Jump to content

Trenger tips for å få valpen husrein


Festus

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 13 uker gammel NEG (tispe) som ikke har forstått at den skal gjøre fra seg ute. Den luftes hver gang den har sovet, spist, lekt osv men uten hell.

Ute kan den holde på med allt annet for så å gjøre fra seg når den kommer inn i gangen.

Store saker går som regel bra,men vi trenger tre turer ut om morgenen i løpet av en to timers periode.

(Egentlig greit, men noe tidkrevende når en i tillegg har tre stykker som skal på skolen).

 

Dette er min første hund, har jeg har for store forventninger :?:

 

Hilsen Nybakt (mat)far

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hallo Festus.

Syns vel du kan gi den litt mer tid, 13 uker er ikke mye vet du. Du har vel sansynlig vis ikke hatt den mer enn i tre uker. Gi den ett par uker til så skal du se det går bra. Har hatt en mengde hunder selv opp gjennom åra og det er med dem som med oss mennesker, noen er litt tregere med og komme i gang enn andre har jeg erfart. Lykke til med valpen. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Muligens kan valpen føle seg uttrygg utendørs. Instinktivt vil ikke valper legge igjen spor etter seg i "den store verden". I slike tilfeller kan gjerne en valp holde seg lenge, for så å gjøre fra seg på det trygge gulvet.

 

Du bør være sammen med valpen ut, og rose den når den gjør fra seg. Samtidig må du følge med valpen når den er inne så du rekker å ta den ut når den .

 

Det er et intenst arbeid å få en valp stueren. Man må ha fokus på valpen hele tiden når den er inne. Dersom valpen føler seg utrygg ute kan det ta lang tid før den markerer ved ytterdøren at den må ut.

Link to comment
Share on other sites

Det høres muligens noe brutalt ut, men er tips kan være å sette hvalpen i en kasse når den er inne. Karmene må da være så høye at den ikke kommer ut ved egen hjelp. Siden den instinktivt ikke er glad i å skite i eget reir, vil den tydelig markere når den har behov for å lette seg. Da tar du den ut og lar de gjøre fra seg. Hvalpen lærer ganske fort å gi beskjed, og du lærer å tyde hvalpen når den må ut.

Link to comment
Share on other sites

En ting man må huske på når man skal ha valpen stueren er det at uansett hva den gjør så må den tisse etterpå. Har den lekt, så må den ut. har den spist, så må den ut. osv osv. Husk mye ros når den gjør fra seg ute, kan også være lurt og ta den til en fast plass ute. Da vil den føle seg tryggere. En streng nei når den gjør fra seg inne skader ikke, men den skal ikke straffes.

Link to comment
Share on other sites

Hei "Festus"

 

Jeg fikk valp i august i fjor og husker med gru tilbake på de første ukene..

 

Tror i snitt han tissa inne 10-15 ganger om dagen de første dagene. Med to barn i tillegg i barnehagealder tar det på!

 

Det ble gradvis mindre og mindre tissing inne, men helt husrein tror jeg ikke han var før etter ca 15 uker.

 

For vår del tok jeg han på en fast (rolig) plass i hagen for å tisse, virket som om han ikke kom på hva han skulle gjøre før han fikk roet seg litt ned.

 

Vet om mange som har god erfaring med å sette valpen på en avis hver gang den tisser, etterhvert forbindes avisa med en plass å gjøre fra seg på. Avisa flyttes gradvis mot ytterdøra og etterhvert ut.

 

Jeg skal i alle fall forsøke dette med min neste hund.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

Det ser ut som gjennomgangstemaet er tålmodighet og jeg satser på det.

Jeg har hatt den siden den var 7 uker og det ser ikke ut som om den er usikker på omgivelsene.

Passser jeg ikke på ute tar den seg en tur på egenhånd i skogen.

 

Tipset med avispapir skal jeg prøve.

 

Tenkte å legge inne ett bilde, men det får komme når jeg har funnet ut hvordan det gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Med mine valper har jeg passet på å følge nøye med. Ta dem ut hver time i starten+ etter søvn, mat, når man så at de huket seg ned osv.. Og rost dem sinnsykt hver gang de gjorde sitt ute, og når de skjønte at de skulle gå til døren. Ofte lærer man å tolke når valpen må på do, og man studerer dem nøye. (Nå overdriver jeg kanskje det å følge med, men resultatet kommer deretter.) Brukte også et "nei" når de viste tegn til å ha skjønt å gå til døren. Den første skjønte det å gå til døren fra hun var 11 uker, men hadde selfølgelig noen få ulykker. Dog ikke mange..Den andre hannen fikk jeg omplassert. Eier hadde tydeligvis vært litt slapp. Den tok også rensligheten etter et par uker. Og hadde heller ikke så mange ulykker å snakke om etter den fatta poenget (eller eier fikk poenget inn).

 

Og så er det selvfølgelig å bruke et vaskemiddel som tar vekk lukten av avføringen..

 

Har vært borti at valpen prøvde seg på å tisse inne etter å ha vært på plenen. Men fikk råd om å ta valpen inn og rett ut igjen. Det funket det (noe med temperatur). Ellers kan jo valpene prøve seg på å ikke gå ut når det er stygt vær. Men da er det ingen nåde :lol:

 

Det kommer etterhvert det der..

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips!! Når valpen tisser inne, så tørker du opp med et håndle eller en t-skjorte. Dette legger du ute og valpen får fort en "fast plass" ute!! Kombiner med godbit også, så ordner det seg nok!! Må selvfølgelig følge godt med også. Fikk Beaglen min stueren på under to uker med dette. Men ingen hunder er like.. Lykke til!!

 

MVH Robert og O'Teddy

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok løsne snart, min valp ble husrein ved 13-14 ukers alder. Følg med den, ta den på fersken når den tisser inne. Hvis du rekker det løfter du den opp (de fleste valper slutter å tisse når de blir løftet) og bærer den ut med håp om at den fortsetter tissinga ute. Gi den kjemperos når du setter den på bakken ute!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ei Finsk spets tispe på snart 11 uker og hun er ramm på å små skvette inne,men nå har hun blitt ganske husvarm så et "strengt" nei i gjeningøyeblikket har fått henne til og skjønne litt,for nå kommer det små skvetter ved stue døra,jeg har satt opp en liten inngjerding på plenen som er hennes fri området + resten av eindommen :lol: å der blir hun luftet titt og ofte og på natta.....

Link to comment
Share on other sites

Dette med å følge med, og være tålmodig er viktig. Har ei tispe på 15 uker nå, hun er såpass husrein at hun nå går til døra, men hun sier ikke noe. Hvis jeg ikke oppdager henne eller tror på henne (fordi vi akkurat var ute e.l.) så går hun bare inn igjen og tisser på kjøkkenet eller i stua.... Jeg merker at hun blir mer nøye på å gå til døra og vente der hvis jeg har fersket henne og bært henne rett ut. Den forrige tispa - moren - brukte kun ti dager på å bli nokså husrein, men hun er mye flinkere til å bruke litt lyd så jeg fikk fort beskjed om at hun måtte ut.

Det er forskjell på dem, så du må bare fortsette å passe på. Hunden din er veldig ung ennå. og det kan også være at nettopp den trenger lang tid på å få det til eller forstå poenget.

Et tips kan være å begrense plassen inne, slik at du ser hunden hele tiden, og at den selv vil føle at den ikke har noen "krok å gå på do i". Jeg gjorde dette med den første, hun fikk bare være i stua og gangen. Da så jeg henne hele tiden og fikk fersket henne ofte, samtidig så så jeg alltid når hun gikk mot døren. Å ha hunden i ei kasse hele dagen blir litt vel strengt synes jeg, det er en valp med behov for å leke og utforske og være sammen med andre.

Når jeg sier "ferske" så er det som de andre skriver ikke annet enn at jeg rekker å oppdage henne akkurat idet hun huker seg, og løfter henne opp og bærer henne rett ut, selv om det renner.... dette skal gjøre ute :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips er å ikkke vaske gulvet med Salmiak mens du trener valpen til å bli husren da den inneholder ammoniakk, noe som urin også inneholder. Hunder liker å tisse der den har tisset før og hvis det lukter tiss av gulvet så tisser den gjerne der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...