Jump to content

Værforhold/skogsfugl


ultralight12/70

Recommended Posts

Det er mulig hundejegerene oppfatter dette annerledes, men som støkkjeger er mine erfaringer lik dine, skogsfuglen oppfører seg uberegnelig i all slags vær. Den eneste erfaring jeg har på rolig fugl var under et alldeles forjævelig regnvær. Da jeg skulle søke ly undre ei skjørtegran, var plassen okkupert av ei røy. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har holdt på med støkkjakt i mange år. Ei stund trodde jeg at jeg hadde løst gåten, men innser nå at fuglen er helt uberegnelig.

Den ene dagen må jeg nesten vifte tiurer til side for å komme frem. Den neste dagen, i samme terrenget, i samme slags vær, er det ikke ei fjær å se.

Grovt sett er det enkelte områder det er større sjanse for å finne fugl , men dette betinger lokalkunnkap (= tid i terreng).

Men når det blåser skikkelig er det nesten umulig å finne fugl noe sted. Aner ikke hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Men når det blåser skikkelig er det nesten umulig å finne fugl noe sted. Aner ikke hvorfor.

 

Kanskje den sitter under ei gran å trykker. :)

 

Tror nok den er ganske uberegnelig meste av tiden, men under løvfallet og første snøfallet er den håpløs.

Tidlig på året trykker den ganske bra. Iallefall kyllingene. Nå på denne tiden kan den trykke bra hvis det er bart, og gjerne litt vind. Virker som om den ikke oppdager deg så godt om det blåser litt.

 

Fikk en tiur på søndag. Bikkja sto i over 10 min før vi fant henne, så den trykka bra.

 

Men som med mye i jakt så fins det ingen fasit, bare meninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...