Jump to content

Pris ammo .38 spesial


Lettrus

Recommended Posts

Hei, er det noen som vet hvor man kan skaffe 38 spesial billig ?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg forleden kjøpte litt ammo: 9mm fikk jeg til ca kr. 1,65, mens 38 spesial kostet kr 3,80 og 357 magnum kostet kr. 3,90. Jeg reagerer på at det er så stor prisforskjell mellom 9mm og 38 spes. Etter å ha sjekket en del steder i utlandet (f.eks. DK), ser jeg at (uavhengig av pris i forhold til Norge) at det ikke er noe sted prisen på 38 ligger over dobbelt så høyt som for 9mm, vanligvis koster 38 ca. 10-30% mer enn 9mm.

 

Hva er grunnen til at foskjellen er så stor? Jeg er klar over at 9mm har et stort volum, men det går jo en del 38 også, og volumet er ikke så lite at det forsvarer den store prisforskjellen. (inn til Norge vil vel frakt etc være ett fett om man bestiller en eller tre paller?) Jeg vil gjette på at det går langt mindre 357 magnum, men prisforskjellen ned til 38 er jo nesten ingenting.

 

Tar jeg helt feil ? Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Det er et lite marked for .38 spesial fabrikk i Norge, rett og slett fordi det ikke er noe fornuftig bruksområde for det. Alt for hardt for feltskyting, nærmest ubrukelig i praktisk, for grovt for bane skyting... .357 er faktisk mer aktuelt som kjøpeamme da det er a) gøy å skyte noen sinte 357 i feltrevolveren i ny og ne. B)greit å slippe å lade speseilt til magnum 1 stevner.

Eneste bruken for .38 spes annet en til hyggeskyting og å lage tomhylser er i PPC. OG det er ikke så mange som driver med et enda.

De aller aller fleste som skyter revolver lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Hassel gir deg nok svaret.

9mm er det mange som kjøper, og etterspørselen er derfor stor. Stor etterspørsel gir lavere pris og mer konkurranse blandt butikkene.

38 spesial fra butikken er ikke ideell til konurranse, og de fleste som bruker det til konkurranse lader derfor selv. Kjøper du inn 500 skudd har du tomhylser for en lang karriere. Svakt ladd 38 kan lades om veldig mange ganger før hylsa må kastes.

Noen av mine hylser er ladd om 10 ganger nå, og ser enda ikke tegn på skade.

 

I 38 er det dessuten er fordel å bruke blykuler. Det gir mindre slitasje, mindre rekyl og ofte bedre presisjon. Kjøpeammo er derfor ikke så interessant. 38 er også en patron som er enkel å lade.

 

Prisen har gått opp i det siste. Når jeg kjøpte revolveren for 3 år siden solge XXL 38 ammo for 1.99 pr skudd. Nå er vel prisen rundt 3 kroner.

Politiet har også sluttet å bruke revolver, så markedet for 38 har gått ned. Mange i politiet som kjøpe ammo for egen trening.

Link to comment
Share on other sites

før ammoprisene gikk i været(eller kom opp på et normalt nivå igjen, de var vanvittig lave i noen år) kunne man får s6b 38 wadcutter for ca 1,50 om man kjøpte kasser på 1000(eller var dte 1200)

 

vil tro det er mulig å skaffe slike fortsatt, men stkprisen havner antagelig over 2kr. intersport i bogstadveien pleide å ha, ring dem og spør.

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen til at foskjellen er så stor? Jeg er klar over at 9mm har et stort volum, men det går jo en del 38 også,

 

Tar jeg helt feil ?

 

Ja, egentlig :wink: Som Hassel skriver er markedet for .38 meget lite, og slett ikke bare i Norge. Sammenlignet med 9mm så er .38 Special nesten en Wildcat. Tenk bare på det volum med 9mm som fortæres av politi og militære verden over. Selv her på berget har politiet byttet ut sine .38 revolvere med 9mm pistoler.

Det er faktisk underlig at .38 spl er billigere enn .357 mag, siden .357 har en mye større markedsandel.

 

Selv ikke i PPC er det mye kjøpe ammo i .38 å se. Du kommer antagelig bare til å se det i VM, der kjøpe ammo av bestemte fabrikat er påkrevd i standardklassene..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...