Jump to content

Sauer 200 str 7,62


Skyttergutt

Recommended Posts

har ramset det opp før jeg. Kan gjøre det igjen.

 

Fordeler med 7,62X51 kontra 6,5X55 til DFS bruk:

+ ca 50% lengre løpslevetid(har et løp som er gått over 10 000 å den samler enda ok, flere kompiser har skutt 10-12 000 med sine løp før bytte)

+ noen har tilgang på endel billig/gratis treningsammo (feks "nato", men det blir færre og færre som har det)

+ den går vanvittig godt med omtrent alt man ladder med så lenge kulene er gode (lett å finne god samling)

+ du får ha hylsene dine i fred på banen når du skyter stevne (du er den eneste i laget med 7,62 som oftest, iallefall sjelden noen andre med 7,62 er i nærheta av deg)

+ du MÅ lære deg å beherske rekyl. noe som gjør at du enten får en god og stabil stilling eller bytter til 6,5 løp ;)

 

Ulemper med 7,62X51 kontra 6,5X55 til DFS bruk:

- mer vindavdrift

- mer rekyl med de fleste 7,62 patroner enn du får med de fleste 6,5 patroner

- krummere kulebane(etter 3-400m)

- dyrere kuler

- dyrere matchpatroner (om du kjøper ferdig match ammo)

 

Alt i alt?

Om du ikke har tilgang på rimelig 7,62X51 treningsammo (eller ikke har endel liggende fra "the good old days") så anbefaler jeg å kjøpe 6,5X55 istedenfor 7,62 om man skal kjøpe sauer.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg har forstått reglene, og ingenting er forandret i senere tid, så kan du ikke bruke noe annet enn 6.5x55 som lenge du ikke er senior. Ammunisjon skal også være av "redusert" karakter, 6.5 gram og maks 810 m/s.

vil bare legge til at veteranskyttere kan skyte samme ammo som senior skyttere. Men de er jo definitivt "senior" ;)

 

Å rekrutteringsskyttere kal bruke både kal 22LR og 6,5X55 rekrutt ammo ute.

 

bare for å supplere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...