Jump to content

En hundegård blir til


Henrik123

Recommended Posts

Jeg og min samboer fikk endelig kjøpt oss hus i våres og drømmen om hundegård kunne endelig realiseres. Bildet under viser utgangspunktet. Planen var å rette opp boden, isolere denne og bygge en hundegård i tilknytning. Da døra ble åpnet og stabiliteten sjekket viste det seg at planen var dødfødt. Bua veltet av ett lite dytt....

 

ier19w.jpg

 

Som sagt så hadde den sett sine bedre dager.

 

ih7jbm.jpg

 

Så var det å rive boden (som gikk fort), komme seg ned på fjell, og da tro moderen støttende til. Litt mere jobb enn beregnet. Lyng med mye røtter i er utrolig gjenstridige saker. Tenkte på de som ryddet land for hånd mens denne jobben sto på.

 

346743d.jpg

 

Bygdeservice på besøk for å få bort en gjenstridig rot. Fikk den opp med 3 timers jobb på 2 mann. Motorsag, brekkstang og jekkestropper måtte til, men rota måtte gi seg til slutt.

 

zmh4i.jpg

 

Ny bod måtte til. Den ble bygget i elementer på ett annet sted og montert på rett plass. Her er byggherren fornøyd med att det er tett i tak og arbeidet med ramma til nettingen begynner å komme på plass.

 

b9dlpe.jpg

 

Dermed kom jakta og arbeidet gikk i sakte fart. Fler bilder følger...

 

Situasjonen i dag. Netting er oppe. Singel på plass og hundegården er i daglig bruk. Gjenstår litt småpirk samt å rydde. virker som om de to trives veldig godt der. Tror det er en stor fordel med fjellet som skaper dynamikk i hundegården.

 

2wdpl53.jpg

 

xg3f8.jpg

 

Inne er det lagt gulvbelegg og ordnet 2 båser med luke mellom. Inne i "boksen" til ve skal det være ett varmeelement fra KK Imoprt. Tenkte å ha fillerye el lignende på gulvet.

 

29lh8xu.jpg

 

Bua sett fra hundegården. Det er ordnet klart en bunnsville slik at gården enkelt kan deles av. I veggen til venstre (sett herfra) er det gjort klart til å kunne sette inn en inngangsluke nr 2 om behovet oppstår.

 

dy6nsz.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål Henrik:)

Hvor kjøpte du nettingen og hvilken sum har du endt opp med , med hundegården---forutenom boden?

Vil selv ha en større hundegård i hagen min, men syns disse ferdige elementene(Eurodog) er nokså dyre selv om de er enkle og solide.

Har en flat tomt, men har selv tenkt å konstruere litt klatreområder med å legge inn noen store steiner i hundegården. Ellers har jeg satt en kompis på saken når det gjelder å bygge nytt hundehus med blekkbeslag.Bikkja mi gnager jo i stykker alt av treverk når hun blir alene.....

Link to comment
Share on other sites

Nettingen handla jeg på Felleskjøpet. Kosta rundt 3600 for en rull på 25 meter. Plastbelagt var billigere enn galvanisert. Det var også mulig å forskyve nettingen noe slik att jeg fikk fulgt terrenget. Overrasket over hvor lett det var. Ramma ble laget av impregnert 2 tom 6 i bunnen, 2 tom 4 til hjørnestender og 2 tom 2 til støtter langs veggene.

 

Det som kosta var netting og impregnerte materialer. I tillegg kommer skruer, spiker og kramper, samt gangjern og lås til dør. Så prisen på selve hundegården ble ikke altfor ille, men tør ikke tenke på hvor dyr bua ble til slutt...

Link to comment
Share on other sites

Det er en Jämt som står der ja. Om du kikker nøye vil du se ett Gordon setter hode stikke ut av luka også....

 

Det er nok hverken problemer med å få bikkjene ut eller inn :wink: Har dog blitt litt lyd fra den ene som må stå igjen om jeg bare skal trene en.

 

Deilig å ha de der og samtidig vite at de kan gjøre fra seg ved behov og samtidig krype inn i varmen. Virker som om Gordon liker seg bedre inne og Jämten bedre ute. Kanskje ikke så rart som man ser på pelskvalitet...

Link to comment
Share on other sites

Sånn med bakgrunn i egen tråd om ulovlig oppsatt hundegård; du har vel nødvendige papirer i orden for denne?

 

Jeg er byggmester og du har lov til å sette opp ett frittliggende bygg på intill 15 m2 med en mønehøyde opptil 3 m uten noen form får melding/søknad.

Den skal selvsagt stå 1m innpå din egen tomt, gjerde er søknadsfritt !

 

Andre spm, se i Teknisk forskrift eller søknadpliktige tilltak SAK GOF og TEK i byggeforskriften .... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette så bra ut :D. Der vil de nok trives. Jeg bygde en i fjor til mine 2 jemter.. Jeg valgte en annen variant. Var så heldig at jeg fikk tak i noen avskillnings elementer som brukes ved vei arbeid osv. Gav kun 150 kroner stk

normal_IMG_2314_%28Small%29.JPG

 

Huset er delt inn i 2 og har en panel ovn inne og henglset tak.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg så Gordon hodet også, men det er jo Jämten jeg er mest opptatt av-haha! FLOTTE HUNDER!

Jo, jeg ser vår jämt trives godt ute også. Men hun må ha noe å gjøre, hvis ikke blir det litt lett bjeffing. Vel den bjeffinga er det vel kanskje mest jeg som hører, når det en sjelden gang blir lyd fra hunden fra hagen. Hun står noe skjermet der hun står nå, et høyt gjerde skiller henne og trafikken, så hun ser ikke så mye folk, dermed blir det veldig lite bjeffing.

Men merker at hun har litt vaktinstinkt i seg. Og det merkes spesielt på kveldene når hun er inne og ungene har lagt seg og det blir stille i huset. Hvis det da blir noen "uforklarlige" lyder fra utsiden av huset, sier hun ifra. Ikke bjeffing, men mere boffing. To tre boff så er hun ferdig, men da har hun også sagt ifra. Passer meg utmerket ettersom gubben er i nordsjøen flere uker av gangen.

Men måtte le i sommer da jeg og ungene , og bikkja var i hagen.Bikkja var løs. plutselig stikker hun mot porten inn til huset, og får "los" på en merkelig mann som står rett ved porten. Han så noe mistenkelig ut, og jeg går mot hunden som springer rundt mannen(og mannen stivner selvsagt)og får hunden inntil meg. HUn holder så stilt, og jeg får spurt mannen hva han vil. Han tar fram noen FALSKE malerier fra veska si og spør"BUY?". Jaggu glad den bikkja stoppa den fyren!!

Vel--der spora jeg av!

 

Men uansett; er det flere enn jeg som erfarer at en hundegård gjerne burde stå litt skjermet fra innsyn/utsyn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at det er en fordel at hundegården står litt skjermet. Ser ikke behovet for at de skal stå opptil naboen eller en vei, hvis det kan unngås. Blir roligere slik. Hos oss blir det bare noen boff fra Jämten når de leker.

 

Har erfart at vinyl ikke funker som tenkt. De har grav/gnagd seg ned til tre under. Fliker det opp i haugevis med småbiter. Må finne noe nytt til gulv. Noen forslag? Legge noe av rimeligste sort laminat?

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp bygd hundegår selv, men endte opp med "strutsenetting" pga halv pris iforhold til flettverksnetting.

Minuset e at den e sveiset og krever flat mark. Men fungerte prima his meg.

Uansett så har felleskjøpet "stive priser" på dette, så det kan fort være en del penger å spare hvist gården har litt størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har vi samme oppfatning! Ser at min framtidige hundegård antagelig burde ha to tette vegger. Altså ikke innsyn/utsyn overhodet på de to veggene. De legger litt nært naboen, og veien. De to andre veggene vil da ligge mot hagen vår, hvor bikkja kun kan se oss, og evnt gjester på verandaen:)

Vel vel--vi vurderer en til hund --det skal sies--- men denne jämtfrøkena på ett år må modnes litt mere. Gå pent i bånd , og hilse på andre mennesker er ikke verdens enkleste sak...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...