Jump to content

Kula passer ikke løpet?!


tiurjegern

Recommended Posts

Her kommer et, helt sikkert vanvittig dumt, men uansett urovekkende spørsmål.

 

Jeg fikk min nye riflepakke i posten i dag, som er en nett sak kamret i 6,5x55. Bare for en test, prøvde jeg å stikke en 6,5-kule ned i løpet fra fronten av våpenet, der jeg til min store forskrekkelse ikke fikk kula inni. Den satte seg liksom "fast" på et vis. Gjorde dette med svært lett hånd, så det gikk godt.

 

Det jeg lurer på da er; vil dette være farlig ved skyting? Har hatt mange våpen før, men har aldri prøvd samme manøveren med noen av dem. Føler meg nesten som en unge med en legobit oppi nesa nå.

 

Har jo store planer om lekestund på skytebanen i morgen, men tror jeg vil kvie meg for å fyre av det første skuddet.

 

Mvh

Mr-try-it-all

Link to comment
Share on other sites

Nei det er over hodet ikke farlig.*

 

Kula har samme diameter som riflene i børsa. Derfor kreves det trykk for å få den gjennom. Det er dette som setter kula i rotasjon sånn at den stabiliseres i lufta, og at trykket bak den blir høy nok til å faktisk gi den fart.

 

*EDIT:

Det er altså helt normalt at kula ikke går inn i munningen, men det KAN jo være at du har fått ei børse i feil kaliber, så å si at det ikke er farlig skal jeg være forsiktig med. Men om det står 6,5x55 på løpet og patrona passer i kammeret, så er det ufarlig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får sjansen til å finne ei avskutt kule i vollen, vil du se at den kula har nokså tydelige spor etter riflebommene. De sporene har blitt "gravert" inn i kula da den gikk gjennom pipa. Så det du har funnet ut er nok helt normalt. Hvis kula hadde gått lett gjennom pipa, ville den vært ustabil og du ville ikke ha truffet pappen engang, langt mindre blinken.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg skjønner, så er det ingen "glidepassning" på kula, du kan ikke slippe kula gjennom løpet, den må presses gjennom når den forlater kammeret.

 

Er du i tvil om det er heeeelt på jordet kan du jo måle diameteren på kula!

 

Kulediameter 6,5x55= 6.71 mm

 

Correct me if im wrong!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...