Jump to content

Ammunisjon til hjortejakt?


Radar88

Recommended Posts

Har prøvd ut nye Norma Elite Express i år. Fire ok slakt. Den nye kula virker å ha langt mer kontrollert ekspansjon enn forgjengeren, Forbedret Elite. Men har opplevd ved to ulike tilfelle i høst at Express-kulene har vinkla alvorlig mye i dyret, begge ganger etter treff i ribbein. Selvsagt lite grunnlag å dømme ut fra, men likevel. Jaktkollega har akkurat samme opplevelsen når det gjelder vinkling.

 

Så det blir vel bare å åpne lommeboka og kjøpe Oryx igjen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpeammo ja. Brukte Nosler i år men syns de ødelegger litt vel mye.

 

Nosler Partition er designet for å ødelegge mye. Dreper godt, men du risikerer splinter hvor som helst i dyret. Fant en splint i en steik med gjester og rødvin, heldigvis bare jeg som fikk bly. Jeg brukte til og med 165-grainere den gangen i 30-06, ville jo ha flat kulebane, må vite. Nåja, med litt mere erfaring finner man ut av litt av hvert. For eksempel at med skyteavstander fra 10 til 60 meter går 180-grainere flatt nok. Har riktig nok bare skutt en 6-8 dyr med Oryx i 30-06, men erfaringene er entydig positive. Noen klager på mye ødeleggelse, men jeg synes slaktene blir pene. Så sent som søndagen klarte jeg å smøre en Oryx gjennom midten av begge bøgene på en liten kar som skulle ha vært 8-tagger. Dette skjedde endatil på 15 meters hold, men det ble bemerkelsesverdig lite gele og knusning i bøgene. Tilsvarende skudd med Nosler hadde laget noen gedigne kratre. By the way, jeg har ikke opplevd at Oryx har vinklet inne i et dyr, verken de jeg har skutt selv eller de som de andre i laget har skutt med Oryx.

 

Jeg har ikke erfaring med Fusion, men ut fra konstruksjonen vil jeg anta at den ekspanderer saktere og mindre enn Oryx, og dermed vil gi pene slakt men noe mindre skuddvirkning. Det er sikkert en god kule, men jeg kommer til å fortsette med Oryx en stund til før jeg prøver noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...