Jump to content

Kvinand, henges med fjærdrakt på?


Larssan

Recommended Posts

Bør kvinender, og forsåvidt andre dykkender, henges med fjærdrakten på? Er det noe i dietten til disse som fører til at en bør "kle av dem" umiddelbart slik som er tilfellet med skarv og andre sjøfugl?

 

Har kun skutt gressender tidligere og da har saken vært grei, henges med fjær på, men nå er jeg litt usikker.

Link to comment
Share on other sites

Kvinender, og forsåvidt andre typer dykkender har en diett som, hvertfall for min del, tilsier at jeg flår de snarest mulig etter at de er skutt for å unngå evt. smakstilsetninger i kjøttet som er uønsket som følge av at de spiser fisk, skjell osv. Et annet argument for å flå kvinendene mens de enda er varme er at de har en spesiell struktur i skinnet/fjærene som gjør at det blir vanskeligere å flå de når de er kalde enn med andre fugler/ender.

Link to comment
Share on other sites

Bruker den enkleste metoden på slike fugler: Skjær ut brysta, inn i kjøleskapet på en tallerken og du har full kontroll på mørninga. Resten av disse fuglene er ikke mye å skryte av. Faktisk syns jeg særlig fiskender (kun erfaring med siland) er i grenseland som menneskeføde. Har aldri fått godt resultat. Transmaken blir jeg kvitt, men det smaker liksom så udefinert og ullent.

 

Da er skarven noe helt annet. Rett modnet er den en delikatesse!

Link to comment
Share on other sites

Pleier som regel å skjære ut bryst-stykkene på denne type fugl, før vi drar hjem fra jaktstedet. Skyller så vekk det meste av blod med kaldt vann, drar av fett etc. Skal du spise kjøttet innen kort tid kan du la det modne seg i kjøleskapet, ellers kan du bare hive kjøttet rett i frysen, og la modningen skje der

Link to comment
Share on other sites

Pleier som regel å skjære ut bryst-stykkene på denne type fugl, før vi drar hjem fra jaktstedet. Skyller så vekk det meste av blod med kaldt vann, drar av fett etc. Skal du spise kjøttet innen kort tid kan du la det modne seg i kjøleskapet, ellers kan du bare hive kjøttet rett i frysen, og la modningen skje der

 

Hm. Kva slags fryser har du? Ein slik skulle eg gjerne hatt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Pleier som regel å skjære ut bryst-stykkene på denne type fugl, før vi drar hjem fra jaktstedet. Skyller så vekk det meste av blod med kaldt vann, drar av fett etc. Skal du spise kjøttet innen kort tid kan du la det modne seg i kjøleskapet, ellers kan du bare hive kjøttet rett i frysen, og la modningen skje der

 

Hm. Kva slags fryser har du? Ein slik skulle eg gjerne hatt :roll:

 

Det skjer faktisk noe med kjøttet i fryse-prosessen. Resultatet er iallfall ikke noe å si på, kjøttet har smakt godt hver gang. Er jo mange meninger om dette, henges, ikke henges, modnes, ikke modnes, flåing-ribbing. Det er ikke noe fasit-svar på noe av dette, ting må prøves ut

Link to comment
Share on other sites

takk for svar :) Endene ble flådd et par timer etter de ble skutt. Neste gang skal jeg huske å gjøre dette mens fuglen er varm for det var, som nevnt i tråden, et hel... å få skinnet av dem når de var kalde. Brystfiletene ligger nå til modning i kjøleskap. Igjen, takk for hjelpen folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...