Jump to content

Sabatti Jakt vs Multichoke


mengis

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg hagle før jul, men er litt usikker hvilken hagle jeg skal velge.

 

Hadde egentlig bestemt meg Sabatti Jakt. Skutt endel, forøvrig veldig bra, på leirdue med den. MEN, nå har jeg vært i butikk hvor jeg i samme slengen prøvde Multichoken fra Sabatti. Hadde en litt bedre "feeling" med denne enn med jakten. Jakten satt som et skudd på oppkast den også, men føler egentlig at multichoken satt enda bedre. Jeg har i utgangspunktet ikke bruk for utskiftbare choker, men vurderer våpenet likevel siden feelingen var så bra. Disse to haglene skal jo i utgangspunktet være helt like i oppbygning, bortsett fra breiere sikteskinne på multichoke. Det skader jo heller ikke å ha muligheten for bytte av choker.

 

Finnes det noen som har erfaring med våpenene eller har råd rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo i utgangspunktet like hagler, så jeg tror begge passer meg like bra. Men MC har jeg som sagt en bedre feeling med. Den breie siktelinja var jeg ikke klar over før jeg testa våpena sammen, likte den ekstremt godt. Spørs om det blir MC altså...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har selv Multi choke modellen og kona mi har jakt modellen. Jeg synes disse to haglene er veldig like å skyte med. Forskjeftet er litt anderledes (bredere) og bedr og holde i på Multichoke enn på Jakt og personlig liker jeg det røde fibersikte på Multichoke bedre enn det gullfargede metalkornet på Jakt modellen. Slik er forskjellene på våre 4 år gamle våpen i alle fall...

 

Jeg har skutt ca 7000-8000 skudd med min Multichoke og har kanskje skutt 200 skudd med konas Jakt modell, så om det er forskjell i holdbarhet og byggekvalitet på disse modellene vet jeg ikke. Det jeg i alle fall vet med min multichoke er at det våpenet nesten er utslitt allerede. 1/4 og 1/2 chokene er blitt utvidet og er nå for trange og skru ut og inn i løpet. 3/4 og 1/1 chokene er fortsatt like fine og skru ut og inn, da de er veldig lite brukt. Altså må 2 av chokene allerede byttes. Bøylen rundt avtrekkeren er løs og skrangler. Toplever'en står nå snart og peker klokken 7 før løpet er låst (pekte kl 5 når hagla var ny). Forskjeftet har en god del sprekker og og jeg har en god del problemer med hettepunktering i nederste løp (som klart er mest brukt). Skruene som holdt fast kolbekappa bare ramlet ut av kolba mens jeg var i gang med en serie på skytebanen, fikk tak i en skrutrekker for å skru de inn igjen, men nei... der var ingen gjenger, bare en haug med flis og litt rester etter noe trelim i hullet... :x

 

Nå er sikkert Multichoke bygget for å være et jaktvåpen som går bare noen få (100-200) skudd i året, men jeg synes byggekvaliteten rett og slett er fryktelig dårlig. Min forrige hagle kostet 1/3 (Star Baikal) og var fortsatt like bra etter de 12-13000 skuddene som jeg skjøt med den på 9 år. Min Multichoke ryker ut av våpenskapet mitt ganske snart til fordel for ei bedre bygd hagle, hva nå enn det blir...

 

Sabatti har vel fortsatt livstidsgaranti og det er jo vel og bra, men jeg for min del er ikke interessert i å levere hagla til børsemakeren for fiksing flere ganger i året. Har hatt mange andre problemer også fra hagla var ny, men det har leverandøren/børsemakeren fikset etterhvert.

 

Av positive ting kan jeg si at jeg har brukt hagla mi i alt slags vær på jakt/bane og den har aldri bare sagt klikk eller kilt seg på noen måte. Den har også holdt seg veldig fri for rust og er fortsatt et "pent" våpen å se på. Har selvfølgelig fått en skikkelig puss og smøring etter bruk, men ikke alle våpen i denne prisklassen som holder seg så rustfrie likevel...

 

 

Hmmm... Kanskje ikke helt den infoen du var ute etter og mulig at min bruk er helt anderledes en din bruk, men jeg synes at et våpen til over 10 høvdinger bør holde en høyere kvalitet og tåle alle normale bruksområder.

 

Når det gjelder spørsmålet om med og uten utbyttbare choker så mener jeg at man ikke har behov for utbyttbare choker, men jeg kommer helt sikkert til å ha utbyttbare choker på min neste hagle også. 95% av tiden har det stått 1/4 og 1/2 choke i hagla, noen få ganger har jeg gått med 1/2 og 3/4 på jakt. Noen få ganger har jeg brukt Cyl og 1/4 på Skeetbanen. Men alt i alt tror jeg faste choker på 1/4 og 1/2 dekker de aller fleste bruksområder og gir deg en ting mindre å huske på og bekymre deg over..... De utbyttbare chokene må skrues ut og rengjøres hver gang hagla er brukt, gjør man ikke dette sitter chokene bom fast etter en stund.

 

Lykke til med valg av hagle :wink:

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...