Jump to content

Sako 85 'hevarmsløft' !


shooter 2

Recommended Posts

En dame jeg jakter med kjøpte en Sako 85 (308) i fjor og hun sliter veldig med hevarmsløftet (etter avtrekk) som er veldig tungt . Jeg har demontert og forsøkt og polere de flatene som har med dette og gjøre , har smørt opp flatene med olje/fett og må si den ble betydelig bedre men jeg syns faktisk selv også at den er utrulig tung i forhold til mine rifler . Vet jo det er 60 graders hevarmløft og at skråflata blir brattere da men jeg har jo god erfaring med mange andre som er betydelig lettere . Gjorde noen forsøk med og dreie noen kortere styringer i bakkant på tennstemplet og det gjorde jo da at fjæra ble slakkere men da ligger det i grenseland mellom avfyring og klikk og det er heller ikke bra .

Dere som har slikt våpen opplever dere dette eller ?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Kongsberg 393 som også har kort hevarmsløft. Min erfaring er at tørrtrening hjelper veldig! Ladegrep og avtrekk. Fortløpende. Hun bør gjøre det til hun har vondt i hånda. Teknikk gir utrolig mye styrke. Trenger bare en slik runde, så går det mye bedre :wink:

 

Kanskje det også hjelper å sette på en slik stor gummikule. Da får du litt bedre grep om hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

Min 85 er også veldig treg å få opp etter avfyring(på tomt kammer) .(S&L Classic`en til kjerringa er enda verre.) Men det jeg gjorde var å sette på en gummikule så jeg ihverfall ikke glipper hevarmen. Synes det er mere et problem når man sitter å prøver på dette enn i jaktsituasjoner for da merker jeg ikke noe til det

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg har drevet og lært henne litt teknikk med ladegrep med børsa i skuldra så det går nok litt bedre nå . Dette har ikke noe med patroner og gjøre for det er like tungt ved klikktrening . Forsøkt og polere enda mere og kanskje ble det enda litt bedre men spesielt for ei dame så skjønner jeg hennes problem for den er tung altså .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...