Jump to content

7,62X51, hvilke hylser er dette?


høggern

Recommended Posts

Hei. Jeg var på en militær skytebane i høst, der fant jeg et knippe 7,62X51 hylser jeg ikke har sett før.

Hylsene er merket CG 09 og har 2 streker under, i tillegg er det grønn lakk rundt en gulfarget hette, å jeg ser at det er 2 hull ala berdan inni hylsa. disse har ikke nato-sirkel.

Forsvarets 7,62X51 hylser fra NM231(blyfri ammo, kalt miljøammo) som jeg har sett (datert 2006 og 2007) har likedanne hylser, men disse er merket med nato sirkel (ring med kryss inni), lot, år og CG. Feks 01-CG-07. I tillegg har de blank hette med blå lakk rundt.

 

Hva slags hylser er dette fra?

Link to comment
Share on other sites

Minner fælt om forsvarets ammo fra 70/tidlig 80 tall...synes å huske at min far rett som det var kom drassende med slike da han jobba i forsvaret. Uten at jeg skal påstå noe.Kjenner ivertfall igjen både grønnfarge og gullhette. Usikker på om det var kryss bak på de han hadde. Berdanhetter forekommer vel ytterst sjelden i dagens ammoproduksjon? Så vi snakker vel relativt gamle loter her,eller?? CG 09 høres vel ganske nytt ut kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Nei vi snakker om ammunisjon fra 2009 regner jeg med siden 09 er stempla bak.

 

Gammel 7,62X51 militær norsk ammo er merket med nato sirkel, Lot nr, RA og år, feks 01RA90 (eller Lot nr, CG og år for nyere loter. feks 01CG07.)

 

Er 2 hull ala berdan på miljø ammoen til forsvaret i dag og.

 

Ingen som vet hvordan ammo dette er?

Link to comment
Share on other sites

I og med at dette er ganske fersk lot, er det ikke umulig at det er en ny type ammunisjon som skarpskyttere i forsvaret bruker.

 

Det har den siste tiden vært eksperimentert med nye typer, siden den nye miljøammunisjonen ikke eier presisjon og er mest egnet til familymode skyting. Heller ikke den gamle NM60 kommer godt ut når du passerer 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...