Jump to content

Fra M98 til S&L Victory


Arrowmaker

Recommended Posts

Jeg har benyttet en M98 i noen år til jaktfelt i jegerklassen. Utgangspunktet for denne rifla var at den skulle være en "rat gun". Begrepet "rat gun" lånte jeg fra "rat bike" og hvis du ikke vet hva det er kan det finnes på google.

Altså, rifla skulle bygges billigst mulig, ikke nødvendigvis fordi jeg ikke hadde råd, men mest for å vise at det nødvendigvis ikke er nødvendig med det dyreste utstyret og fremdeles kunne prestere OK i jaktfeltløypa. Nå ble jeg nok litt frafallen i forhold til "rat gun" filosofien, men dyre komponenter viste seg å ikke forbedre resultatet, så jeg har vel bevist poenget, for meg selv i hvert fall.

21c5pqh.jpg

fu5c1u.jpg

 

Jeg begynte med en M67 i 7,62x51, kappet løpet til 52cm og borret og gjenget for en Leupold skinne. Den bakre skruen ble skiftet mot en 8-40 skrue. Kikkerten ble en Leupold VXII 3-9 40 med target dot. Timney sikring og Kongsberg avtrekk.

 

Stokken er fra en M59 som jeg betalte kr. 50,- for på et militærutsalg. Selve kolben på disse stokkene, både M59 og M67, har en noget mystisk fasong. For å gjøre den brukbar til skyting med kikkert måtte det noen radikale inngrep til. Kammen måtte heves og vinkelen forandres. Samtidig syntes jeg det kunne være greit med justerbar kolbekam. Den desidert enkleste måten å gjøre noe på er å få andre til å gjøre det, så stokken ble sendt til Tyristubben med instruksjoner om hvordan jeg ville ha det. De kappet kolben på langs, limte inn en kile som hevet og endret vinkelen og monterte justerbar kolbekam. Nå var det bare å forme om kolben og montere rekylkappe. Jeg ble i beita for litt ved nede ved tåa. Lett inspirert av KKC skar jeg ut undersiden av kolben. Da fikk jeg en bit til å flikke på tåa.

Senere har jeg eksperimentert litt med området i pistolgrepet og det endelige resultatet fremgår av bildet.

 

Pipa ble også skiftet til en LW i 6,5x55, en Tubbs tennål og et CG Jackson matchavtrekk ble montert. Resultatene forble dog de samme.

 

En dag i sommer satt jeg å bladde i nettsidene til BOJ og fant ut at jeg har kommet såpass tilårskommen at jeg må skyte i yngre veteran neste sesong. I BOJ karusellens YV klasse er det ikke delt opp i jakt og sporter. Samtidig var det nye regler på trappene om 5kg rifle og 12x. Og så, for å unngå å havne ei ukes tid på sofan i dyp depresjon p.g.av høyt fremskreden alder, fant jeg ut at jeg burde bevilge meg ei ny rifle. Og er det noe som får en til å se lyst på livet, ja så er det planleggingen av ei ny rifle.

 

Kona har en Sauer 202 jaktmatch, så denne kjente jeg jo litt til.

 

2dhbvib.jpg

 

202'n er et nydelig våpen det, men nå hadde jo kona en, og jeg hadde av en eller annen grunn blitt interessert i Shultz og Larsen. En slik med KKC stokk pirret fantasien. Den eneste erfaring jeg har hatt med S&L er løpene og avtrekkene, og den erfaringen er god. Så kanskje det var på tide å ta skrittet fullt ut og oppleve "the S&L experience". Jeg er litt svak for våpen som er laget av mennesker og ikke programerte roboter, og det regnet jeg også å få i en S&L.

Jakt & Friluft ble kontaktet og om ikke lenge hadde jeg en Victory med matchavtrekk, tung pipeprofil og en brun KKC stokk samt S&L montasjer hjemme.

Jeg valgte å gjøre beddingen selv. Med de medsente pillarene er dette en lek. Et tips til andre som bedder disse er å lime fremre pillar med rekylopptak til rekylklakken med superlim for å sikre 100% kontakt. Så, med litt beddemasse og slippmiddel på de rette stedene, kan fremre pillar posisjoneres og fikseres i riktig posisjon. Etter det er det bare å fjærne pillaren fra stokken, et kakk med hammer og dor løsner den fra kassa, og så er det bare å fullføre jobben.

641dgy.jpg

2ywiiw4.jpg

 

KKC stokken har jeg skrevet litt om i en tråd om KKC, men kort fortalt ble den pusset ned, renset og påført Liberon finishing oil. Grepspaneler ble "hakket" inn, beiset og oljet.

 

Kikkerten ble en Sightron III 624x50 med dot. Her tror jeg også at jeg har gjort et meget godt kjøp og denne vil jeg skrive mer om senere.

 

På banen ser den ut til å oppføre seg som ventet. Jeg har kun skutt med Norma Rekrutt så langt, en patron jeg har planlagt å bruke på jaktfelten. Den beste 3 skuddsgruppa så langt er 13mm. 5 skuddsgruppene er nærmere 20-25mm, men dette er plenty godt nok til formålet.

 

Avtrekket er som det har blitt berømt for, meget godt. Boltgangen er latterlig glatt og god. Jeg har aldri brydd meg så mye om glatt boltgang, men dette var moro. Montasjesystemet er fint og muligjør bytte av kikkert lettvint. Og det var godt og se på pent polert stål igjen etter så mange år med matte overflater.

 

Med dette prosjektet har jeg også blitt gjennomført Nordisk. Dansk rifle, Svensk ammo og Norsk stokk.

 

Takk til S&L, KKC og Norma for et utmerket produkt.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd og fine bilder!

 

Nå skal jeg for all del ikke argumentere mot et riflekjøp for du har nok fått ei veldig god rifle, men kan du kanskje si noe om hvordan du tror S&L vil forbedre resultatene dine?

 

Tenker du på kortere slagtid, bedre avtrekk, høyere presisjon? Nå er det vel ingen som påstår at M98 er den perfekte jaktfeltrifle, men du hadde jo customisert din såpass at jeg lurte på hva du egentlig aldri ble helt fornøyd med?

Link to comment
Share on other sites

Da misforstår du meg nok litt, hvis du har oppfattet det slik at jeg kjøpte S&L for å forbedre resultatene. Jeg var misunnelig på kjærringa, trengte en oppmuntring for å kompensere alderstillegg, ville ha ei ny rifle tilpasset NJFF og nordiske regler og ellers alle mulige lamme unnskyldninger du kan komme på for å få ei ny rifle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...