Jump to content

kan jeg ha fått skade på løpet?


verminator

Recommended Posts

Jeg var på skytebanen for ett par dager siden for å skyte inn den nye riflen min.

Lykkelig uvitende som jeg var skjøt jeg inn rifla uten å pusse med mantelfjerner og bronsjebørste :( .

Jeg vil bare vite om det kan ha skjedd noen skade på løpet i forhold til presisjon o.l?

Rifla er en Browning A-Bolt i .223 rem, ammunisjonen jeg brukte var Norma Jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er nok sikkert helt ødelagt.... bare gi bort børsa, jeg sender adr min på pm... :wink:

Nei, men noen har ett religiøst forrhold til innbrekking av løp, har selv prøvd dette men gidder ikke lenger.

Børser tåler å skytes med når de er nye også, men det skader ikke å pusse etterpå.. :)

Link to comment
Share on other sites

Lest litt mere: Slik jeg forstår det ved innskyting av løp er det en "fersk rifling" direkte fra fabrikk som samler mer mantel enn ett løp som det har gått noen kuler i. Å grunnen til at man pusser er for å jevne ut avleiringene for å minimalisere gradvis økende mantelavleiring :?. Så sånnsett skulle det vell holde med å pusse vekk mantelen når man var ferdig med å skyte inn løpet? og kanskje starte innskytingen på nytt :D ?

Link to comment
Share on other sites

Tenk mindre og skyt mere.

 

Jeg har tatt mine rifler rett ut fra butikk, sent 50-100 skudd gjennom dem på skytebanen og gått hjem etterpå og dratt igjennom med børste og pussefille. Dette har jeg gjort på 2 stk forskjellige Tikka i 223 blandt annet, og på en 6.5x55.

 

Sikkert feil prosedyre, men har ikke hatt noen bekymringer i hele tatt for hvorvidt jeg skulle gneket gjennom løpet etter dem første 5 skudda.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med innbrekking er jo å få et glatt, presist løp som også er lett å holde rent. Skal man polere bilen, gir det best resultat om den er ren når man begynner.

Med moderne midler er det jo fort gjort å rense mellom hvert skudd også, og artig se hvordan mantel mengden avtar etterhvert som prosessen skrider fram.

Link to comment
Share on other sites

Siden de fleste produsenter ikke nevner dette med ett eneste ord i bruksanvisning eller noe annet kan det ikke være verdens undergang akkurat :wink:
De vil nok ikke gjøre sine våpen mere kranglete å begynne å bruke enn andres. Men går du på sidene til noen av de som er kjent for å lage presise løp, der som folk med presisjon i høysetet handler, kan du nok finne noe.
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg pussa og pussa :D . Brukt cleanbore sin solvent, parker hale pusse stokk og bronse børste. lar løpet stå med solvent i ca en til to timer, å pusser løpet tørt mellom hver behandling. Fjerde runde nå med solvent og pusseproppene kommer ut like skitten :S. Har dere noen tips om hvordan jeg kan se om det fortsatt er mantel i løpet? eller burde jeg bruke en mantelfjerner nå?

Link to comment
Share on other sites

Bronsebørster la jeg død for lenge siden. Noen anbefale Kroil og JBpasta, skånsomt for løpet, men tidkrevende. Kjøpe selv en hel eske på 90tallet med Robla Solo, den virker men inneholder vann, så fort etter med olje og ikke forlenge i løpet. Fungerer fint. Nå liker jeg også godt Forrest skummet, grei, men noen løp krever puss med olje etter på da første skudd etter skum kan havne noe ut. Ellers har vel Fulmen her på forumet en del blandinger som virker.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd nå med Hoppes elite foaming gun cleaner, fikk satt på en liten mykplast slange på tuten for å gjøre det letter å komme ned i kammeret for å få fyllt opp løpet, ser ut til å funke bra :D , lar det bare stå i en 5 min og kjører over med bronse børste og pussepropper usannsynlig mye dritt som kommer ut av løpet nå :wink: , den skal vistnokk fjærne mantel også. (edit) jeg ser nå også at jeg får mantel farget metall på pusserproppene kan også være fra børsten.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd nå med Hoppes elite foaming gun cleaner, lar det bare stå i en 5 min og kjører over med bronse børste og pussepropper usannsynlig mye dritt som kommer ut av løpet nå :wink:

 

La den gjerne virke litt lenger tid, en halv time er helt greit. Da rekker den å virke skikkelig på mantel hvis du har det i pipa.

 

Det beste er å kjøre et par lapper med olje igjennom løpet rett etter skyting, gjerne mens pipa fortsatt er varm. Da er mye av pussejobben gjort... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...