Jump to content

D52 og hans luftkammer


D52

Recommended Posts

Begynner med et bilde av Slaviaen min. Det er en 631 lux. Historien til denne begynner i 1992 da jeg kjøpte det på Sportshytta i Steinkjer for ca 850 kr.

 

I et svakt øyeblikks sinnsykdom bytta jeg den bort (eller solgte) den i 96-97, men Gullvingen sa ifra til meg kort tid senere om at det skulle selges igjen, og da kjøpte jeg det tilbake. (bytta mot øl ? )

 

Pr i dag sitter det hjemmelaget løpsvekt (litt mer tyngde gjør det roligere) av en maskindel jeg rappa på jobben (den skulle kastes)

 

Kikkerten er en AGS Sapphire 3x9-40 mildot m/ringmontasje (skal bytte til Hakko 4x40)

 

Tofoten er levert av Harris.

 

Helt orginalt, ikke fiffle-foffle med avtrekk eller noe som helst.

 

Og det går + - 190mps målt på krono. Har bestilt ny fjær, men trenger tydeligvis ikke bytte enda.

 

DSC_0478.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så veldig pen ut denne 631 til å være omkring 17 år.

 

Likte ikke dette skjefte tidligere, forskjeftet så for tykt og voldsomt ut.

Men 634 har lignende skjefte uten nettskjæringer og har innfinnet meg med skjeftets utseende.

 

Disse er veldig enkle å skru på ved bytting av slitedeler.

Deler går for en stor del om hverande, særlig gjelder dette 631 og 630

Men også 634 benytter mye av samme deler.

 

190 m/s er veldig bra, 631/630 blir oppgitt til 170 m/s fra fabrikant, og de overdriver gjerne, de fleste av dem.

 

steppdeck

 

Har importør for Slavia i Norge, men de tar ikke inn noe, derfor blir det å kjøpe fra utlandet hvis ikke en eller annen sports/våpenforetning har ett slikt bortgjemt i sine hyller.

Link to comment
Share on other sites

Litt merker er det jo :) Men lite til å ha vært med på x antall flyttelass, x antall bilturer i bagasjerom og masse annet rart :)

 

Hastigheten blei målt på kronoen til Gullvingen og det blei brukt litt forskjellig bly. Nå vet ikke jeg åssen krono det er, eller hvor nøyaktig den er, men den skal visst være bra :)

Link to comment
Share on other sites

Harr'u link til den?

Skal sammenligne den med MTC

 

Møkk og møkk...

Svartlakkert dassrull med to brilleglass og skyvestykke som zoom hadde vel vært like godt :lol:

Neida, men det blir plutselig litt mer spennende å skyte på timeters skiver på 50 meter...

Da er svarten liten.... en riktig liten svarting..

Link to comment
Share on other sites

Pøh, pissatrengte kyllingen har jeg da hatt dritlenge. Han har ligget i dvale på pc´n i avatarmappa mi :)

 

Vet jo ikke om dette røret er noe tess. Hvis jeg finner ut at det tåler litt krafitgere saker enn Slaviaen så kaaaanskje det havner på kebafysa. Dianaen er vel ingen lur plassering vil jeg tippe. Men hadde vært greit på den. Men da bå jeg bruke en skinnemontasje som passer til 56mm. Nå har jeg 40mm og det er ikke så mye klaring, så den må isåfall litt opp.

 

Og ringmontasje på dianaen, ja jøss :) Skliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

 

Det sitter ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Ringer sitter selv på kraftige fyser, dersom du bruker skikkelig ringer..

Dianaen har ikke så kraftig rekyl, men jallaringer sklir sikkert.

Er det ikke stoppskrue i ringa dine da? Sett på skinne davel...

Men den må høyt opp, ellers for du vel ikke lagt inn pæta...Og så må du plusse på over en kilo på vekta...

Da blir Dianaen sikkert fin på stående skyting med zoomen på 32...Du vil ikke se en skitt, hehe

 

Den kikaren er nok best på langt hold, og det er ganske moro å se anslaget på 90m eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Følger med montasje på glanarøret. Ringer. Men mulig jeg kjøper en høyere skinnemontasje.

 

På Dianaen er det hull slik at man skrur en settskrue ned i geværet, hvis montasjen har stoppeskrue (er jo enkelt å lage også) Det jeg har hatt problemer med på ringer er at kikkerten sklir i ringa, selv med antiskli inni montasjene.

 

Hva er nærmeste avstand med en 8-32 ?

 

Vet ikke enda hvilket gevær den havner på, men holder en tøffel på Dianaen. Kikkerten var visst "antishock" men det vil jo vise seg.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk min Diana 52 en 8-32x56 titterøyr.

 

Litt dumt at jeg ikke fikk brukt skinnemontasjen min da kikkerten ville liggi nesten helt nedpå. Nå synes jeg det ser litt kål ut. Skal måle røret på denne kikkerten, virker ørlite større en vanlig 1". Det passer ihvertfall ikke på 1" montasje.

 

Har ingen problemer med å legge nasan inntil, men litt ned hadde vært najs.

 

Røret er klart og fint, og tungt med sine 1145gram.

 

Dianaen blei med andre ord litt tyngre :mrgreen:

 

DSC_0534.jpg

DSC_0536.jpg

DSC_0537.jpg

 

 

Edit: Tyrkerleffier

Link to comment
Share on other sites

Har du fått skutt litt med det nye kikkertsiktet ditt? Fungerer det bra?

 

Hei.

 

Nei har ikke fått gjort det enda. Det regner her serru, så jeg venter :)

 

Det funker forsåvidt bra, men har litt trøbbel med å skarpstille på 300 meter ca. Men det er egentlig ikke noe problem, for jeg skal jo ikke skyte på den avstanden alikevel. Ikke med en Diana 52 ihvertfall :lol:

 

Vil ha en litt lavere montasje. Og kom på at jeg har montasje til 30mm rør. Har ikke målt tuben, men har jeg flaks passer den. Da blir det en lav og fin montasje :)

 

Her er en link til bilder fra hytta (fra det nye luftvåpenforumet)

http://dittnettsted.com/forum/forums/pu ... p?f=37&t=2 Nederste bildene

 

Håper det blir vær på Søndag slik at jeg får prøvd det litt. Gidder ikke sitte inni gangen på hytta. Dianaen er sinna og smeller litt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har du fått skutt litt med det nye kikkertsiktet ditt? Fungerer det bra?

 

En liten update her ang spørsmålet ditt.

 

NEI, det var ikke bra. Bare dritt vil jeg kalle siktet jeg fikk.

 

Hvorfor ? Bør vel tåle 8 skudd før Jon-Blund kommer og drysser sovestøvet sitt :evil:

 

 

Rakk ikke engang å begynne innskytinga av kikkerten noe særlig. Det som skjedde var at Zoomen slutta å zoome, og trådkorset roterte rundt når man zoomet, eller prøvde å zoome.

 

Så det gikk i retur, det skal jeg love deg. Fikk nytt samme uka, men har ikke rukket å teste noe. Og jeg står ikke ute i 400- og fiffler med detta :)

 

Blir inneskyting på Lørdag, så vi får se om denne holder. Ny update kommer Lørdag kveld, eller Søndag :)

Link to comment
Share on other sites

På et så kraftig luftgevær som Diana 52 må du ha noe bedre kvalitet på kikkertsiktet enn dette.

Min Diana 52 i 4,5mm har drept 3 Bushnell sportmann sikter og 2 Bushnell Trophy.Trophy siktene er det jo mange som har på elgrifla og der ser det ut til å holde.På min Diana 52 sitter det nå ett Weaver 2,5x 22.Dette har holdt i 4000 skudd.

Ikke noe problem å trffe" blink" opp til en skjæres størrelse på 70 meter med spisse kuler.Ser foresten ut til å være stor foskjell i kulebanen på spisse og vanlige diablo kuler.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over rekyl og bråstopp på Diana 48/52. Har hatt noen av de :) Har kverket Bushnell jeg også, og etter jeg knerta 2 stk gikk jeg over til Hakko, som holdt mye lenger før den ene tråden i korset røk.

 

Rekylen i et luftgevær er litt annerledes enn rekylen i ei rifle(krutt) og bråstoppen når stempelet på luftgeværet er fremme er verre for kikkerten en en "dytt" fra ei rifle.

 

Jeg har et AGS Sapphire som har gått rundt 1500 skudd på denne Dianaen uten problemer, men så er det laget for luftvåpen også.

 

Hakkoen har sitti på Dianaen i maaange år, og hvor mange skudd den har gått er uvisst, men det er mye. Og at den har holdt så lenge er jo bra :)

 

AGS´n sitter nå på en Webley i .22

 

Den kikkerten som jeg kjøpte nå er jo billig, og er kanskje best på en airsoft :lol: Men måtte bare prøve. Lærer aldri. At den første gikk ad undas så fort må skyldes noe annet håper jeg. Har aldri kverka en kikkert med 8-9 skudd før, så dette var spesielt. eller kanskje den bare er usannsynlig dårlig ?

 

Men vet at det ikke er det lureste man gjør å sette den på et Diana 52, for de er kjent for å være harde mot kikkerter.

 

Men sikkert en fin kikkert på PCP gevær, noe jeg altså ikke har, eller vil ha :) Men skal man først ha en kikkert med 8-32x så setter man den ikke på ei fisleluffe som gjør 170mps liksom. Skal man bruke den på 50-60mtr som blir det litt snøtt med kraft da :)

 

Blir vel litt dyrt i lengden hvis jeg skal bytte titterør for hvert 15´nde minutt , hehe. :lol:

 

 

Nå på Lørdag, altså i dag skal jeg forsøke igjen :)

 

Ryker den kommer den i skuffen med møkkakjøp, ikke første gang. Men hva kan man forvente av et kikkertsikte med 8-32x56, til 1500 kr liksom ? det er jo bortimot det aller aller kjipeste man får kjøpt :)

 

Da blir det en BSA Sweet 22 til 700kr. Har en slik på et annet gevær og har hatt den på Dianaen også uten at den brått døde. Men det er jo bruk over tid som sliter.

 

Kunne vel fått dampamount til ringmontasje ? Men blir for høyt, og kan jo ikke strekke hals for å få sett heller.

 

Men ser etter en annen stokk, ev pusse ned den svarte jeg har. Så skal hele driten Duracoates (kjøpt inn fra Durano, ligger klart) Kanskje. Bare masse tanker. Blir som regel det :)

Link to comment
Share on other sites

54 Airking er jo fin, men begynner jo å bli gammal. Jeg sikler en del i 09 katalogen, spesielt på de med spesiel gravering etc. Det er rene smykkene + at de går bra også.

 

Men min 52 er ikke verst den altså. setter blyet i samma hølet, hvis jeg gjør jobben riktig.

 

Kjøpte min første 52 i 87 eller noe slikt. Kostet vel 4500 tror jeg. Er jo 23 år siden :) Så at det er kvalitet er det ingen tvil om. Ikke bare har de rå kraft, men de er holdbare, og man treffer også. Og det er jo tross alt poenget :)

 

skal sjekke mulighetene for en "spesial"Diana til sommeren :) Gir glatt 15.000 for en slik som de viser frem i 09 bibelen :)

 

Meeen, uprøvd ?? Dyr sak til å kjøpes uprøvd. Så det bremser iveren en del. Men det frister.

 

Og gud hjelpe dem hvis det er twaaaaang og boooooiiiiing :roll:

 

Men må finne ut mer først. Blir jo dyre saker da.

Link to comment
Share on other sites

Har 2009 katalogen jeg også.

 

Sportwaffen-Schneider har noen modeller inne, bla. Diana 52 Superior til ca 530EURO.

 

http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/10350

 

De har også Diana 350 Superior til ca 500EUR

 

http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/13682

 

De har vel også laminatutgavene også til en litt rimeligere pris.

 

Tror nok at de skaffer utgaver med nettgravyrer, men vil tro det må bestilles og at det er ventetid på levering.

 

Som du sier så bør det mekaniske også fungere silkemykt, og finish på metall være på topp.

 

Sikler selv på Diana 350 Superior og Diana 34 Premium

 

Sannsynligvis i cal .177, men det betyr ikke så mye, har begge modeller i cal .22, så jeg kan bytte om skjefter, dvs. montere ett Superiorskjefte på en av de .22 utgavene av Diana 350 som jeg har.

 

Kan jo bestilles som cal .22 også, man da må jeg ha kjøpetillatelsen klar når luftgeværene ankommer tollen i Norge.

 

I Tyskland må man huske på å få/bestilt full power utgavene ellers får man disse F utgavene som har en maks v/0 på 175 m/s

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...