Jump to content

Bruke utrent stående fuglehund og dressur av ny valp til jak


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat startet å jakte, men har alltid hatt hunder. Så har jo veldig lyst å kombinere disse to hobbyene nå. Så i den forbindelse har jeg noen spørsmål (er særlig med tanke på rypejakt/skogsfugle jakt):

 

1. Jeg får en ny stående hundefugl valp til jul, født nå i oktober. Jeg har god greie på vanlig dressur så den biten i starten skal gå greit. Det viktigste å kunne før jakt trening er Kom, bli og gå bak osv etter hva jeg har forstått? Men mitt spørsmål er på det jakt relaterte, hvordan/når starte jeg på jaktkurs?, hvordan trene jeg den til å ikke være skuddredd og hvor tidlig kan jeg starte dette? Høre jo om hunder som blir hysterisk av glede ved å høre skudd avfyrt:) hva med neste høst når den er 1 år ca, er det for tidlig for å bruke den på jakt? Å blir det sånn etterhvert at bikkja blir hyper av glede bare jeg tar frem børsa fra skapet for å pusse den?:)

 

2. Jeg har, som sagt hund fra før, stående fuglehund på 8, som aldri har vært brukt på jakt men vært masse i skog og mark da. Synes jo det er synd at ho aldri skal få gleden av å bli med på jakt også, så lure på folks erfaringer rundt dette. Skjønner at det er alt for sent å lære den å bli en god god jakthund, men er det mulig å lære ho såpass at ho kan ihvertfall bli med å gjøre "litt" nytte for seg også eller er alt av innstinkter borte nå som ho er 8? Så faktisk ho sto på fugle i går, så da er det jo noe igjen ihvertfall tenkte jeg:) Å tenkte også rundt dette med skudd og smell, blir ho vandt til det så kan ho jo ihvertfall bli med meg på jakta selv om ho ikke gjør så mye nytte:)

 

Alle erfaringer rundt dette vill hjelpe:)

Link to comment
Share on other sites

Skuddreddhet er svært sjelden noe problem sålenge skudd kun avfyres når det er fugl i lufta og bikkja har kontakt med fuglen/er opptatt av fuglen. Mao, ikke slipp hunden og skyt på støkk eller fugl som ungbikkja ikke ser. Da kan det fort gå galt. NB! Stol ikke på jaktkammerater som lover å ikke skyte på støkk!

Om du bruker mye tid på grunndressur, og biikja er godt dressert ser jeg ingen betenkeligheter med å ta med en hund på 1 år på jakt, men det er er deg og din egen selvdissiplin som avgjør om du klarer å holde igjen skudd i situasjoner du ikke skulle ha skutt. Kanskje lurt å ha patronene i lomma og vente med å legge i før du har kommet opp bak bikkja, slik at du ikke brenner av skudd etter eks.vis tjuvreis eller annet "grums". Det er fort gjort om patronene allerede ligger i børsa :mrgreen:

Eller har jeg bare ett par tips. Legg mye arbeid i grunndressur og vær så mye som mulig i jaktbart terreng med bikkja. Den samler og lagrer erfaring. Alle bikkjer har en prøve og feileperiode og her høstes erfaring. Unngå å slippe unghunden i skogen hjemme, om det ikke er jaktbart fugl i området. Særlig viktig er dette når hunden begynner å gå ut i søk, men enda ikke er moden i hodet. Da forseres all innlært dressur og skaden blir tung å rette opp.

Du bør melde deg inn i en fuglehundklubb og delta i miljøet og evt. dressurkurs og nybegynnerkurs for føring av hund i fjellet. De aller fleste fuglehundklubber og rasehundkubber arranger slikt, og det er nyttig å ta med seg.

Jeg vet ikke hva slags rase du har valgt, men lykke til skal du ha uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, meld deg inn i en fuglehundklubb, du vil få mye bra tips der, kjøper du hund fra en seriøs oppdretter vil du få mye hjelp, tips og oppfølging derfra.

 

Ellers finnes det fasiliteter og proff hjelp å få, Krokstad Gård eller Geir Sverdrup på Årnes kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...