Jump to content

Gaupejakta 2010 Region 5 Hedmark


Lynxhunter

Recommended Posts

Sekretariatets forslag til vedtak : 8 gauper. Med differensiert jaktstart.

 

http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=30679&amid=2930154

 

Trodde dem lærte av sine egne feil i fjor, men dengang ei.

Akkurat nå er jeg mildt sagt frustrert og forbannet. Og respekten for øvrigheta er mindre enn noen gang.

 

Hvis dette blir vedtatt kan vi glemme gaupejakta i Odalen dette året. Kun Stange fra 1.feb..

:evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke typisk..... staten i et nøtteskal.... :evil:

Dem lærer aldri og dem ser sikkert etter skader gjort av gaupe og det er ingen som har husdyr utafor lovedøra på østsida ta glåmma..

Får se om dem får noe hjelp som dem etterlyste i østlendingenhttp://www.ostlendingen.no/article/20091116/NYHETER15/921254884/1210/NYHETER15

Vet mange som ikke er fornøyde med detta.

Link to comment
Share on other sites

Og slik ble den finurlige kabalen til Rovviltnemda.

Med differensiert jaktstart og hodyr-begrensninger, er det neimen ikke godt å vite hvem som får muligheten til å jakte i løpet av februar.

Og en del av argumentene for fordelingen henger ikke på greip. Skulle vært artig å visst den egentlige grunnen...

 

http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=5412&amid=2941146

Link to comment
Share on other sites

.....sånn som det er lagt opp i år tror jeg det fort ender opp med at veldig mange vil bli "snytt" for å jakte gaupe.

 

Ja, helt klart. Og som i tidligere år kan det fort bli felt lang flere enn kvota. Uten at noen egentlig har gjort noe galt !!

Modellen som blir brukt over hele landet er egentlig helt idiotisk, den kan sammenlignes med en gammaldags fest på lokalet. Sloss til det stenger å telle opp hvor mange som ligger igjen til slutt…

 

Hvorfor kan ikke forvaltningsorganene tenke litt nytt.?

 

Ta utgangspunkt i å forvalte bestanden og jakta kommunevis.

 

Forvaltningsperiode på 5 år ad gangen.

Kvota settes etter antall registrerte familiegrupper og enkeltdyr, skader på beitedyr og ev. andre faktorer. Ut i fra dette beregnes en ”kvotient”. Hvis man da mener at det kan felles 3 gauper i en kommune på 5 år, settes kvotienten til 0.6.

 

På en slik måte vil man kunne ha 100% kontroll på avskytingen.

Svært få, eller ingen grunner til å klage verken for jegere eller andre involverte.

Man ville få jegere som var ivrige til å finne og rapportere inn familiegrupper, dermed også et riktigere bilde av bestanden ( som de fleste er enige om at er høyere en dokumentert pr.dd.)

 

Hvis avstandsreglene for registreringer da i tillegg ble revidert ....( burde vært gjort forlengst, disse kriteriene ble laget i 2001. Siden den gang har bestanden økt med ca 65 %. )

Med utgangspunkt i noe slikt som dette, tror jeg det ville gagnet myndighetene, jegere og gaupebestanden på sikt.

Link to comment
Share on other sites

...... helt enig med SNØA66.

Hadde vært det beste om alle gaupejegerne hadde vist sin missnøye med å utsette jaktstarten til den 15.2.

 

Når kvoten for Hedmark er så liten som i år (10 dyr), så blir kvotejakta en farse uansett.

Den nye ordningen med differensiert jaktstart er det værste som kunne skje.

....resultatet kan i verste fall øke den illegale jakta.

 

Hedmark huser mange gauper som aldri kommer med på tellingene.

Selv er jeg ganske sikker på at det riktige antallet familiegrupper i Hedmark er langt høyere enn de 10 som er dokumentert i dag og grunnlag for fastsetting av kvota.

Og så lenge alle jegerene respekterer reglen om at familiegrupper er fredet i jakta, så skulle det ikke være fare for at bestanden overbeskattes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det nærmer seg 1. Februar.

 

Mange gaupejegere i Hedmark er på hugget, sporer, ringer og prøver å holde kontroll på gaupenes ferd i terrenget... Men enkelte kommuner og regioner sitter ”offside” og har et håp om at det er igjen dyr på kvota til den 15. februar. Og leser Rovviltnemndas møteprotokoller og saksframlegg att og fram, på utkikk etter saklige forklaringer på årets kvotevedtak. Antall dyr er en sak, men dette med differensiert jaktstart er en gåte. Jeg jakter i Nord-Odal, og er naturlig nok mest opptatt av jakta i 5-2. Her er det kun Stange kommune som slipper til 1.feb..

På hvilket grunnlag? Jo,:

”forskyve uttaket til områder med større skade på beitedyr fra gaupe.”( klippet fra RVN Sak 8-09 Kvotejakt på gaupe 2010 )

 

Da var vi så langt,, men en kikk på http://www.fylkesmannen.no/enkel.aspx?m=5392&amid=2988643 ( pdf litt nede på sida) forteller at Stange har fått erstatning for 1-EN sau.!! Til sammenligning har Nord-Odal 35.

Så da er gåten: på hvilket grunnlag er vedtaket fattet? Nord – Odal gaupejaktlag har ved flere henvendelser til RVN bedt om en redegjørelse for dette. Vi får selvfølgelig ikke noe svar på dette. I møteprotokollene er temaet nevnt, men på en slik måte at man kan lure på om gjengen i hele tatt vet hva dem styrer med..

 

Eneste som er kommet ut av det er at” klagen ikke tas til følge”, på grunn av at et jaktlag ikke kan regnes som godkjent klageinstans.

Det var liknende tilstander i fjor. Et av argumentene var da at Stange ikke hadde skutt gaupe på mange år... Ja? også? Kanskje det er lite gaupe der? Kanskje jegerne ikke jakter på rette måten? Argumentet er like lite gjennomtenkt som nemndas arbeid forøvrig.

 

Med ei kvote på 9 dyr (derav 4 hoer) og rundt 15-18 jaktlag i aksjon 1. februar, er sannsynligvis jakta over 1.dag. Og i de områdene med mest gaupe og mest tap av sau og rådyr sitter jegerne ved kjøkkenbordet og drikker kaffe. Forstå det den som kan.

Og resultatet ev slik tull blir på sikt mer ulovlig jakt og ingen samarbeidsvilje til innmelding og linje - taksering av gaupe. Tro meg..

Jeg tar med at det er aldeles ikke jegerne i enkelte kommuner jeg har i mot. Men nemndas udugelighet synes jeg fortjener noen linjer. Eller om det er en blanding av kameratavtaler og udugelighet?? Veit ikke..

 

Det skal være et dialogmøte med Nemnda og andre impliserte i mars. Jeg vil tro møtet kan bli noe hett.

 

I vinter har SNO registret og godkjent 3 ynglinger i vår region. Det tror jeg ikke har skjedd før i såpass lite område/region. Sannsynligvis er det 5, men det er vanskelig å dokumentere... Ikke mulig, ikke plass sier de som har fasiten.

 

Litt om jaktlaget vårt og gaupetrafikken kan sees her : http://www.gaupejakt.utmarka.no/

 

 

Puhhh... måtte bare få ut litt frustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

vi byner 1feb og blir vel mer sporing nå i helga og se om vi finner spor, første året mitt og blir spennende attåt jaktfelten.

det med og få bynt 1feb er vel så vi nedi her skal rekke og få skutt dyr, tryslinga er veldig proffe på denni jakta og da minke det fort på mulighet for andre. og at det er mer gaupe en den påstår er det virke det som. uansett jaktstart så lykke til

Link to comment
Share on other sites

Første pulje godt i gang. 6 gauper felt, derav 3 hoer. Bare Ringsaker igjen. Det som blir avgjørende for oss som må vente til den 15, er jakta i Ringsaker. Eller rettere sagt, kjønn på gaupa som blir felt der. Blir det felt ei hoe i Ringsaker, er jakta i Hedmark over.

Er det noen her som jakter eller har kjennskap til gaupejakta i Ringsaker? Om det jaktes aktivt, og om det er noe å jakte på der?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som jakter eller har kjennskap til gaupejakta i Ringsaker? Om det jaktes aktivt, og om det er noe å jakte på der?

 

Hallo! Jeg driv i Ringsaker. Nå har vi kontroll på 2 enkelt dyr. Så jeg skal slippe på bikkja i mårra tidlig.

Er i hvertfall 2 lag som driv på, men de andre har visst ingenting enda.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som jakter eller har kjennskap til gaupejakta i Ringsaker? Om det jaktes aktivt, og om det er noe å jakte på der?

 

Hallo! Jeg driv i Ringsaker. Nå har vi kontroll på 2 enkelt dyr. Så jeg skal slippe på bikkja i mårra tidlig.

Er i hvertfall 2 lag som driv på, men de andre har visst ingenting enda.

 

Takk for info !! tar det litt videre på PM.

Link to comment
Share on other sites

..og rovviltnemda lykkes med en jaktmodell uten mening.

 

At det ikke ble overskutt skyldes vel bare tilfeldigheter, i dette tilfellet dårlige sporingsforhold. Slik som resultatet ble, kan det tenkes at årets jaktmodell blir videreført i årene som kommer. Blir forbauset hvis de ikke snart kommer med en god grunn for hvorfor det ble som det ble. Rovdyrtap er ett argument fra dems side til å konsentrere jakta kommunevis, men når tapstallene er langt høyere i kommuner som ikke får jakte fra den 1. februar, kan en lure på om det ikke ligger andre ting bak.

 

Jakta for vår del kunne gått langt bedre. Har hatt kontroll på flere gauper i lengre tid, men nå som jakta kom virket alt dødt. Fikk gaupa på terrenget klokka 10 i går, og da ble det veldig hektisk. Kort fortalt gikk det rett vest, også bokstavelig talt.

 

Vi får prøve igjen neste år, for denne gang ble det mye jobb og mange søvnfattige døgn til ingen nytte.

Link to comment
Share on other sites

ble dårlig resultat her på nes og,har ikke vært mye spor og følge på heller. hadde et spor inn i en skogteig her på søndag,ble ringa rundt og fant ingen spor ut, ble sendt inn bund og kar på mårran mandag men sporet ble borte inne i skogen med null resultat. få se neste år om muligheten byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...