Jump to content

Karbonkolbe til hagle. Noen som er interresert?


KennethA

Recommended Posts

Litt inspirert av denne tråden fikk jeg noen ideer. Jeg har bekjentskap som støper karbon, og har lyst til å prøve dette på hagla mi.

Den aktuelle hagla er en Star Baikal IJ 27, sikkert mange som har denne?

Etter at formene for kolbe og forskjefte er lagd kan f.eks kolben forlenges individuelt så den passer bedre og lodd kan legges inn i støpen for å få riktig vekt, eller om man ønsker en lettere hagle kan støpen være hul. Jeg har ihvertfall for kort kolbe.

 

Pris på morroa skal jeg sjekke opp til helga, så hva det kommer på veit jeg ikke nå, tenkte bare å lufte ideen. Formen blir jo permanent, så om jeg støper opp 5, 10 eller mer er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Det blir selvfølgelig alt som er treverk. Kolbe og fortre.

 

SÅnn prismessig er det viktig å tenke på antall. Det er selve produksjon av formen som koster, så hvis jeg får støpt opp 10 stykker blir det ikke så stor pris på hvert sett.

 

Beretta 686, er den brukt av mange? Er det flere modeller som har samme kolbe? For på Baikal regner jeg med hele 27 serien har samme kolbe og fortre.

Link to comment
Share on other sites

Beretta 686 er er nok brukt av veldig mange da både i jakt og sportingversjon som forøvrig har en kraftigere kolbe, hele 600 serien kan nok bruke de samme kolbene tenker jeg.

Får du støpt høyere kolber med mindre fall til jaktbørsene så de blir brukbare å skyte med så får du nok solgt mange :wink: , hadde du kunne støpt kolber etter mål noe som sikkert blir vanskelig så hadde jeg gjerne kjøpt av deg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lage en ny litt mer spesifisert tråd når jeg får priser og info om hva som er mulig å gjøre individuelt med hver støp. Tenker da på vekter, hul eller fylt, forlenging av kolbe og lignende.

 

Jeg skal uansett ha en så vi får se hvor fort han kan lage formen og en støp slik at jeg får tatt noen bilder.

 

Tror at med karbonkolbe og duracoat kan hagla bli meget kul, og ikke minst omtrent vedlikeholdsfri.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det ble en nedtur. Han hadde lagd flere kolber før, blant annet til landslaget og Kongsberg våpen. Problemet var at det blir veldig mange negative vinkler og stor nøyaktighet er viktig, så det holder ikke med vanlig støpeform. Formen må lages av aluminium og støping er myyye jobb da han må være veldig nøyaktig. Pris på formen og en kolbe nærmer seg 40.000. Det blir litt i overkant av hva økonomien og sunn fornuft strekker til. Hadde det kommet på 8.000 for formen og kanskje 2.000 for ferdig kolbe hadde jeg slått til.

 

Meeeeennnn, vinner jeg i lotto er både økonomi og sunn fornuft ikke et tema. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...