Jump to content

Ettervirkning av narkose på hund


Gullvingen

Recommended Posts

Vi har et par hunder, kall dem selskapsdyr....En stor og en bitteliten.

Den ene måtte idag trekke tenner fordi den hadde dobbelt sett hjørnetenner og et par til.

Så 6 timer etter narkosen (vi fikk den med hjem i full sov) er den oppe å rusler, har spist og drukket.

Den har riktignok pissa på seg under "søvnen", men går som sagt rundt og logrer og småtraver litt.

Den er nok litt ør fremdeles, litt ustø, men kvikk i oppfattelsen.

 

Plutselig faller den en meter unna meg, jeg hører at den faller og ser at han spinner rundt i ring for å forsøke å reise seg. Dette er en liten hund på ett år, 3kg. Jeg plukker den jo opp og den virker helt "åns". Hue dingler og han er helt fjern. Så etter noen minutter er han veldig rolig, mutt og øra ligger bakover. Han står, men vil helst ligge.

 

Var dette bare en naturlig greie?

Jeg vil jo gjerne tro det da...

Link to comment
Share on other sites

De dyrlegene jeg har brukt har insistert på å passe på bikkjene et par timer etter at de har våknet. Jeg ser fremdeles litt rar oppførsel av og til, spesielt når de har litt smerter etter tannrens.

 

Så lenge bikja har frie luftveier og ikke viser noen allergiske reaksjoner er det ikke fare på ferde.

 

(Labradortispa mi reagerte på vaksine en gang. Hunden minte mer om en Shin Tzu enn en labrador for en dag eller to - Da fikk jeg se mye rar oppførsel)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kanskje litt seint da bikkja sikkert er skikkelig våken nå.

 

Men de skal ikke ha mat før de har våkna skikkelig og er helt klare i hodet. Ellers er det fare for at de kan få mat i lungene. Vent heller litt lenge enn litt for kort.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode (og beroligende) råd.

HUnden er nå pill våken, men jeg skvetter faktisk til litt når den spinner avsted på parketten.

Den forrige (samme rase) daua etter 9 år med hjertfeil, det var kramper og mye rart før den ånda ut...

Så fikk denne et par røkk i sommer, lå rett ut på plena og klarte ikke gå etterpå. Det var ikke spess varmt.

Det samme fikk den rett før denne tanntrekkinga, lal i hele bakparten, tok tre fire timer før han klarte å gå og vingla rundt som en skadeskutt skjære.. Så derfor skvetter jeg litt når jeg hører poter og klør som kravler på parkett..

Må være noe gærn't med denne, men dytlegen sa at mest sannsynlig var det forstoppelse, fordi det var jo bare saus han fikk ut når han dreit. Det kunne føre til lammelser i bakpartiet visstnok. Hadde det vært slag eller noe ville det tat mye lenger tid før den ble "normal".

vet ikke om den er normal jeg, en sjukelig liten tass. Men han er litt kul, til å være så knøtt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...