Jump to content

Dempergjenger - Dreiing eller Gjengebakke på pipa ?


S.O.N

Recommended Posts

Det er altså derfor at f.eks løpsbeskyttere eller kanskje en munningsbrems som da kanskje er

brukt gjengetapp på går så svintrangt på løpsgjengene vist børsemakeren er slurvete med

toleransene.

 

Det skulle vel ikke vere noe risiko og renske opp med et snitt etterpå vil jeg tro ?

Link to comment
Share on other sites

Det er en del greier med gjenger på dempere. Noen produsenter ser ut til å legge seg over vanlige toleranser, og hvis børsemakeren tilpasser gjengene på pipa til en slik demper kan deler gjenget med tapp gå trangt. Å jage over gjengene med et snitt burde fungere, men jeg foretrekker å ta slik tilpasning på den billigste delen...

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke fått en løpsbeskytter som har gått normalt lett på desse gjengene.

 

Fikk også laget en liten munningsbrems for moro skyld, og den er så trang at det er nesten

er plagsomt og dra den innover gjengene. Føles ikke bra i hele tatt.

 

Det frister veldigt å rense opp på løpene med et snitt, men vi får se hva jeg finner på.

Det passer jo til demperen, og det er det viktigeste.

Link to comment
Share on other sites

Tja......det kan jo vere at den tappen som er brukt på dem delene allerede var slitt, så kanskje det er et lite håp og få det noe bedre. Tror det meste av desse trange toleransene ligger på løps gjengene.

 

Blir nok ikke prioritert å styre for mye med det så lenge demperen stort sett sitter på hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

På jobben hos meg har vi gjenget en god del piper for demper de siste årene og praksis for alle disse jobbene er at pipen har blitt gjenget med trangest mulig pasning mot demperen. Det vil i de fleste tilfeller si at om vi hadde brukt gjengesnitt på pipene hadde det slarket som bare det. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke begynt å rote med gjengesnitt på løpet, du fjerner fort 0.2mm og får bare slark og tullball etterpå... :roll:

 

Selv om jeg ikke jobber i en våpensmie, men et mekanisk verksted, har vi likevel to faglærte børsemakere i staben og de hadde kakket meg i hodet med noe tungt hvis jeg hadde begynt å bruke gjengesnitt på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget noen gjengebeskyttere, og har vært borti samme problem. Det har som regel latt seg løse ved å bruke en bunntapp som gjentatte ganger kjøres frem og tilbake i beskytteren med en batteridrill mens jeg hele tiden endrer vinkelen litt. Dette "gnager" som regel det lille som skal til for at det skal være problemfritt å skru beskytteren på og av uten å måtte bruke rørtang. Det er vanligvis bare noen hundredeler av en millimeter som er problemet. Endre i hvertfall ikke gjengene på løpet, og i hvertfall IKKE med gjengebakke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være så mye styr med disse gjengene. Det finnes faktisk toleranser for slikt som sikrer at ting passer sammen uten tilpassing, det fungerer i det minste slik i resten av virkeligheten. Hvorfor skal man på død og liv tilpasse slike gjenger med sugepasning? De blir ikke rettere av det, det bestemmes av anleggsflaten. Styrken blir kanskje en anelse bedre, men hvis det er et problem er det bedre å øke gjengelengden litt.

 

Jeg har planer om å gjenge om børsa til M15x1, og da skal jeg pokkermeg få låne et gjengemikrometer så jeg vet at gjengene er innenfor spec. Om noe ikke passer så får produsenten bare ta delen i retur og rydde opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...