Jump to content

Fungerer denne på en .223?


Ustu'n

Recommended Posts

Jeg gjorde et kjapt oppslag på trykknivåer (Hodgdons ladedatabase) og ser derfra at .223 opererer i området 26% (maxtrykk) - 56% (mintrykk) høyere trykk enn .22Hornet. Når A-tec anbefaler den opp til Hornet er jeg ikke sikker på om jeg ville tatt sjansen på at den vil tåle den mekaniske belastningen ved såpass mye høyere trykk. En annen ting er hvor effektiv den vil være - .223 vil kreve høyere volum på demperen for å oppnå effekt.

 

Hva med å sende spørsmålet pr.email til A-tec ? De har kontaktopplysninger ute på http://a-tec.no/

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall ikke særlig lenge... :lol:

 

Mer seriøst: .22 Hornet har en betydelig mindre hylse enn .223Rem, med tilsvarende mindre kruttladning og mindre mengde kruttgasser. Det anbefales jamt over absolutt ikke å bruke en demper beregnet på .22LR på børser i moderne sentertente kalibere. Så svaret er "nei" (med mindre produsenten har lagt inn en allerhelsikes sikkerhetsmargin når han dimensjonerte demperen, noe jeg tviler sterkt på)

A-tec Cmm-6 Rimfire modulær lyddemper for .22 l.r.

 

Passer opp til og med kaliber 22 Hornet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...