Dette er nyttig både for ferske og mer erfarne hundeeiere. Der får man en innføring (evt. repetisjon) i grunnleggende dressur og hundehold. Man får også et spark i baken til å følge opp dressuren regelmessig. I tillegg, og minst like viktig (ref. innlegget over), får man en veldig god sosialisering med andre hunder.

Støtter meg til den!

Jeg men meldte meg på valpekurs. Det ble så til unghundkurs. Som du sier, en får sparket i baken til å faktisk trene, og øve på vesentlige ting! Jeg angrer ikke en dag!

 

Selv er jeg ganske så imot konstant leking med andre hunder. Greit en gang innimellom - men det er slitsomt med hunder som er klare for å leke med en gang dem ser en annen hund - både for de en møter, og for hundefører selv.

Men dette er også noe som man jobber med på dressurkurs. Hundene blir sosialisert, men lærer samtidig å oppføre seg ovenfor andre hunder :-)

Etter å ha fått nesemiddutbrudd 5. september (i fjor) og jakta starta 10. september, så føler jeg ikke for å la min hund hilse på unødvendig mange hunder....

Link to comment
Share on other sites

Ang. valpekurs og sosialisering/leking: Dette er sikkert forskjellig på ulike kurs, men på de valpekursa jeg har gått på har vi blitt frarådet å la hundene hilse når de går i bånd. Hilsing og leking har blitt begrenset til pausene, og da med god overvåking.

Litt O.T.: Jeg synes forøvrig det er en uting med hundeeiere som lar hundene sine gå rett bort til andre hunder å hilse, uten å spørre den andre hundeeieren først. Noen hunder er mer reserverte enn andre, eller de er av andre grunner skeptiske til fremmede hunder. Da er det greit å ha muligheten til å unngå uønsket kontakt. Altså: Spør før du lar hunden din hilse på andre hunder. For ordens skyld: Dette gjelder når hundene er i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Ang. valpekurs og sosialisering/leking: Dette er sikkert forskjellig på ulike kurs, men på de valpekursa jeg har gått på har vi blitt frarådet å la hundene hilse når de går i bånd. Hilsing og leking har blitt begrenset til pausene, og da med god overvåking.

Litt O.T.: Jeg synes forøvrig det er en uting med hundeeiere som lar hundene sine gå rett bort til andre hunder å hilse, uten å spørre den andre hundeeieren først. Noen hunder er mer reserverte enn andre, eller de er av andre grunner skeptiske til fremmede hunder. Da er det greit å ha muligheten til å unngå uønsket kontakt. Altså: Spør før du lar hunden din hilse på andre hunder. For ordens skyld: Dette gjelder når hundene er i bånd.

 

For å kommentere siste punkt først, så er jeg fullstendig enig. Det kan være så enkelt som at andre hunder slippes bort til min(e) hunder langs en lite trafikert veg, når vi går tur.

For de som slipper sin hund bort til mine, kan det jo godt være at min hund har noe utøy på seg... Hmm.. Mens vi roter off topic må jeg også ytre min frustrasjon over folk som bare slipper ut hundene sine på garden, og hundene holder seg der, men bare stort sett der... Når jeg er ute med hundene har jeg med meg minst to, ofte tre. Og jeg har kontroll på mine i båndet. Men når en fremmed hund kommer innimellom, så sier det seg selv at det blir kaos. Det får så være, men når man har hunden løs har man også et ansvar (med en hund i arbeid ser jeg på det litt annerledes).... ;-)

 

Vi ble også frarådet å la hundene hilse på hverandre på valpekurs/unghundkurs. Leking har ingen ting med dressur å gjøre, og det er en uting at hunden fornemmer stedet for trening, men leking. Vet noen i distriktet her har utøvd dette, at hundene får leke FØR dressurtrening. Deltagere på kurs har rapportert om viltre hunder og lite utbytte av kurset...

 

Uansett, et godt dressurkurs er å anbefale :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...