Jump to content

Rødrev til frokost


seawolf

Recommended Posts

Fikk uventet besøk ved fuglebrettet i dag tidlig.

Satt med morgenkaffen og filosoferte da jeg ble obs på en rødrev som lusket rundt og tydeligvis var nysgjerrig på meisene.

Hentet hagla og fikk listet opp et vindu, og etter litt venting kom skuddsjansen.

Greit å ha skogen som nabo av og til :D

 

Rdrev002.jpg

 

Rdrev001.jpg

 

Lenge siden jeg har skutt rødrev, så jeg er usikker på om dette er en dum ungrev, eller en voksen kar?

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har skutt rødrev, så jeg er usikker på om dette er en dum ungrev, eller en voksen kar?

 

Sjekk tennene på den, bruker å gi en indikasjon på hva du har med å gjøre. Fine friske tenner tyder på ung rev, gamle nedslitte/knekte tenner er gamlere individer. :)

 

Hva var vekta?

Link to comment
Share on other sites

Fine skarpe tenner på reven så det er nok en ungdom dette her.

Oppførselen kan vel også tyde på det da den kom helt inn til husveggen.

 

Fiskevekta viser 7,5 kilo

 

Hvordan i all verden skal jeg ta vare på skinnet?

Tror ikke jeg legger så mye arbeid eller penger i dette, men skulle vært artig å kunne beholde skinnet, den er jo flott i pelsen. Går det an å flå den "flat" og eventuellt salte og tørke det?

Link to comment
Share on other sites

En grei måte å ta vare på skinnet på er å bælgflå, dvs, snitt opp rundt anus - ta ut bakføttene og vreng resten ned tom hodet. Deretter gnir du skinnet godt inn med fint salt, vrenger det tilbake, og graver det ned i grovt salt. Da kan du etter en drøy uke sende det til skinnberedning. Dette koster omlag 400,- Da får du et prima og mykt skinn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...