Jump to content

Hylseseparasjon - hva skjedde?


frontier

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her. Kom akkurat igjen fra en runde med trening/moroskyting med salongrifla, og er et kvart øyenbryn fattigere. Det sa bare "poff", jeg fikk halve kruttladninga fra halvautoen opp i ansiktet, ingen alvorlige skader anna enn sår hud og lettere sjokkskade. Men kruttrøyken siva ut av mekanismen lenge etter avfyring.

 

Etter skuddet hadde neste patron kilt seg skrått fra magasin og inn i kammeret. I kammeret stod hylsa igjen, mens hylsebunnen var borte.

 

Børsa er en traust gammel brno halvauto, aldri hatt trøbbel med den annet enn at siste patron av og til ikke kastes helt ut men står kilt mellom sluttstykke og utkasteråpning.

Ammunisjonen var noe gammel fiocchi ultrasonic. Trolig 15 år gammel, men tørt lagret. Børsa får jevnlig puss og stell - så hva har gått galt her? Og hva gjør jeg videre? Ingenting står fast i løpet, og bortsett fra at alt fra kammer og bakover/nedover er gjennomsotet, finner jeg ingen feil ved børsa.

 

Svært takknemlig for svar. Og svært takknemlig for at det skjedde med meg, og ikke guttungen som skjøt den foregående serien... :?

Link to comment
Share on other sites

bruk briller.

 

det som har skjedd er vel at det enten har vært for mye krutt i patronen eller at det har vært noe feil med hylsa (om det ikke er noe feil med våpenet som gjør at skuddet går av uten at sluttstykket er helt framme eller noe annet som gjør at hylsa spjærer)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...