Jump to content

Er denne Mauseren virkelig i kaliber .308 Win?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Fant en annonse på finn.no som jeg stusser litt på...Våpenet er en Mauser som ifølge selger er i kaliber .308 Win :roll: Jeg mener nå at dette er en 30-06. Det er jo et originalt HV-Mauser løp som står i og disse er jo som kjent i 30-06 :?

 

Jeg har sendt selgeren en e-post, og fikk som svar at børsemaker har sagt at det er en .308 :roll: Han sier selv at han har prøvd å få inn en 30-06 patron i kammeret, men den var for lang...

Er det rett og slett slik at det ble lagt identiske løp i 308?

 

Om dere tar en titt på bildene så ser dere jo at det er et militært løp for HV-Mauser...Altså kaliber 30-06 og ikke .308.

 

Link til annonse:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19427334

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg vet det er produsert en del slike mausere i kaliber 308. Produsert er vel litt feil å si, det er vel bare byttet løp i dem.

Jeg har hørt hvem som hadde disse men husker det ikke nå. De vi brukte i HV-ungdomen var i 30.06.

En kompis av meg har en slik å den er litt kortere enn min orginale i 7.92.

Det er sikkert noen her inne som kan Mauser historie til fingerspissene og kan gi deg ett mer presist svar.

Link to comment
Share on other sites

Om dere tar en titt på bildene så ser dere jo at det er et militært løp for HV-Mauser...Altså kaliber 30-06 og ikke .308.

Vel, når selger oppgir at den er i 308W så må en vel gå ut i fra at dette er riktig?

Til opplysning så er det helt vanlig med gamle mausere med HV-løp i 7.62x51, jeg har selv vært eier av en HV-mauser i dette kaliberet. Dette er så nærme 308W at det bør vi kunne godta :wink: . Disse går det 13 på dusinet av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...