Jump to content

Kikkertsikte med flere formål


AiC

Recommended Posts

Ønsker ett kikkertsikt med forskjellige bruksområder til min Remington 700 tactical. Og lurte derfor på om noen har noen erfaringer/tips.

 

 

Dette er hva jeg hadde tenkt meg:

 

- 2,5-10x50 / 3-12x50

 

- Tynt retikkel for prikkskyting/kråkefugl osv men også rådyr/elg :mrgreen:

 

- Opplyst retikkel dag og natt

 

- Pris max 15000 hadde jeg håpet, men billigere hvis det går.

 

- Ikke mil-dot

 

- Åpne turrets ingen hindring, men ikke must

 

Har også tenkt å bruke siktet på rådyr og elgjakt. Vil ett tynt retikkel være tungtvint i så måte? Tenkte att røddotten vil veie opp og gjøre raske skudd mulig likevel?

 

Ville gjerne hatt en prikk som var tydelig når den var på, men likevel ett tynt retikkel når den er av slik att ikke små mål blir skjult bak korset.

 

Spent på hva dere har å foreslå:)

Link to comment
Share on other sites

Scmidt & Bender Zenint går for hufset bra pris på salgssidene til Jakt og Friluft for tiden. Denne har ikke åpne tårn, men skal du ha både god optikk og turrets så sprenger du fort budsjettet ditt.

 

Du tenker nokså rett hva angår lysdot, men da må du sörge for å ha et sikte med sterkt nok lys for bruk i sollys, og ikke bare i skumringa.

Link to comment
Share on other sites

De så veldig bra ut! Hvilket retikkel til S&B vil være det beste til mitt bruk tro?

Ser opplyst retikkel hos S&B kalles Flashdot, er det sterkt nok til dagtid og ikke bare skumring?

 

Fant forresten heller ikke tilbudssidene hos J&F men skal lete litt til!

 

Hvordan er dette siktet i forhold til Zeiss Victory m/lys? Dette kostet ca 17000 hos XXL synes jeg selger sa. Litt høyere enn budsjett men :D

 

Optikken er vel bra i begge, men tenker på om det ene eller andre vil tjene mine hensikter bedre?

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Variopint med bare rød dot er ikke medforstørrende. Doten dekker ca. 2cm på 10-12x forstørrelse. Kjøper du den med retikkel 60 er stolpene korset medforstørrende men dette retikkelet har tynne fine stolper, 7cm. På retikkel 60 er det også 70cm fra senterdot til sidestolpe slik at siktebildet ikke virker trangt som et ret.4. Variopoint har også mulighet for kulefallskompensator. Du får Variopointen innenfor budsjett hvis du ber om det i riktige butikker.

 

Her har du alle retikkelene til Zeiss med riktige mål:

 

http://www.zeiss.de/C12567A800347580/Em ... hen_DE.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...