Jump to content

Speking av Rådyrlår ?


tiurkrona

Recommended Posts

Hei er det noen som har speket kjelår 2,5 kg uten å ta ut nøkkelbein/isbeinet :?:

Jeg har 2 i saltet nå :P prøver med 7 døgn i saltet før vanning i ett døgn, tørking 2 døgn før litt smårøking 3 døgn, tørking ute i vedbua til de fastner (vist ikke prøvesmakinga blir for hard da :lol: )

Det jeg er spent på er jo om det kommer nok salt inn i knoken da :?: har også tredd fillet kniven inn ved bein og knok.

De ligger i laka + att det er dekt med grovsalt :mrgreen:

Er interessant å høre erfaringer fra andre :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

prøver med 7 døgn i saltet før vanning i ett døgn, tørking 2 døgn før litt smårøking 3 døgn, tørking ute i vedbua til de fastner
Da tror jeg du vil få avsetning på ølet :) Sjøl har jeg tørrsaltet i omtrent halvparten av den tiden, dog uten vanning, og det har blitt passe salt etter min smak. Ellers ville ikke jeg røkt låret siden jeg foretrekker at det smaker reint spekekjøtt uten røyk, men det er en rein smakssak. Noen liker det best røyka, noen liker det best urøyka.

 

Som du sikkert skjønner, er det noen valg som avhenger av hvordan man liker at kjøttet skal være. Hvis du har mulighet til å henge låret kjølig og ikke alt for tørt - uten at det slår seg mugg på - er det en God Ting™. Da tar det lenger tid før låret er tørt, og du får skikkelig spekekjøtt istedenfor salt tørkakjøtt. Husk at spekekjøtt skal spekes, ikke bare tørkes, og slikt tar ganske lang tid. Det er dette som er den store forskjellen på skikkelig spekemat og Gilde. I gamle dager salta man på i slaktetida, og så var spekekjøttet ferdig når gjøken gol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror denne oppskriften vil funke. Selv lar jeg lårene ofte ligge i 14 dager. Da er kjøttet garantert mettet. Tom skogsfulg, hjerter og harelår har jeg latt ligge så lenge. Trikset ligger i utvanningen. Jeg utvanner på kjølerom i ett til ett og et halvt døgn. Jeg har desverre ingen formel som angir vannmengde i forhold til mengde kjøtt, men la oss bare si at jeg bruker godt med vann. Jeg skifter vann en gang, og tørker av kjøttet med et klede før jeg henger til speking. Da unngår du den salt hvite hinna på kjøttet etter noen tids speking og tørking. Jeg smaker også alltid på vannet under utvaningen, og danner meg en oppfatning på hvor salt dette er. Har lenge tenkt på å måle saliniteten i utvanningsvatnet med en ledningsevnemåler, men jeg glemmer den alltid på jobb. Jeg synes denne metoden fungerer godt, og den er utvilsomt mer robust metode i forhold til å treffe med saltmengden. Jeg lyktes dårligere før, da jeg ikke vatnet ut. Da opplevde jeg både for salt kjøtt, og kjøtt som ikke hadde tatt salt ved beinet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...